1402-02-30 10:25
561
0
85018
فشارخون را جدی بگیرید؛

«قاتل خاموش» در کمین مردم

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گلستان از فشار خون به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و از مردم خواست این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش گلستان ما، حمیده صادق‌زاده امروز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: فشارخون بالا یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر در دنیا و کشور است.

وی با اشاره به آمارهای سازمان بهداشت جهانی بیان کرد: فشار خون بالا در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ ساله در جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و در همین سال  بالغ بر ۱۰۸  میلیون نفر در جهان به علت مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گلستان با اشاره به اینکه فشارخون بالا در اغلب افراد نشانه‌ای ندارد و به نوعی از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود، گفت: از جمله علائمی که ممکن است در برخی بیماران دیده شود، سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم است.

به گفته صادق‌زاده؛ هیچ کدام از این علائم، اختصاصی نیستند و اگر افراد برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون، منتظر بروز این علائم باشند، به طور قطع اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری به راحتی با یک اندازه‌گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و قابل درمان و کنترل است، ابراز کرد: مسئله مهم این است كساني كه فشارخون آنها اندازه گیری شده است، به روش صحیح و دقیق اندازه گیری و از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: افرادی كه فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان به مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان ارجاع شوند و مراقبت‌های به موقع دریافت کنند.

صادق‌زاده با بیان اینکه اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد، افزود: فشارخون بالا.( فشارخون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و بالاتر). یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

به گفته وی؛ باید آگاهی جامعه در این خصوص را با روش‌های مختلف بالا برد. براي پيشگيري از اين بيماري و مرگ ناشی از آن ها راهبر ها و راهکارهای زيادي اندیشیده شده است و عقاید، و طرح‌های زیادی برای رفع این مشکل در هر کشور وجود دارد. یکی از این راه‌ها برگزاری بسیج‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی است که راهنمایی برای طراحی و اجرای فعالیت‌هایی در طول سال است.

انتهای پیام

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.