1401-04-07 08:31
1380
1
80610
تابستان گرم بدون خاموشی!

جدول قطعی برق روحانی را رئیسی حل کرد/ بساط قطعی مکرر برق گلستان برچیده شد

با وجود فراررسیدن فصل تابستان در بخش خانگی قطعی‌های برق در سال‌های گذشته به سراغ مردم گلستان نیامده است.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ سال گذشته خاموشی‌های پیاپی در اوج روز‌های گرم و طاقت‌فرسا بسیاری از مردم گلستان را کلافه کرده بود، این خاموشی‌ها حتی به اقتصاد بسیاری از اصناف و بازاریان لطمه زد و باعث اعتراضاتی نیز در سطح استان گلستان شد.

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس بخش عمده این خاموشی‌ها به سیاستگذاری‌ها و جهت‌گیری‌های خلاف قانون وزارت نیرو در سال‌های گذشته، به‌ویژه زمینه بخش خصوصی تولیدکننده برق اختصاص دارد که تبعات این رویکرد‌ها، کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و ناترازی بین تولید و نیاز مصرف بوده که آثار زیانبار این سیاست گریبان مردم را در تابستان سال ۱۴۰۰ گرفت.

در حالی که در برنامه ششم توسعه بنا بود پنج هزار مگاوات در سال شاهد افزایش ظرفیت تولید برق کشور باشیم، این رقم به‌طور متوسط در هشت سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ مگاوات در سال بود و در برخی سال‌ها این رقم حتی به کمتر از این عدد نیز رسید و این عدم توازن در تولید باعث شد که مشکلات برق کشور روی هم تلنبار شود.

عدم‌توجه دولت به توسعه نیروگاه اتمی، عدم‌تدبیر در رفع موانع توسعه تجدیدپذیر‌ها، عدم‌توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس، عدم‌توسعه ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی، آماده‌نبودن واحد‌های حرارتی، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی به مدار، عدم‌اصلاح الگوی مصرف از جمله دیگر عواملی بود که باعث شد شهر‌های مختلف ایران در خاموشی فرو برود و بسیاری از این مسائل نیز به ضعف مدیریتی و سرمایه‌گذاری بر می‌گردد.

کمبود تولید برق پاشنه آشیلی برای کاهش رضایتمندی مردم از دولت روحانی

البته کمبود تولید نیز باعث شد این ضعف‌ها پاشنه آشیلی برای کاهش رضایتمندی شهروندان از دولت روحانی شود، کاهش بارش‌ها در سال آبی گذشته بیش از ۵۰ درصد مدت مشابه سال قبل از موضوعاتی بود که مسئولان توانیر آن را ریشه اصلی قطعی برق میدانستند وبه‌طوری که نسبت به تولید حدود ۹ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی این میزان در تابستان سال گذشته به کمتر از چهار هزار مگاوات رسید.

از سویی دیگر این خاموشی‌ها باعث شد مردم شهر گرگان با بحران دیگری و آن هم قطعی آب رو به رو شوند و این مسأله حتی باعث تجمعات اهالی مختلف شهر گرگان در رو به روی استانداری شد.

اما با وجود اینکه در شروع فصل گرم سال قرار داریم هنوز از آن خاموشی‌ها خبری نیست، سید احمد موسوی، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان در این باره می‌گوید: سال گذشته ۲۸ اردیبهشت خاموشی‌ها شروع شد و روزی چهار تا پنج ساعت خاموشی بدون برنامه در سال گذشته در چنین روز‌هایی شاهد بودم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان یادآور شد: در توانیر به دلیل محدودیت‌های شدید شاهد آن بودیم که گاهی پستی قطع می‌شد و هماهنگی نیز با استان‌ها رقم نمی‌خورد و لذا خاموشی خارج از برنامه را در استان شاهد بودیم، وزارت نیرو از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داد و یکی از اقدامات آن این بود که در حال حاضر ۹۹ درصد نیروگاه‌ها تعمیر شده است و برق تولیدی آن‌ها در مدار قرار دارد.

موسوی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت بحث مدیریت برنامه بار بوده بر اساس ماده دو مصوبه هیئت وزیران، كلیه دستگاه‌های اجرایی، بانك‌ها، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های عمومی غیردولتی موظف به كاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به سال گذشته در طول ساعات كاری روزانه هستند و ۶۰ درصد مصرف انرژی آن‌ها در خارج از وقت اداری باید کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس مصوبه دولت پنج ساعت در زمان پیک مصرف بار برق چاه‌های کشاورزی قطع می‌شود و از ساعت ۱۲ تا ۱۷ برق چاه‌های کشاورزی خاموش خواهد شد و کشاورزان از تشویقیِ معافیت از بهای برق، در دیگر ساعات فعالیت چاه‌ها بهره‌مند خواهند شد تا بار خاموشی‌ها را شاهد نباشیم و این قطعی برق در ساعات اوج مصرف به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول افزود: تفاهم خوبی نیز با صنعت داشتیم و هفته‌ای یک روز شهرک‌های صنعتی هفت مگاوات و خارج از شهرک صنعتی ۱۰ تا۱۱ مگاوات مدیریت مصرف برق دارند و در این زمینه نیز تاکنون مشکلی نداشتیم.

موسوی به همکاری اصناف با شرکت توانیر اشاره کرد و یادآور شد: اصناف نیز موظف شدند از ساعت ۱۳ تا ۱۵ حتماً تعطیل شود و پوستر فروشی‌ها نباید از حجم زیاد روشنایی استفاده کنند.

افزایش ۲۰۰ مگاوات سهمیه برق مصرفی گلستان

وی متذکر شد: سال گذشته تا ۹۰۰ مگاوات برای گلستان برق تأمین نشد و در هفته قبل یک هزار و ۱۹۰ مگاوات را به دلیل صرفه‌جویی ۵۰ تا ۶۰ مگاواتی به استان اختصاص داند و اگر این شرایط را حفظ نکنیم ممکن است توانیر تا ۲۰۰ مگاوات به ما خاموشی بدهد.

آن چیزی که مسلم است در کنار این مسائل الگوی مصرف نیز باید در دستور کار قرار گیرد، بخشی از این الگوی مصرف به سازه‌های ساختمانی بر می‌گردد که می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، از سویی دیگر با طرح‌هایی که در توانیر در دولت سیزدهم تعریف کرده مردم استان‌امیدوار هستند در سال‌های آینده حتی صنایع آن‌ها دچار کمبود برق نباشد.

گفتنی است در سال گذشته به جای آنکه مسئولان استان برای پیشبرد اهداف و برنامه ها به منظور کاهش عقب ماندگی گلستان برنامه ریزی کنند مجبور بودند ساعت ها وقت بسیاری از فرمانداران و مسئولان استانی را به منظور جلوگیری از بحران های قطعی برق صرف کنند و این مسئله به تنهایی باعث شد که کارنامه عملکردی درخشانی از مسئولان دولت روحانی در استان به ثبت نرسد.
 

انتهای پیام/

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.