1400-10-21 11:45
434
0
78056
رئیس سازمان صمت گلستان تشریح کرد؛

اثر منفی ناآرامی های قزاقستان بر اقتصاد گلستان

طلوعیان گفت: ناآرامی های قزاقستان مقداری بر فعالیت های اقتصادی اثرگذار است و طبیعتا در حوزه حمل و نقل اختلالاتی به وجود می آید و امیدواریم هرچه زودتر دولتمردان این کشور با تدابیری که می اندیشدند این مشکلات را مرتفع کنند.

حسین طلوعیان در گفتگو با گلستان ما گفت:  کشور قزاقستان یکی از کشورهای مهم برای تجارت جمهوری اسلامی ایران و استان گلستان به شمار می‌رود، بسیاری از قزاق ها از دیرباز در گلستان ساکن هستند و این مسئله باعث ریشه اخوت و برادری شده و باید از این حسن بیشترین استفاده را داشته باشیم.

رئیس سازمان صمت گلستان  ادامه داد: کشور قزاقستان به عنوان جدول مندلیف شناخته می شود و مواد اولیه و معدنی بسیار غنی در این کشور وجود دارد که می تواند به عنوان خاستگاه واردات مواد معدنی و اولیه به استان گلستان به شمار می رود.

طلوعیان یادآور شد: مراودات تجاری ما با کشور قزاقستان روز به روز در حال بهبود است، کل صادرات ما به کشور قزاقستان امسال نزدیک به 133 میلیون دلار بوده که 29 میلیون دلار آن از گمرکات گلستان صادر شده که شامل 22 درصد از صادرات کشور را به این کشور شامل می شود و این مهم نشان می دهد که می تواند گلستان شرایط خوبی برای صادرات داشته باشد.

وی افزود: 10 هزار تن صادرات گلستان در 9 ماه ابتدای سال به این کشور صادرات داشته که میزان صادرات ما از نظر وزنی 171 درصد نسبت به سال گذشته و 161 درصد از نظر میزان ارزش دلاری افزایش نشان می دهد.

این مقام مسئول ابراز داشت: پتانسیل و ظرفیت های قزاقستان بسیار بالا است و باید از این ظرفیت برای صادرات و توسعه اقتصاد استان گلستان استفاده کنیم، عمده محصولاتی که به کشور قزاقستان صادر می کنیم مصالح ساختمانی و لوازم خانگی است، کشور ما از نظر مصالح ساختمانی شرایط خوبی دارد و می تواند نقش اساسی در بازار قزاقستان داشته باشد.

طلوعیان یادآور شد: میوه و محصولات زراعی، مواد غذایی، مواد پلاستیکی، توتون از دیگر محصولاتی است که از گلستان به کشور قزاقستان صادر می شود و از سویی دیگر کشور قزاقستان در تامین مواد اولیه معدنی نقش دارد و می توانیم از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: این کشور غلات بسیاری دارد و در زمینه گندم با توجه به میزان کاهشی می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، بحث حمل و نقل با این کشور بسیار مهم است و در حال حاضر بسیاری از موردی نهاده های ما از جنوب کشور تامین می شود و با توجه به زیرساخت های خوبی که در سال های اخیر اتفاق افتاده با کاهش هزینه ها می توانیم نیاز کشور را به غلات برطرف کنیم و مشکل حمل و نقل از جنوب به شمال کشور را کاهش دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: امیدواریم دولتمردان به این مزیت هایی که در کشور قزاقستان وجود دارد بیشتر فکر کنند و زمینه زیرساخت هایی که وجود دارد را تقویت کنند تا شاهد افزایش صادرات صنایع و محصولات کشاورزی باشیم و بتوانیم از ظرفیت این کشور برای توسعه استان استفاده کنیم.

طلوعیان به تحولات قزاقستان اشاره کرد و گفت: طبیعی است که این ناآرامی ها مقداری بر فعالیت های اقتصادی اثرگذار است و طبیعتا در حوزه حمل و نقل اختلالاتی به وجود می آید و امیدواریم هرچه زودتر دولتمردان این کشور با تدابیری که می اندیشدند این مشکلات را مرتفع کنند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.