1399-09-12 15:37
1229
0
71888
بمناسبت روز جهانی معلولین؛

مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولین

حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی، در راس این حقوق قراردارد؛حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

به گزارش گلستان ما، بیش از پانصد میلیون نفر در دنیا به دلیل نقص در سیستم مغزی،  جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند.

سوم دسامبر مصادف با 13 آذر از سال 1992 و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است و هدف از نامگذاری آن افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.

طبق منشور سازمان ملل معلولان نیز به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور معلولین نیز صرف نظر از علت، کیفیت، و حدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند.

حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی، در راس این حقوق قراردارد؛حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

سازمان بهداشت جهاني در سال 1981 توانبخشي را اولين پاسخ به ناتواني و معلوليت تعريف كرده است، كه به سه مرحله توانبخشي پزشكي، توانبخشي حرف هاي و توانبخشي اجتماعي قابل تقسيم است.يكي از مسائلي كه در توانبخشي اجتماعي بررسي مي شود، مناسب سازي معابر و اماكن شخصي و اجتماعي و ابزار فرد معلول براي كم كردن مشكلات روزمره اوست، كه مي تواند در خودكفايي و بهبود رواني معلول و در بازگرداندن او به زندگي نقشي مهم داشته باشد.فضاهای شهری بویژه شبكه معابر در هر شهر، عامل ارتباطي است كه با مناسب سازي آن براي فرد معلول، بسياري از مشكلات اين قشر از جامعه حل مي شود.

براي دستيابي به روش مناسب سازي معابر، در ابتدا مشكلات شبكه معابر پياده و شبكه ارتباطي پياده و سواره براي افراد معلول شناسايي شده و مشكلات فیزیکی و موانعی که در معابر وجود دارد بررسي مي شوند. 

در مبحث خصوصيات فيزيكي سطح، عرض، جنس، و شيب طولي و عرضي و در بخش موانع فيزيكي، موانع موقت و موانع دائم بررسي مي شوند. در زمينه تجهيزات شهري نيز مهم ترين تجهيزات مورد استفاده شامل ايستگاه اتوبوس، تلفن عمومي، سطل زباله و صندوق پست، آب خوري و علائم شهري و نورپردازي می باشند

.در طراحي و مناسب سازي تجهيزات به اصول برابري در استفاده، انعطاف پذيري و استفاده ساده، كه از اصول طراحي همه شمول است، بایستی توجه شود. 

به قلم کاظم تقی نژاد- دکتری شهرسازی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.