1400-05-26 09:33
944
0
75775
در گفتگو با کارشناسان عنوان شد؛

احتمال بحران های جدی تر در پاییز و زمستان/ روند واکسیناسیون کرونا سرعت گیرد

با توجه به نزدیک شدن به پاییز که فصل بیماری‌های تنفسی است، باید منتظر اتفاقات و بحران‌های جدی تری از شیوع کرونا باشیم لذا هم روند واکسیناسیون باید افزایش یابدو هم مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند .

به گزارش  گلستان ما؛  کرونا انفجاری در زندگی هم انسان ها بوجود آورده و از حالت عادی خارج کرده است .

این ویروس مرموز روز به روز رنگ عوض می کند  و به گونه های مختلف در می آید.

هرچند طی ۱۸ ماه گذشته واکسن های مختلف و دارو های زیادی کشف و ساخته شد  اما به نظر می رسد  این ویروس هنوز دست بردار جهان نیست .

شمار مبتلایان به کرونا در جهان به ۲۰۹ میلیون نفر رسیده است و از این تعداد بیش از ۴ میلیون هموطنانمان هستند.

علیجان تبرائی موج پنجم  کرونا را حاصل سه عامل، خود ویروس و تغییرات آن که بر اثر گردش‌های مختلف، قدرت انتقال و تکثیر بیشتری یافته ، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بحث‌های مدیریتی، بیان کرد.

وی افزود: با این روند و با توجه به نزدیک شدن به پاییز که فصل بیماری‌های تنفسی است، باید منتظر اتفاقات و بحران‌های جدی تری هم باشیم.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران تصریح کرد: رعایت استاندارد شیوه نامه‌ها و قرنطینه‌ها و ضرب العجل در توسعه واکسیناسیون کمک می‌کند که بتوان برای بلندمدت برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه موج جدید، منحصر به کشور ما نیست و کشور‌های زیادی اکنون درگیر آن هستند، بیان کرد: برای ایمنی جمعی، ایمنی ۸۳درصد از جمعیت ضرورت است.

به گفته تبرایی؛ روند فعلی واکسیناسیون رو به رشد است، اما ایده آل نیست و با این روند، تا پایان امسال هم به ایمنی نخواهیم رسید و باید تدابیری دیده شود تا واردات و تولید افزایش یابد تا بتوانیم آخر پاییز یا اوایل زمستان به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه اکنون سن بستری‌ها پایین آمده،ادامه داد: کوچکترین علامت سرماخوردگی، زنگ خطر ابتلا به کرونا است و باید جدی گرفته و با مراکز بهداشتی تماس گرفته شود.

وی اذعان کرد: وقتی نیاز به خدمات جدی درمانی است که مشکلات تنفسی داریم و گرنه نیاز دارویی خاصی نیست.

تبرایی تاکید کرد: زمانی تست کرونای یک نفر از خانواده مثبت است، مطمئن باشند که بقیه هم آلوده هستند لذا باید سبک زندگیمان را باتوجه به این شرایط تغییر دهیم.

وی یادآورشد: همه تست‌ها در شبکه بهداشتی کشور،رایگان و تحت پوشش بیمه است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در ادامه به سویه جدید لامبدا که در برخی کشور‌ها مشاهده شده است اشاره کرد و گفت: این سویه در برابر واکسیناسیون، مقاوم است.

تبرائی به مردم توصیه کرد: به شایعات فضای مجازی مبنی بر مصرف نکردن ویتامین‌ها و نزدن بی حسی‌ها پس از واکسن زدن و امثال آن توجه نکنند.

رعایت شیوه نامه‌ها در استان فقط ۳۸درصد است

معاون درمان علوم پزشکی گلستان در ادامه این گفتگو اظهار کرد کرد: اکنون در استان بیش از ۴هزار مبتلای نیازمند به بستری داریم.

محمد مهدی زرگران افزود: واکسیناسیون در روز‌های اخیر سرعت خوبی پیدا کرده و تا کنون نزدیک به ۴۰۰هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

به گفته وی؛ فقط واکسیناسیون کافی نیست و مردم باید همکاری بیشتری کنند.

زرگران تصریح کرد: طبق آخرین برآورد، رعایت شیوه نامه‌ها در استان فقط ۳۸درصد است که این خوب نیست.

وی درباره داروهای کرونا هم بیا کرد: از ابتدای همه گیری تا کنون دارو‌های مختلفی برای درمان کرونا معرفی، اما با سیر درمانی از پروتکل‌ها خارج شد.

زرگران عنوان کرد: طبق آخرین تحقیقات کمیته‌های علمی کشور، داروی فاویپیراویر نیز از پروتکل خارج شده است.

معاون درمان علوم پزشکی گلستان در خاتمه گفت: پروتکل مصوب طب سنتی هم معرفی کردیم که در دسترس پزشکان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.