1402-08-16 10:02
596
0
87329
حزب‌اللهی‌هایی که پا در رکاب مردم هستند؛

تقویت اجتماعی هیئت‌های مذهبی و تبدیل بحران به فرصت

رفته‌رفته هیئت‌های مذهبی علاوه بر اقامه عزای اهل‌البیت (ع) جایگاه اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده و به حل مشکلات جامعه کمک می‌کنند.

 به گزارش «گلستان ما»، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی در ایران اسلامی به شمار می‌روند که در حول محور اقامه عزای اهل‌البیت (ع) و پررنگ‌کردن مراسم سوگواری و عزای سید سالار شهیدان نقش دارند.

اما رفته‌رفته هیئت‌های مذهبی نقش‌های اجتماعی گوناگونی پیدا کردند، برخی با ایجاد صندوق خیریه به موضوعات دغدغه جامعه مثل ازدواج، جهیزیه، اشتغال و کمک به بیماران و غیره نقش‌آفرین شدند.

هیچ‌کسی نمی‌تواند نقش هیئت‌های مذهبی استان گلستان را در موضوعی مثل سیل سال ۹۸ در گلستان کم‌رنگ کنند و اگر اقدامات به‌موقع هیئت‌های مذهبی نبود شاید آلام و دردهای سیل‌زدگان گلستان دوچندان می‌شد.

لذا این روزها به بر ضرورت تقویت کارکردهای اجتماعی هیئت مذهبی تأکید می‌شود و این تقویت حتی باعث می‌شود که جوانان ممسئولیت‌پذیرتر نسبت به جامعه باشند و این مهم خود نوعی تقابل با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

اما چیزی که حائز اهمیت است برنامه‌ریزی برای ایفای این نقش‌های اجتماعی است که می‌تواند در آن مسئولان امر از جمله تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی نقش‌آفرین باشند.

سودابه سادات عقیلی، نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی گرگان در این باره گفت: در زمان سیل به‌وضوح خدمات هیئت‌های مذهبی استان به مناطق سیل‌زده دیده شده و اگر این کمک‌ها نبود شاید شرایط به‌گونه‌ای دیگری رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی در دل بحران سیل کنار مردم آسیب‌دیده بودند و از تهیه نان تا تهیه غذا برای سیل‌زدگان کمک کردند و خدمات آنان در این بحران به‌خوبی دیده شد.

نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی گرگان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم فعالیت‌های اجتماعی هیئت‌های مذهبی را تقویت کنیم باید بتوانیم در طول سال برای آنها برنامه داشته باشیم و مشارکت‌های مردمی را در آن افزایش دهیم و یکی از سیاست‌های ما در این مسیر روضه‌های خانگی است.

عقیلی بیان کرد: اینکه گفته شود هیئت‌های مذهبی در فعالیت‌های اجتماعی کم‌رنگ هستند را قبول ندارم، در استان مشکلات زیادی مثل ازدواج و تهیه جهیزیه جوانان داریم که هیئت‌هایی مذهبی برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند ولی شاید این برنامه‌های مردمی آن‌چنان اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی افزود: از سویی دیگر ارگان‌ها و نهادهای دیگری باید کمک‌کار هیئت باشند و خود مردم کمر همت بسته شده و هزینه‌هایی که دارد ماه صفر و محرم دست‌خالی مراسمات را برگزار می‌کنند.

نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی گرگان متذکر شد: برای اینکه بتوانیم هیئت‌های مذهبی در بحران‌ها نقش بیشتری ایفای کنند مسئولان هیئت در کلاس‌هایی در این زمینه شرکت کردند و دوره‌هایی برای آمادگی در بحران مثل زلزله، سیل و طوفان پشت سر گذاشتند.

سیدجواد محمدزاده نیز می‌گوید: ما پس از بروز حوادثی مثل سیل و زلزله واکنش و مشارکت هیئت‌های مذهبی و مردمی را شاهد هستیم و لذا نمی‌توانیم انتظار داشت این هیئت‌ها در طول سال برای چنین بحران‌هایی آمادگی داشته باشند.

رئیس تبلیغات اسلامی گرگان ادامه داد: در زلزله خوی دو اتوبوس از هیئت‌های مذهبی شهر گرگان برای کمک به زلزله‌زدگان حضور یافتند و همچنین در سیل و بحران‌هایی استان نیز هیئت‌های مذهبی نقش فعالی دارند.

محمدزاده متذکر شد: هیئت‌ها نهادهای اجتماعی و مردمی هستند و بودجه خاصی در اختیار ندارد و تمام اقدامات آنها با مشارکت مردم است و شاید برخی از هیئت‌های سازمان‌یافته مثل هیئت‌های دانش‌آموزی و یا حوزی است که می‌توانند برای برخورد با چنین رویدادها و بحران‌هایی را سازماندهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها نیز هیئت‌های مذهبی به موضوع غزه ورود پیدا کردند و هر یک به بهانه‌ای نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

عباس علیخانی نیز در خصوص هماهنگی بیشتر هیئت‌های مذهبی با مساجد نیز می‌گوید: نزدیک به ۸۰ درصد از فعالان هیئت‌های مذهبی به‌نوعی عضو هیئت‌امنای مساجد هستند و این مسئله باعث همگرایی بیشتر هیئت‌های مذهبی با مساجد می‌شود.

علیخانی بیان کرد: در ایجاد تشکل‌های مذهبی ما تلاش کردیم که نقش هیئت‌امنای مساجد را نیز توجه کنیم و تأکید ما این بوده که حتماً تأییدیه مساجد محل برای تشکیل هیئت گرفته شود.

وی افزود: ما در سطح گرگان ۴۰۰ هیئت مذهبی فعال داریم و هر ساله باید کارشناسان دینی فعالیت این هیئت‌ها را تأیید کنند و ارزیابی از آنها صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: تلاش ما این است که هیئت‌های مذهبی را به‌عنوان حلقه‌های میانی در جامعه نهادینه کنیم در گرگان ۱۶ قومیت را داریم که در این فعالیت‌های دینی و مذهبی نقش دارند.

انتهای خبر/
 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.