1401-04-18 13:47
744
0
80742
به بهانه هفته عفاف و حجاب؛

مصوبات عفاف و حجاب در کشوی مدیران خاک می‌خورد/ غالب فضای مجازی نقطه مقابله عفاف و حجاب است

کارشناس اجتماعی گفت: مصوبات عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشوی مدیران خاک می‌خورد و 26 دستگاه اجرایی در این امر به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.

به گزارش گلستان ما؛ 21 تیر ماه روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید به عنوان روز حجاب نامگذاری شده است شاید در آن زمان اگر گفته می شد روزی خواهد رسید که برای حجاب در جامعه حکومت نه تنها منعی نخواهد داشت  بلکه آن را ترویج خواهد کرد کمتر کسی در آن دوران خفقان و ظلمت حکومت پهلوی دست نشانده غرب آن را باور می کرد.

اما امروز مسئله حجاب در جمهوری اسلامی فراگیر شده و حتی در قانون نیز مورد توجه قرار گرفته و از این رو اپوزیسیون خارج از کشور در تلاش است که با تبلیغات رنگی و سیاه نمایی خدمات نظام جمهوری اسلامی به ویژه بانوان را به مسئله بی حجابی ترغیب کنند.

از این رو است که حجاب؛ سنگری که برخی بانوان ما به واسطه تبلیغات ضد دینی آن را رها می کنند و ترکش های آسیب های اجتماعی به سراغشان می آید و بی حجابی شورزاری شده که محصول یک عمر تربیتی خانواده اسلامی را خشک می کند.

بدتر از آن این بی حجابی باعث می شود که تعرضات اجتماعی افزایش پیدا کند و حتی برخی از این مسائل باعث شده که افراد بی حجاب به قربانیان جنسی تبدیل شوند.

برای آسیب شناسی بیشتر به سراغ نصرت بابایی، کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده رفتیم تا با وی در این زمینه گفتگو کنیم.

بابایی با اشاره به آنکه اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی به مسئله حجاب تاکید دارد می گوید:  رعایت حجاب باعث حفظ سلامت فردی و اجتماعی می شود، پس از انقلاب اسلامی انتظار می رفت که به حجاب یک ماهیت دینی و فرهنگی دارد بیشتر پرداخته می شد ولی اینگونه نبود.

وی یادآور شد: افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند گروه های مختلفی هستند و انگیزه مختلفی دارد ولی بخشی از بی حجابی ها علل روانی دارد، میل به خودنمایی و دیده شدن، نیاز به ابراز وجود خود از این علل روانی به شمار می رود.

این کارشناس اجتماعی متذکر شد: یک سری عوامل فرهنگی نیز به این مسئله دامن می زند در مسئله خانواده مشکلات آموزش وجود دارد که باید به آن توجه شود، بخشی دیگر از بی حجابی نیز مسئله اجتماعی دارد و برخی تصور می کنند بی حجابی برای آنها در سطح خیابان دردسر ساز نیست و می توانند با هر سبکی وارد خیابان شوند.

بابایی عامل سیاسی را یکی از علت های بی حجابی برشمرد و گفت: دنیا غرب که در جبهه مقابل ما قرار دارد به مسئله پوشش وارد شدند و رسانه های آنها مروج بی حجابی در ایران هستند، هر بار که جنسی گران می شود و یک عده لباس خود را کمتر مکنند و به خیابان ها می آیند.

وی بیان کرد: علت اصلی همه این مسائل به ضعف ایمان و تقوا بر می گردد و قرآن هم به مردان و زنان تاکید کرده که عفاف و حجاب رعایت شود و برای برطرف شدن این معضل باید ضعف ایمان را در خانواده ها برطرف کنیم اگر خانواده شاکله تربیتی خود را به عفاف و عفت قرار دهد فرزندی با عفتی تربیت کند می تواند از عوامل مختلف تاثیر بپذیرد.

این کارشناس اجتماعی بیان کرد: خانواده باید به این موضوعات دقت داشته باشند و ممکن است برخی از خانواده ها نیز به پوشش اهتمام نداشته باشند و روی سخن ما خانواده های مومن و مذهبی است که فرزندانشان از پوشش حجاب روی گردان شدند و نگاه کلی تری به این مسئله داشته باشیم.

بابایی بابیان اینکه امروز نقش دولت و دستگاه حکومتی در مسئله عفاف و حجاب چیست؛ گفت:در سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظایفی برای 26 دستگاه در خصوص عفاف و حجاب مشخص کرد و در خیلی از دستگاه ها این دستورالعمل روی کشوی مدیران خاک می خورد و برخی از سر دلسوزی کارهایی انجام دادند و اگر از روز نخست به این مسئله توجه می شد امروز چنین شرایطی را شاهد نبویدم.

 

وی افزود:  در دولت مردمی سیزدهم انتظار می رود که به موضوع عفاف و حجاب توجه شود، حضرت امام (ره) بحث اجرایی پوشش و حجاب را از ادارات شروع کردند و تاکید داشتند که کارمندان خام محجبه باشند و سپس این مسئله به همه صحنه اجتماع کشیده شد و امروز نیز بعد از 43 سال از عمر انقلاب بسیاری از خانواده ها بی حجاب وارد صحنه می شوند و باید از نقاطی جلوی این مسئله گرفته شود و شروع آن از دستگاه ها اجرایی است.

این کارشناس اجتماعی بیان کرد: چند سال پیش مقام معظم رهبری نیز به این مسئله تاکید کردند و بیان کردند که افراد وقتی وارد اجتماع می شوند به  حجاب اهتمام داشته باشند و اگر همه دستگاه ها با همت به وظایف خود عمل کنند اینطور نمی شود که نیروی انتظامی برخود صلبی کند و هر 26 دستگاه متولی عفاف و حجاب باید به وظایف خود عمل کنند.

بابایی به نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تاکید کرد و ابراز داشت:  مدیریت فضای مجازی از دیگر نکاتی است که باید به آن اهتمام شود هر فردی یک کاربر فضای مجازی است و غالب فضای مجازی نقطه مقابله عفاف و حجاب است به طوری که برخی افرادی در ترویجج عفاف و حجاب کار می کنند به بیراهه می روند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.