1400-07-08 08:59
1080
0
76333
قد کشیدن موانع ازدواج در گلستان؛

بازار سیاه فروش تسهیلات ازدواج گرم شد

زوج‌های جوانان گلستان از سخت‌گیری بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ازدواج گلایه‌مند هستند.

به گزارش گلستان ما، مسکن، تحصیلات، مهریه، شغل، پول خودرو و سنت های غلط گرچه موانع اصلی برای ازدواج به شمار می رود اما بسیاری از جوانان با حداقل داشته ها نیز حاضر هستند که زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

در ایام کرونا این مسئله به همه اثبات شد چرا که میزان نرخ ازدواج در استان روند افزایشی به خود گرفت، به طوری که میزان ازدواج در استان گلستان 4.4 درصد نسبت به سال گذشته رشد نشان داد.

ازدواج به‌هنگام میزان موالید را افزایش می دهد و به دنبال آن به نرخ جایگزینی جمعیت نیز تاثیر می گذارد لذا سیاست مداران تلاش کردند که سقف تسهیلات ازدواج را برای سنین پایین تر بیشتر در نظر بگیرند تا جوانان برای ازدواج بیشتر ترغیب شوند.

عدم اهتمام بانک ها به دستورالعمل ارائه تسهیلات ازدواج

اما قسمت شوم ماجرا آنجا است که بانک ها به قوانین و دستورالعمل های اخذ تسهیلات ازدواج اهتمام ندارند و این مسئله باعث گلایه هایی از سوی بسیاری از جوانان شده است.

بانک ها برخلاف دستورالعمل ارائه تسهیلات ازدواج تلاش می کنند که از زوج های جوانان دو ضامن کارمند بدون چک برگشتی و قسط معوق بگیرند و این مسئله کلاف دریافت تسهیلات ازدواج را برای زوج های جوانی که شاید این تسهیلات برای آنها تنها اندوخته آغاز زندگی مشترکاشان بوده پیچیده تر می کند.

در شبکه های مجازی نیز درخواست های فروش ازدواج بیشتر شده و به نظر می رسد که سخت گیری بانک های عامل در ارائه تسهیلات باعث شده که زوج های جوان که با کوهی از هزینه های ازدواج، تامین جهیزیه و مسکن رو به رو هستند قید تسهیلات ازدواج را بزنند و آن را به بهای ناچیزی به فروش برسانند.

برخی از زوج های جوان نیز می گویند توان پرداخت این تسهیلات را نداریم، چرا که در ابتدای راه زندگی باید به فکر هزینه هایی مثل اجاره مسکن که بخش عمده ای از حقوق آنها را به خود اختصاص می دهد باشیم.

سخت گیری بانک ها در ارائه تسهیلات ازدواج بر خلاف نظر رئیس جمهور

سخت گیری بانک ها در حالی است که آیت الله رئیسی در زمان انتخابات به جوانان این وعده را داد که از روز نخست دولت به فکر ازدواج جوانان خواهد بود و به نظر می رسد این مسئله از چشم مسئولان ارشد کشور پنهان مانده است.

گرچه قانون تسهیلات ازدواج بیان می کند که بانک ها برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج که در دوره باز پرداخت ده سال تنها باید یک ضامن معتبر و سفته دریافت کنند و حتی قانون گذار بیان کرده که می توانند بانک از یارانه پرداختی اشخاص به عنوان تضمین استفاده کنند اما این مسئله آنگونه که باید رعایت نمی شود.

بانک ها علاوه بر ضامن کارمند درخواست تعهدات دیگری از جمله چک کارمندی و فیش حقوقی را دارند و می توان بگوییم که هیچ بانکی یارانه پرداختی را محل تضمین تسهیلات ازدواج قرار نمی دهد.

هادی حق شناس، استاندار گلستان در این خصوص در گفتگو با گلستان ما تاکید کرد قطعا گزارشی به دست ما برسد با بانک های متخلف برخورد خواهد شد.

حق شناس متذکر شد: بانک های عامل حق ندارند برای تسهیلات ازدواج درخواست تضامین دو کارمند را داشته باشند.

مسئولی که سد راه تصمیم ملی و راهبردی می شود باید پاسخگو باشد

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی نیز به رعایت قوانین و مقررات از سوی بانک ها تاکید کرد و گفت: همه تلاش ها برای سهولت ازدواج جوانان و تشویق فرزند آوری در سطح کشور است.

نائب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر مقام مسئولی که سد راه این تصمیم راهبردی و ملی شود باید پاسخگو باشد.

منتظری متذکر شد: اگر جایی مواردی مشاهده می شود که در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج تعلل و سهل انگاری می شود  درخواست داریم این موارد را به ما گزارش کنند و از طریق وظیفه نظارتی کار را از سطح ملی و وزیر اقتصاد پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: طرحی در کمیسیون فرهنگی تصویب کردیم و منتظر نظر شورای نگهبان هستیم و تمام این موانع در این طرح برطرف می شود و در آن سقف تسهیلات ازدواج افزایش پیدا کرده و تعداد ضامن ها برای دریافت این تسهیلات را کاهش دادیم.

این مقام مسئول متذکر شد:  از طریق استاندار گلستان  نیز پیگیر این مسئله خواهیم بود.

گفتنی است گلایه های زوج های جوان در حالی است که به نظر می رسد نظارت بر ارائه قوانین تسهیلات ازدواج در استان متولی ندارد و تاکنون هیچ مرجع و یا شماره تماسی برای رسیدگی به تخلفات بانک ها معرفی نشده که جوانان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
 

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.