1399-09-01 11:05
1116
0
71682
فرمانده حوزه منتخب کشوری در گفتگو با گلستان ما؛

بسیج ساحل امواج پرتلاطم جامعه/ در پیشبرد اهداف انقلاب به کم قانع نیستیم/قاعده مدیریتی در بسیج قاطعیت و انعطاف است

میثم حدادی گفت: هرگاه مردم یک نظام و جامعه برای حفظ و تقویت آن با تشکیلاتی دغدغه مند در وسط میدان حضور داشته باشند،آن نظام و جامعه از امتحانات و امواج پرتلاطم حوادث و سختی ها به ساحل نجات خواهد رسید.

به گزارش گلستان ما، به مناسبت هفته بسیج با میثم حدادی فرمانده حوزه مقاومت بسیج توحید شهرستان کلاله که در این حوزه دارای رتبه های برتر استانی و کشوری است؛ گفتگو داشتیم که به شرح ذیل است.

به عنوان اولین سوال، خود را معرفی کنید:
بسم الله الرحمن الرحیم
افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما و مخاطبین پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما، میثم حدادی با سابقه حضور حدود 8 ساله در شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستم.

آغاز خدمت اینجانب با مسئولیت مدیریت امور مربیان معاونت تعلیم و تربیت سپاه نینوا استان گلستان شروع شده و بعد از حدود یک سال به سپاه ناحیه کلاله معرفی شدم.

در سپاه کلاله در ابتدای حضور، به مدت 6 ماه در مسئولیت فرماندهی حوزه مقاومت بسیج خاتم الانبیاء (ص)، 3 سال در مسئولیت فرهنگی ناحیه و سپس از اواسط تیرماه 94 به فرماندهی حوزه مقاومت بسیج توحید منصوب شده و تا این لحظه در این مسئولیت در حال انجام وظیفه هستم.

نوع نگرش جنابعالی نسبت به بسیج و تشکیلات آن چگونه است؟

برای کار با بسیج و بسیجی باید به فلسفه و چرایی بسیج بتوانیم جواب قانع کننده ای بدهیم؛ چون نوع عملکرد ما در میدان بسیج ارتباط مستقیمی با نوع نگرش ما نسبت به این تشکیلات مبارک دارد.

اولا  شجره طیبه بسیج ریشه در سرزمین مبارک و طیب قرآن دارد. آنجایی که خداوند حکیم در آیه 60 سوره انفال فرمان آمادگی همه جانبه برای دفاع از سنگر اسلام را بیان میفرمایند:

و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه؛ پس تشکیل بسیج مطالبه خداوند متعال از ماست.

ثانیا تشکیل بسیج ریشه قانونی دارد و تشکلی برای دفاع از دستاوردها و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی و براساس اصل 151 قانون اساسی است.

ثالثا تجربه تاریخی به ما ثابت کرده است که هرگاه مردم یک نظام و جامعه برای حفظ و تقویت آن با تشکیلاتی دغدغه مند در وسط میدان حضور داشته باشند،آن نظام و جامعه از امتحانات و امواج پرتلاطم حوادث و سختی ها به ساحل نجات خواهد رسید که نمونه این حضور را حداقل در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی به وضوح دیدیم که 8 سال دفاع مقدس، فتنه 88جریان نفاق، زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و امروز در مقابله با ویروس منحوس کرونا از جمله آنها است.

سبک مدیریتی شما در حدود 4 سال مسئولیتتان در حوزه مقاومت بسیج توحید چگونه بوده است؟

قبل از تشریح سبک مدیریت اینجانب در حوزه بسیج باید به دو نکته اشاره کنم: نکته اول اینکه کار با بسیج علی رغم وجود سختی های خاص خودش، سرشار از تنوع و شیرینی و کسب تجربه است. نکته دوم این است که مدیریت در عرصه بسیج از یک سو چون مسئولیت نظامی است نیاز به رنگ و لعاب قاطعیت دارد و از سوی دیگر چون با اقشار گوناگون مردم و مسئولین و همچنین عرصه‌های متنوع سرو کار دارد، نیاز به انعطاف خاص خودش دارد. پس می توان قاعده مدیریتی بسیج را در یک جمله جمع بین قاطعیت و انعطاف تعریف کرد. با توجه به مقدمه مذکور در این بخش اصول قابل توجه در سبک مدیریت و فرماندهی حوزه مقاومت را می توان اینگونه بیان کرد:

اولین اصل: توکل مستمر به خداوند متعال و توسل به اهل بیت سلام الله علیهم است. همه سختی های کار در بسیج برای ما با این جمله که کار برای خدا خستگی ندارد،شیرین می شود.

اصل دوم: توجه به کار تشکیلاتی و شبکه ای به معنای واقعی کلمه است.

حوزه مقاومت و پایگاه مقاومتی که برای انقلاب اسلامی کادر پرور نباشد،علی رغم کار زیاد، نیازمند تجدید نظر در حرکت و برنامه های خود می باشد.

اصل سوم: نگاه چشم اندازی و هدفمندی در کارهاست. یک فرمانده بسیج گاهی فارغ از دغدغه ها و مشغله هایش باید سر و نگاهش را بالاتر از همه سرها و نگاهها بگیرد و از بالا به مسیر و راهی که طی کرده بنگرد.

اصل چهارم: به روز بودن و تقویت معرفت نیروها در راستای وظایفشان با مطالعه روزانه. در ساعت کاری حداقل یک ساعت از وقت اینجانب به مطالعه مرتبط با امورات بسیج اختصاص دارد.

