1401-01-27 14:41
659
0
79576
کنشگر اجتماعی گلستان مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی مرکز رصد آسیب های اجتماعی در گلستان

بهرامی برای کاهش آسیب های اجتماعی پنجگانه پیشنهاده راه اندازی مرکز رصد آسیب های اجتماعی در گلستان را داد.

محمدرضا بهرامی در گفت وگو با گلستان ما گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در استان کمی نگران کننده است؛ اگر به موقع و با فوریت به آنها پرداخته نشود این آسیب‌ها با گذشت زمان به یک موضوع مزمن تبديل می شوند به طوری که دیگر حل آنها بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود فلذا بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید در این زمینه یک نگاه عميق و علمی داشته باشیم.
این کنشگر اجتماعی ادامه داد: به اعتقاد بنده آسیب های اولویت دار اجتماعی در استان کمتر توسعه یافته گلستان اعتیاد، اختلاف حاد خانوادگی و طلاق، سرقت و کلاهبرداری، حاشیه نشینی و مهاجرت، مفاسد اخلاقی فضای مجازی و خودکشی به شمار می روند.
بهرامی به علل و عوامل پيدايش آسيب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: نرخ بیکاری بالا، فقر و مهاجرت زیاد، دغدغه معیشت و مشکلات اقتصادی، تاثیرگذاری فضای مجازی و البته تفاوت ذهنیت های سیاستگذاران و... از عوامل کلیدی و مهم مسئله  آسیب های اجتماعی به شمار می روند..
وی گفت: مناسب ترین راه برون رفت این است که بایستی با ظرفیت شناسی جامعه سعی کنیم به سمت سبک زندگی اسلامی و معنویت برویم؛ تدوین بسته های آموزشی و تولیدات رسانه ای و هنری مفید، استفاده از ظرفیت حلقه های میانی، نخبگان و متخصصین حوزه و دانشگاه و نیز تشکل های دینی و تشکل های غیردولتی، داشتن اطلس خطرپذیری و لزوم به روز رسانی این اطلس با توجه به آسیب‌های اجتماعی می تواند بسیار راه گشا باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما برنامه‌هايی زيادی براي جلوگيری از وقوع اتفاقات در اختيار داشته باشیم اما بدانیم تنها برنامه كافی نيست و بايد قدرت قانونی برای جلوگیري از وقوع آسيب‌ها اجتماعی را داشته باشيم.
بهرامی یادآور شد:  راه اندازی مرکز رصد آسیب های اجتماعی در استان برای کاهش این آسیب های اجتماعی پیشنهاد می شود که در این طرح اهداف پنجگانه‌ای شامل شناخت وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی و تصویر روشن از آنها، بررسی روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی، شناسایی عوامل تعیین کننده آسیب‌های اجتماعی، طراحی برنامه‌های مناسب برای کاهش آسیب‌ها و تهیه اطلس جامع در برابر عوامل خطر و محافظ از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان در مقیاس محله‌ای و ملی در طیف‌های خرد و کلان در نظر گرفته شود.
وی ابراز داشت: از جمله دستگاه های مشارکت کننده با مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی، شهرداریها می توانند باشند که اینها نیز رصدخانه‌ای داشته باشند که در این رصدخانه اطلاعات واقعی تر و بسیار کاملی از وضعیت اجتماعی شهر تهیه شود؛ به طوری که نوع آسیب اجتماعی محلات مشخص شده و با تکنولوژی جدیدی می توانید نوع آسیب‌ها و شدت‌ آن را مشاهده کنند. علاوه براین رصد وضعیت و مشکلات محلات حاشیه نشین در آن مشخص شود.
این مقام مسئول یادآور شد: همچنین در این مرکز نیز گروه داده کاوی بایستی داده‌ها را تحلیل و آنالیز کنند  و بعد از آن نیز گروه آینده پژوهی خواهیم داشت. در حقیقت باید مشخص شود با اعتیاد، طلاق و یا سرقت با روند صعودی پیش روند، ۱۰ سال آینده در چه نقطه‌ای خواهیم بود؟ که این موضوع با نرم افزارهای رایانه‌ای قابل سنجش خواهند بود .همچنین در کنار آینده پژوهی بایستی سناریو نویسی وجود داشته باشد به طوری که سناریوی  ۱۰ سال آینده اجتماعی نوشته و بدانیم که طی ۱۰ سال چگونه بایستی حرکت کنیم .
بهرامی خاطرنشان کرد: در حقیقت پایه اولیه اطلاعات در مرکز  فراهم و مانند یک شبکه به همه دستگاه‌ها متصل می شود که آمارها را  به صورت آنلاین‌ از مرکز آمار، نیروی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال دریافت کند. در حقیقت فکر می کنم در بازه زمانی ۱۸ماهه مرکز رصدآسیب‌های اجتماعی رصد فعال و در مرحله تکمیل قرار خواهد گرفت.
وی گفت: به یک‌سری هماهنگی‌های بین‌دستگاهی برای این امر نیاز است و دیگر اینکه ضروری است برای تامین عدد و رقم اعتباری و ...  از جمله بودجه استقرار سامانه، این طرح به چند جا ارایه شود که امیدواریم تا سال آینده خروجی داشته باشد.
این فعال رسانه ای و فرهنگی ابراز داشت:هرچه راه‌اندازی سامانه دیر می‌شود، ضرر می‌کنیم. قاعدتاً عوامل خطر و محافظ تغییر نمی‌کند. دین‌داری به‌عنوان عامل محافظ، ماندگار است، اما ممکن است شیوع آسیب‌های اجتماعی تغییر کند. مثلاً خشونت تمام شود (البته ما چنین پیش‌بینی‌ای نمی‌کنیم). تغییراتی که در آسیب‌های اجتماعی داریم، به این شکل نیست که در یک تا دو سال ایجاد شود. در عوامل زمینه‌ساز ممکن است 10 تا 15 سال بعد تغییراتی داشته باشیم، ولی ضرری که می‌کنیم این است که هرچه دیرتر این سامانه راه‌اندازی شود، دیرتر می‌توانیم برنامه‌ریزی کاملی داشته باشیم.
بهرامی در خصوص دستگاه های حامی در رصد و
پیشگیری و کاهش آسیب ها تاکید کرد: آموزش و پرورش می تواند بیشترین سهم را در این حوزه داشته باشد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و مراکز آموزش عالی، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداریها، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و اداره کل امور بانوان استانداری، شورای فرهنگ عمومی استان، ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، صداوسیما، بهزیستی و بسیج وانتظامی و دادگستری و... می تواند نقش آفرین باشد.

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.