1400-11-10 11:23
805
0
78378
میزگرد دستاوردهای انقلاب؛

باید نسلی تربیت شود تا در مساجد به جهاد تبیین بپردازد/ مساجد جغرافیای سیاسی جهان را تغییر دادند

ظهور انقلاب اسلامی ادبیات جدیدی را وارد جغرافیای سیاسی عالم کرد، تا جایی که تمام تعاریف و نگاه ها نسبت به غرب آسیا تغییر کرد و نشن داده شد اگر حاکمیتی مبتنی بر خواست و اراده مردم و قرار گرفتن گفتمانی دین محور که مطابق فطرت آدمی است می تواند در اذهان و عالم مادیات انقلابی به پا کند.

به گزارش گلستان ما، در جغرافیای سیاسی 43 سال گذشت از عمر یک حاکمیت دینی سیاسی عمر طولانی برای اثر گذاری در همه امور نیست، شاید سال ها نیاز باشد که یک جامعه نسبت به گذشته خود فاصله بگیرد و ذهنیت خود را برای یک حاکمیت جدید آماده کند.

ظهور انقلاب اسلامی ادبیات جدیدی را وارد جغرافیای سیاسی عالم کرد، تا جایی که تمام تعاریف و نگاه ها نسبت به غرب آسیا تغییر کرد و نشن داده شد اگر حاکمیتی مبتنی بر خواست و اراده مردم و قرار گرفتن گفتمانی دین محور که مطابق فطرت آدمی است می تواند در اذهان و عالم مادیات انقلابی به پا کند.

یکی از پایگاه های اجتماعی که انقلاب اسلامی از آن رشد و نمو پیدا کرد و مهم ترین یاران امام راحل (ره) از آن به معراج می رسیدند مساجدی بودند که در رژیم سابق تنها آن هم در روزهای خاص محل برگزاری مراسمات مذهبی به شکلی نمادین بود.

در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی اما این مساجد بودند که گفتمان را در بین بدنه مردم غالب کردند و محل تجمع انقلابیون در دهه 50 بودند.

یکی از مساجدی که از سال 42 در محله امام رضا(ع) نقش فعالی در عرصه اجتماعی داشت با نام همین محله یعنی مسجد امام رضا(ع) بود که با وضعیت جمعیتی و اجتماعی به جهت حضور اقوام مختلف اثر گذاری بالایی در شهر گرگان داشت و به صورت محوری کار خود را آغاز کرد.
به همین جهت در میزگرد دستاوردها و نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی حسین جنتی عضو هیئت امنا و حجت الاسلام حسینی امام جماعت این مسجد حضور پیدا کردند.

نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

حسین جنتی در پاسخ به این سوال می گوید: جریان رژیم سابق با توجه به محوریت مسجد امام رضا(ع) چون انقلابی بودند حساسیت ویژه ای داشتند، مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی وارد شد که با پیروزی انقلاب اثر گذاری خاص خود را داشته باشد.

وی افزود: اثرگذاری مسجد در زمان پیروزی و بعد از پیروزی به اندازه ای بود که اولین پایگاه بسیج شهرستان گرگان را ایجاد کرد که نشان از نگاه بسیجی و انقلابی اهالی محله در این مسجد بود.

عضو هیئت امنا مسجد یادآورشد: در حوزه جنگ تحمیلی هم بیشترین اعزام ها و شهید  را در حوزه شهری را پایگاه بسیج مساجد داشتند، در جنگ نیز مساجد و مسجدی ها خوش درخشیدند و شهدا زیادی را تقدیم کردند چه در حوزه مبارزه منافقین و تسخیر خانه منافقین در خیابان ششم بهمن یا در حوزه های فرهنگی و مقابله با جریان نفوذ.

جنتی ابراز کرد: مساجد در حوزه فرهنگی اقدامات گسترده ای دارند، جوان نیاز به مرکزی دارد تا در ایام مناسب وقایع به آن ها بیشتر پرداخته شود و بهترین زمان و مکان برای این اتفاق مسجد است چرا که نسل جدید می توانند واقعیت ها را در کنار کسانی که آن ها را درک کردند دریافت کنند و با شاهدان عینی گفت و گو داشته باشند.

