1400-07-02 07:40
883
0
76252
مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

40 هکتار از جنگل‌های کردکوی دچار حریق شد/ 100 نیروی عملیاتی پای کار اطفای آتش

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به اینکه 40 هکتار از جنگل‌های کردکوی دچار حریق شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ نیروی عملیاتی برای مهار آتش‌سوزی در ۲ نقطه از جنگل‌های کردکوی وارد منطقه شدند و تزریق نیرو و امکانات کماکان ادامه دارد.

عبدالرحیم لطفی در خصوص جزئیات آتش سوزی در جنگل‌های کردکوی اظهار کرد: از حوالی ظهر امروز در ۲ محدوده جنگل‌های کردکوی آتش‌سوزی گزارش شد.

وی افزود: در ابتدا شاهد وقوع حریق در محدوده روستای یانه سر در مرز گلستان با مازندران بودیم که گونه هایی از درختان ارس و کچف و بلوط گرفتار آتش شد.

وی ادامه داد: در محدوده روستای رادکان کردکوی هم آتش سوزی اتفاق افتاد که گونه های درختچه‌ای و پهن برگ شامل ممرز و گونه های زیر اشکوب فوربی و علفی دچار خسارت شد.

لطفی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون ۴۰ هکتار از عرصه های جنگلی کردکوی در آتش سوخت.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان بیان کرد: جنگلبانان شهرهای گمیشان بندرترکمن بندرگز، کردکوی و گرگان به محل حادثه اعزام شدند و تزریق نیروی انسانی و امکانات تا زمان مهار کامل آتش‌سوزی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به آماده بودن نیرو و تجهیزات بیشتر برای اعزام به مناطق آتش سوزی گفت که به علت مه شدید و کاهش شدید شعاع دید امکان پرواز بالگرد به مناطق آتش گرفته وجود ندارد.

لطفی بیان کرد: نیروهای پشتیبان و تجهیزات تکمیلی برای اعزام به مناطق بالادستی جنگلهای کردکوی فراهم شده ولی با وجود حضور بالگرد در گرگان به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان پرواز ایمن وجود ندارد.

به گفته وی جابجایی و انتقال نیرو و تجهیزات از طریق مسیر زمینی همچنان ادامه دارد .

مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: وزش باد شدید در منطقه بر گستره آتش افزوده و تلاش برای خاموش کردن آن ادامه دارد.

گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که جزو مناطق پرخطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی دارند.

خشکسالی های امسال موجب شد تا ریسک وقوع حریق در زیستگاه های استان افزایش یابد.

هواشناسی گلستان روز گذشته با اعلام افزایش دما، نسبت به احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی هشدار داده بود.

* سرعت باد گستره آتش‌سوزی جنگل‌ کردکوی را افزایش خواهد داد

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: افزایش گستره آتش سوزی عرصه های جنگلی این شهرستان با وزش هم اکنون باد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت محتمل است.

نور بخش داداشی اظهار کرد: سرعت باد در ساعت پایانی امشب ۵۰ کیلومتر بر ساعت است که این میزان فردا جمعه به ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

به گفته وی بادهای  فعلی منطقه در زمره بادهای جنوبی و خشک قرار دارند که رطوبت نسبی جنگل ها را کاهش داده و سبب افزایش وسعت حریق خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی تصریح کرد از عصر فردا شاهد تغییر جریانات جوی در محدوده عرصه های جنگلی دراز نو شهرستان کردکوی خواهیم بود و با شمالی شدن جریانات احتمال بارش باران وجود دارد .

داداشی گفت : برای رصد دقیق داده های هواشناسی، ایستگاه سیار هواشناسی فردا در مناطق جنگلی دراز نو  مستقر خواهد شد.

منابع محلی گفتند که شدت وزش باد عملیات اطفای حریق را بسیار کند کرده است و سرایت آتش به مناطق پیرامونی همچنان با سرعت ادامه دارد.

بر اساس همین گزارش تاکنون بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل های منطقه کردکوی واقع در غرب استان گلستان طعمه حریق شده است.

آتش سوزی یکی از بزرگترین چالش فراروی جنگلهای شمال ایران است که به تاکید کارشناسان امر باید برای این معضل فراگیر تدابیر اصولی اندیشید.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.