1400-12-09 22:43
629
0
78901
مدیر مجتمع دخانیات گلستان:

65 درصد توتون کشور در گلستان تولید می شود/ توتون کاران گلستانی سال سختی را پشت سر گذاشتند

یونسی گفت: امسال سال سختی برای توتون کاران گلستانی بود و سال سختی را گذراندند و با افزایش دما و بیماری در منطقه هزینه زیادی محتمل شدند و حتی نتوانستند هزینه های خود را جبران کنند.

به گزارش گلستان ما، مهران یونسی در آیین رونمایی از بسته های حمایتی شرکت دخانیات در بخش کشاورزی در راستای رفع چالش ها و معضلات زارعین اظهار کرد:دو تیپ توتون شرقی و غربی در استان گلستان کشت می شود که سال گذشته 700 تن از نو  باسما در مناطق کوهسارات و مینودشت و کلاله کشت شد و می توانیم بگوییم نزدیک به 100 درصد این رقم توتون در گلستان کشت می شود.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان ادامه داد: توتون تیپ غربی نیز در مناطق علی آبادکتول و گرگان کشت می شود که سال گذشته پنج هزار تن توتون برداشت داشتیم.

 

یونسی بزرگترین معضل دخانیا را  جدا شدن بحث حاکمیتی از دخانیات و واگذاری آن  به وزارت صمت برشمرد و گفت: تصمیم گیری های ناصوابی در مرکز برنامه ریزی و نظارت صورت گرفته که باعث  ورود برخی از خریداران غیر دخانیاتی به کشاورزی شده و این مسئله به توتون کاری ضربه وارد کرده است.

وی افزود:  موضوعی که سال گدشته با آن دسته پنجه نرم کردیم این بود که با یک برگه ۱۰۰ هزار تومانی یک فرد می توانست مجوز خرید دو هزار تن توتون را در کشور دریافت کند  و دخانیات با ۶ هزار نیرو و امکانات زیاد لجستیک و پشتیبانی همان مجوز را دریافت می کرد و در شورای رقابت این افراد با مسئولان دخانیات در یک میز کنار هم بودند.

این مقام مسئول بیان کرد: در شورای رقبات‌ به گونه برخورد شد که گویا دخانیات با قیمت غیر واقعی می خواهد این افراد را از دور رقابت خارج کند ولی چنی چیزی نبود ولی امسال شرایط بهتری را داریم‌ و مطمئن هستیم با شرایطی که پیش گرفتی می توانیم توتون کاری را در استان احیاء کنیم.

یونسی بیان کرد: امسال سال سختی برای توتون کاران گلستانی بود و سال سختی را گذراندند و با افزایش دما و بیماری در منطقه هزینه زیادی محتمل شدند و حتی نتوانستند هزینه های خود را جبران کنند و امیدواریم در تابستان پیش رو بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم‌.

 وی به بسته حمایتی دخانیات از کشتکار توتون اشاره کرد و گفت: امیدواریم با این حمایت و تسهیلات بتوانیم میزان سطح زیر کشت توتون را در چهار برابر کنیم.

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.