مسجد در تحول اجتماعی چه اثرگذاری دارد؟

عضو هیئت امنا مسجد امام رضا(ع) تصریح کرد: مسجد باید نقش سازندگی خود را داشته باشد تا خدمات بیشتری را به نسل جدید بدهد که می تواند اثرات خوبی بر روی نسل جوان داشته باشد.

جنتی اذعان کرد: مساجد امروز از نظر اثرگذاری و امکانات نسبت به گذشته پیشرفت کرده اند اما احتیاج داریم تا جوانان را نسبت به تاریخ آگاه کنیم، نقشی که مساجد داشته باشند این است که توجهات را در این موضوعات نسبت خود در نسل جوان بیشتر کنند.

وی ادامه داد: افراد فعال در مسجد بیشتر جاماندگان نسل دفاع مقدس هستند به همین جهت مسوولیت اجتماعی ما نسبت ه روشنگری دو چندان می کند باید در راستای برنامه ریزی ها در حوزه های فرهنگی کارهای جدید کنیم تا اثرگذاری برنامه ها را در محلات خود داشته باشیم.

در برهه زمانی فعلی که نیاز به جهاد تبیین داریم چرا برخی از مدعیان روزه سکوت گرفته اند؟

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به این سوال یادآورشد: رهبری در دیدار مداحان تاکیدات بسیاری بر تبیین داشتند که این موضوع نشان از لازم بودن، سنگین بودن جهاد تبیین بر دوش نخبگان و اثرگذاران است.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان اظهار کرد: اگر رهبری در چند ماه قبل تاکید بر جهاد تبیین داشته اند علتش این است که دشمن از لحاظ واقعیت در اوج زبونی و ذلت قرار دارد اما در بحث رسانه با تمام قوا پای کار آمده و حقیقت ها را به شکل دیگری جلوه می دهد.

وی متذکرشد: باید اوضاع قبل و بعد از انقلاب مقایسه شود و با جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب به عموم مردم نشان داده شود تا نسل جوان بداند کشور از لحاظ سیاسی در جهان ذلیل بود و نخست وزیر ما را کشورهای دیگر مشخص می کردند اما امروز جمهوری اسلامی در اوج عزت است که دشمن برای ارتباط با ما ثانیه شماری می کند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: دشمن اگر قدرتی داشت لحظه ای به ما امان نمی داد اما چون در حوزه نظامی بارها از کشور ما ضربه خورده می خواهد از طریق مذاکره وارد شود، برای مثال از نظر فرهنگی قبل از انقلاب بیشتر مردم بی سواد بودند اما الان 80 درصد با سواد هستند.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان با اشاره به اینکه جهاد تبیین ما در عرصه های مختلف لازم است، ابراز کرد: باید با وجود تمام تحریم ها قدرت خود را نشان دهیم وظیفه ما این است که در مسجد دستاوردهای انقلاب را تبیین کنیم و اگر کم و کاستی وجود دارد تذکر دهیم و نسل برای آینده تربیت کنیم.

ضعف جبهه داخلی در جنگ روایت ها و جهاد تبیین چیست؟

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: در فضای رسانه ای باید در زمان خود ورود کنیم که مهم ترین مسئله این است به موقع وارد عمل شویم، رهبری از سال 89 بر حضور در فضای مجازی تاکید می کنند و باید محتوای قدرتمند و فاخر تولید شود تا پاسخگوی شبهات باشد.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان گفت: جنگ روایت ها می طلبد که به خوبی وارد عمل شویم چرا که اگر تبیین نکنیم دشمن تحریف می کند، برای مثال یکی از حوزه های پیش رونده مکتب حاج قاسم است که اگر دچار تحریف شود کشور از نظر قهرمان سازی و نسل سازی دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: یکی از انتقاداتی که وجود دارد به شیوه برگزاری یادواره های شهدا است که در آن ها هیچ خلاقیتی دیده نمی شود، باید برای نسل جوان شخصیت های برجسته شهدا را تبیین کنیم تا نسل جدید را متوجه ایثار و فداکاری آن ها کنیم.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در جنگ روایت ها خطر تحریف بیخ گوش انقلاب و نسل جوان است، عنوان کرد: مطمئن هستیم جنس نسل های انقلاب ما از جنس حرکت و برکت است که می تواند همراه با نتیجه باشد و باید به این فکر باشیم که دشمن از فضای نونهالان ما تحریف را شروع کرده است.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.