1402-04-20 12:05
685
0
84669
باری که زمین نماند؛

جهاد مقدس سپاه برای آب‌رسانی به روستاهای تشنه گلستان

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان می‌گوید که با آب‌رسانی به 432 روستای گلستان بیش از 370 هزار روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

گلستان ما-داود خاندوزی، ورود سپاه به موضوع آب‌رسانی به روستا‌های گلستان بخشی از نگرانی‌های روستانشینان گلستان را بر سر چالش همیشگی یعنی مشکلات تأمین آب شرب برطرف کرد.


سپاه در تلاش است که با گام‌های استوار چهره کریه فقر و محرومیت را از روستا‌های استان بزداید، نسیم خدمت جهادگران و سبزپوشان سپاه در جای جای گلستان وزیده است و این مسأله باعث افزایش عرق ملی و‌امید به آینده روشن شده است.

در دفتر تکلیف پاسداران و بسجیان از آب‌رسانی به روستا‌های تشنه تا خانه‌سازی برای محرومان دیده می‌شود و این سبزپوشان در کنار مردم نیازمند و محروم استان‌ایستادند و با وجود تبلیغات سوء دشمن حتی لحظه‌ای از مسیر خدمت کوتاهی نکردند.

سرتیپ دوم پاسدار علی ملک شاهکوهی در حاشیه بازدید از روند ساخت مخزن آب بتنی یک هزار متر مکعبی در منطقه پیرواش آق قلا به این نکته تأکید کرده که یکی از معضلات استان گلستان، تنش آبی است و امروز سپاه جهادی مقدس برای آبرسانی به ۴۳۲ روستای استان به راه انداخته است.

بنا به گفته فرمانده سپاه نینوا استان گلستان با افتتاح مخزن یک هزار مترمکعبی پیراواش این روستا و هفت روستای اطراف از تنش آبی خارج خواهند شد.

ملک شاهکوهی تأکید کرده که یکی از اولویت‌ها و برنامه‌هایی را که بسیج و سپاه در سال‌های اخیر جزء برنامه‌های اصلی کار خودش قرار داده، بحث محرومیت‌زدایی و پروژه‌های عمرانی است و در این راستا ۴۳۲ پروژه آب‌رسانی در گلستان با مشارکت و همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء، سازمان آبفای استان و بسیج سازندگی در حال اجراست که از این ۴۳۲ روستا ۸۰ پروژه و ۸۰ روستا به‌صورت کامل آب‌رسانی شده است.

گفتنی است بعد از تشکیل این قرارگاه در سپاه و عضویت نهاد‌های مختلف در گام اول با توجه به معضل تأمین آب شرب در سطح کشور و مباحث خشکسالی و تنش آبی در خیلی از روستا‌ها، تدبیر شد که در این حوزه ورود شود که با همکاری وزارت نیرو با مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، اولین تفاهمنامه و قرارداد در اواخر سال ۱۴۰۰ مابین آن‌ها به امضا رسید و در سطح کشور ابلاغ شد.

حوزه اجرایی این پروژه‌ها هم استفاده از ظرفیت‌های تخصصی سپاه و سایر رده‌ها در اجرای پروژه‌ها بود که رده‌های مهندسی، نیروی زمینی، نیروی دریایی، هوافضا و نیروی قدس در رده‌های فنی مهندسی در این رسالت، انجام وظیفه می‌کنند.

قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هم بزرگترین ظرفیت محرومیت‌زدایی در کشور است که در استان قرارداد‌های خوبی در حوزه‌های مختلف منعقد کرده و با همکاری این قرارگاه بنا است به بیش از ۴۰۰ روستای گلستان آبرسانی شود.


 

با افتتاح 432 پروژه آبرسانی بیش از 370 هزار روستایی استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند می‌شوند و این مسئله نویدگر ماندگاری بیشتر مردم روستاهای محروم خواهد شد چرا که گفته می‌شود یکی از عوامل پدیده مهاجر روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی عدم همین امکانات زیرساختی مثل آب است.
 

گفتنی است در طرح جهاد آب‌رسانی بنا به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان  قرار است یک‌هزار و ۲۹۱ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۷۲ باب مخزن به ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب و ۱۰ ایستگاه پمپاژ ایجاد و هم چنین ۳۰ حلقه چاه نیز حفر شود.
 

ایرج حیدریان می‌گوید: انتخاب این ۴۳۲ روستا براساس شاخص‌های اصلاح شبکه، نداشتن مخزن و فرسودگی خطوط انتقال است.

انتهای پیام/4202

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.