1398-08-29 16:30
644
0
66366

ذخیره‌سازی بیش از ۱۲۰ هزار نمونه در بانک خصوصی خون بند ناف رویان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به ذخیره‌سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان، گفت: تاکنون با استفاده از نمونه‌های بانک خون بند ناف رویان، بیش از ۳۰ پیوند برای بیماران دارای بیماری با منشأ خونی انجام گرفت.

به گزارش گلستان ما، مرتضی ضرابی در نشست تخصصی "سلول‌های بنیادی-کاربردهای درمانی-ضرورت ذخیره‌سازی" که ظهر امروز در گرگان برگزار شد، ‌اظهار کرد: خون بند ناف که به‌عنوان یک زباله بیولوژیک قلمداد و بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود، مملو از سلول‌های بنیادی است که اگر این سلول‌های بنیاد جمع‌آوری شود، ‌ می‌توان در درمان بیماری‌های بدخیم خصوصاً بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: بانک خون بند ناف در سال ۱۳۸۴ با هدف جمع‌آوری و ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف، راه‌اندازی شد. در حال حاضر شبکه گسترده‌ای در کل کشور شکل‌گرفته و ۳۱ دفتر نمایندگی در مراکز استان‌ها ایجادشده است. با هماهنگی دفاتر نمایندگی، نمونه‌های خون بند ناف جمع‌آوری و بعد از آن نمونه‌ها به تهران منتقل و ذخیره‌سازی آن در تهران صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی خون بند ناف رویان جمع‌آوری شده که این مرکز، بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه است.

ضرابی گفت: از سلول‌های بنیادی خون بند ناف اغلب در درمان بیماری‌های دارای منشأ خونی از جمله تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و ... استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا در حال حاضر بسیاری از کارآزمایی های بالینی یا مراحل کار تحقیقاتی انسانی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله فلج مغزی، اوتیسم، اس ام ای، اختلالات تنفسی حین تولد و ناهنجاری‌های قلبی در کودکان و بیماری‌های ام اس، آلزایمر، پارکینگسون، آرتروز شدید در بزرگسالان، با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود ظرف سه تا پنج سال آینده بتوان از سلول‌های بنیادی به‌عنوان یک روش درمانی جدید در بسیاری از بیماری‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: تاکنون از نمونه‌های جمع‌آوری شده در بانک خون بند ناف رویان، بیش از ۳۰ پیوند برای بیماران دارای بیماری با منشأ خونی انجام‌شده است.

ضرابی یادآور شد: طرح تحقیقاتی برای درمان ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی، با استفاده از سلول‌های بنیادی در حال انجام است و تاکنون نتایج آن رضایت‌بخش بوده است.

وی، ریشه دندان شیری اطفال را یکی دیگر از منابع دارای سلول‌های بنیادی دانست و گفت: این سلول‌های بنیادی ظرفیت این را دارند که به سلول‌های عصبی، استخوانی، ماهیچه و غضروف تبدیل شوند. دانش جداسازی و ذخیره‌سازی این سلول‌های بنیادی نیز در مجموعه رویان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ادامه داد: علاوه بر ریشه دندان شیری اطفال، سلول‌های بنیادی در ریشه عقل افراد با سنین بالاتر نیز وجود دارد.

ضرابی بیان کرد: در هر نمونه خون بند ناف می‌توان بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد سلول را جمع‌آوری کرد. نوع بیماری، وزن و تعداد سلول‌های ذخیره‌سازی شده در تعداد دفعات ممکن برای استفاده از سلول‌های ذخیره‌شده نقش دارد.

وی با اشاره به محدودتر بودن فعالیت بانک عمومی خون بند ناف رویان، گفت: فعالیت بانک عمومی خون بند ناف، نیازمند حمایت دولت و مراکز خیریه است.  

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: هرکسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، می‌تواند از نمونه‌های خون بند ناف استفاده کند اما پدر، مادر، خواهر و برادر شانس بیشتری برای استفاده از این نمونه‌ها دارند.

ضرابی تصریح کرد: در دنیا یکی از کارآزمایی های بالینی که با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام‌گرفته، در بیماری اوتیسم کودکان بوده است. در کشور ما نیز به‌تازگی مجوز استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان کودکان دارای اوتیسم، از کمیته اخلاق کشور اخذ شده و به دنبال اجرای آن هستیم.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر دفاتر نمایندگی ‌بانک خون بند ناف رویان در شهرهای گرگان، گنبدکاووس و کردکوی مستقر است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایسنا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.