اصل پنجم: مردم داری و در بین مردم بودن است. اولین اقدامی که ما انجام دادیم این بود که با خانواده به منطقه پیشکمر هجرت کردیم و برکات مادی و معنوی این هجرت ذخیره‌ای برای سالیان دراز زندگی و مسئولیت ما خواهد بود.

اصل ششم: وجود ارتباط قلبی و عاطفی به معنای واقعی با بسیجیان است.

اصل هفتم: بهره گیری از توان هر یک از بسیجیان در راستای پیشبرد اهداف اسلام و  انقلاب اسلامی است.

اصل هشتم: رسیدگی به مسائل و مشکلات بسیجیان و مردم منطقه در حد توان خودمان.

اصل نهم: حضور فراگیر و مستمر در مساجد و مصلاهای برادران اهل سنت و هم دلی و همدردی در شادی و غم آنها است.

.اصل دهم: محور قرار دادن قرآن برای برطرف کردن آسیبها و معضلات فرهنگی و اجتماعی

اصل یازدهم: ارتباط مداوم با نخبگان و خواص و علمای اهل سنت است.

اصل دوازدهم: ارتباط با مدارس سطح بخش و توجه به تربیت نسل جوان آینده بسیج در قالب نشستهای بصیرتی، تشویق نخبگان و مسابقات ورزشی و...

اصل سیزدهم: جهت دهی برنامه های بسیج در راستای تقویت اشتراکات با برادران اهل سنت و حمایت از برنامه های  بومی و سنتی و مذهبی

بعنوان سوال چهارم لطفا برنامه های ویژه و اثرگذاری را که طی 4 سال حضورتان در مسئولیت کنونی انجام داده اید را بیان کنید؟

با توجه به شرایط منطقه و ضرورت فرهنگ سازی در عرصه های گوناگون اقدامات انجام شده را ذیل شاخه های زیر می توان نام برد:

فرهنگی (تقویت مراسمات مولودی خوانی، حمایت از برنامه های بومی _محلی و سنت های منطقه ترکمن صحرا مثل برنامه آق آش، بهره گیری از ظرفیت کانالها و گروهها مجازی و بسیجیان فعال در این عرصه برای ارسال پیامهای مناسبتی و  مخابره اقدامات بسیجیان، ترویج فرهنگ کتابخوانی با طرح صدقه فرهنگی و برگزاری نشستهای کتابخوان مناسبتی)

ورزشی (برگزاری مسابقات ورزشی بومی مثل کشتی گورش،چوب کشی و غیره،توجه به پیشکسوتان بسیجی در مسابقات ورزشی، بهره گیری از مدیریت مشارکتی پایگاههای بسیج در مناطق مختلف و مسابقات ورزشی گوناگون

امنیتی( تقویت گردان بیت المقدس بسیج، حضور مستمر در گشتهای محله محور شبانه در کنار بسیجیان و غیره)

سازندگی (توزیع بسته های معیشتی با توجه به شرایط اقتصادی و بحران کرونا، تکمیل نواقص منازل و خانه های طبقات محروم منطقه، حضور فعال بسیجیان در توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی روستاها و محله های شهرو غیره)

تربیتی (حضور مستمر در حلقات صالحین و تشویق ارکان و متربیان حلقات، توجه هر چه بیشتر به مفاهیم قرآنی در قالب مسابقات بین حلقات قرآنی)

کار تشکیلاتی (استفاده از بسیجیان در شورای حوزه، بهره گیری از توان جوانان در کنار تجربه فرماندهان با تجربه در پایگاههای مقاومت بسیج، برگزاری کارگاههای کار تشکیلاتی برای فرماندهان پایگاههای مقاومت بسیج)

بعنوان سوال آخر چشم انداز شما برای آینده در این مسئولیت چیست و چه کسانی در موفقیت شما نقش موثرترین ایفا کردند؟

چشم انداز ما در حوزه مقاومت در عرصه بسیج، پویائی و تحرک هر چه بیشتر پایگاههای مقاومت بسیج و به تبع آن تربیت بسیجیانی است که با روحیه انقلابی و ولایی آماده پذیرش مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند. در ارتباط با مردم منطقه چشم انداز ما تقویت هر چه بیشتر برادری و وحدت و پیاده سازی منویات مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در مقوله وحدت می باشد. در ارتباط با مسئولین منطقه چشم انداز ما تقویت همکاری و هم دلی در به حداقل رساندن مسائل و مشکلات منطقه است.

قبل از اینکه از زحمات افراد موثر در پیشرفت کاری بسیج در حوزه مقاومت بسیج تشکر کنم باید به این نکته اشاره کنم که که ما در مبحث پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به کم قانع نیستیم و نصب العین ما این فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که در مسیر پیشرفت توقف ممنوعه،خودشیفتگی ممنوعه.

در پایان از حمایت‌ها و کمکهای همه عزیزان بخصوص فرماندهان محترم سابق و کنونی سپاه شهرستان کلاله، بسیجیان،فرماندهان محترم پایگاههای بسیج،همکارانم در مجموعه حوزه مقاومت، سربازان عزیزی که پابه پای ما و خستگی ناپذیر در ماموریت‌ها کمک کار ما بودند و بویژه از خانواده ام و مادر عزیزم و همسر بزرگوارم کمال تشکر را دارم و خداوند متعال را به خاطر وجود همه این بزرگوارانی که وجود هر یک از آنها نعمتی است برای تلاش بیشتر ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، شکر گزارم.
الحمدلله رب العالمین.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.