1403-06-11 08:19
200
0
91251
یادداشت؛

سبک زندگی نبوی نجات‌دهنده زندگی امروز است

علی منصوری کارشناس رسانه در یادداشتی نوشت: روش و سبک زندگی پیامبر (ص) می‌تواند نجات‌دهنده هر مسلمانی در زندگی باشد زیرا پیامبر (ص) نماد همه خوبی‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، روش زندگی هر کسی بیانگر افکار، باورها و اعتقادات اوست در حقیقت این اندیشه‌هاست که زندگی فرد را شکل می‌دهد و یا به عبارت دیگر آینه تمام‌نمای فلسفه زندگی انسان، برآمده از چگونگی نگرش انسان به جهان است. خداوند سبحان بهترین الگوی عملی برای زندگی سالم را پیامبر معرفی می‌کند تا هر انسانی بتواند با این الگوها زندگی سالمی داشته باشد. 

روش و سبک زندگی پیامبر (ص) می‌تواند نجات‌دهنده هر مسلمانی در زندگی باشد زیرا پیامبر (ص) نماد همه خوبی‌ها است و عمل به سنت رسول اکرم (ص) و الگو قراردادن تمامی رفتارها و گفتارها و تقریرهای آن حضرت؛ موجب آرامش درونی را برای عامل به آنها فراهم آورده وسبب قرب به خدا می‌گردد.

خداوند در قرآن می‌فرماید: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهًْ حَسَنَهً…؛ قطعا برای شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقی نیکوست برای آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند؛ (احزاب، آیه ۲۱) و می‌فرماید: «بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید! تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید؛ و خداوند آمرزنده مهربان است.» از نظر قرآن، اطاعت و پیروی از سنّت پیامبر (ص) در راستای اطاعت از خداوند است و آثار و برکات فراوانی دارد و برکات آن از نظر قرآن عبارت است از: موجب حیات معنوی و باعث جلب محبّت خداوند و برخورداری از رحمت ‌الهی می‌شود.

نمونه‌هایی از سیره و روش زندگی پیامبر (ص) که متجلی در سیره اهل‌بیت (ع) است و می‌تواند زمینه‌ساز و قوام‌دهنده روزهای خوش زندگی را در خانواده و اجتماع فراهم کند، اشاره می‌شود: پیامبر اکرم (ص) در برخورد با افراد در کوچه و بازار متواضع و مهربان بودند. عبوس نبودن و پیشگام در سلام کردن به فقیر یا ثروتمند، کوچک یا بزرگ.

داشتن طبع بلند، بدون اینکه اسراف کنند، بخشنده و مهربان بودن (رَحمةٌ لِلعالَمین)، با نرمی و کرامت سخن می‌گفتند. صادق و وفاداربه عهد و پیمان بودند. بهداشت را رعایت می‌کردند، مسواک زدن، خوش بویی و لباس تمیز پوشیدن از سنت ایشان است. هیچ سائلی را جواب رد نمی‌داد، اگرمی توانست حاجت او را بر می‌آورد و اگر نمی‌توانست با زبان خوش او را قانع می‌ساخت

در سفره غذا اولین کسی بود که مشغول غذاخوردن می‌شدند وآخرین فردی بودن از غذا دست می‌کشیدند تا کسی خجات نکشد. هدیه دادن و هدیه گرفتن، این عمل احساس محبت را در دل‌ها زیاد کرده و باعث مودت و صمیمیت بیشتر بین اهل ایمان وخانواده می‌شود. توریه؛ داشتن بصیرت و هوشیاری و حفظ اسرار و رعایت اصل حفاظت، در برابر دشمنان خدا.

 خشوع کامل درنماز، خشوع درنماز یعنی آدمی جز به خدا نیاندیشد و جز او را نبیند و نشناسد که در این حال، ارتباطی عمیق بین بنده و آفریدگارش پدید می‌آید (الصلاه معراج المومن.) محکم و استواردر انجام کارها از سنت رسول گرامی اسلام (ص) بود. امانت داربودن پیامبر (ص)؛ نعمت‌ها ودیعه خداوند است که باید به درستی استفاده شود تا مصداق خیانت در امانت نشود.

 رفتار پدرگونه پیامبر(ص) با مردم، به بزرگترها احترام و با کوچکترها مهربان، افراد نیازمند و غریب را بر خود مقدم می‌داشتند.

شرکت در تشییع جنازه و همدردی با داغ دیدگان ۱۶- خشیت از مقام خداوند؛ رسول اکرم(ص) درنماز شب آنچنان می‌گریست که جای نمازش، تر می‌شد، اگر عظمت پروردگارمان را در هنگام نماز درک می‌کردیم، وضعی دیگر داشتیم.

 برگزاری مسابقاتی که درسلامت روح و جسم آدمی موثر است مانند اسب دوانی، شنا، تیراندازی. سفارش به ازدواج؛ ازدواج سالم ومطابق با سنت رسول اکرم (ص) در حقیقت پایه گذاری کردن برای تشکیل یک خانواده بدور از تنش‌ها وتوقع‌های بیجا و احترام متقابل زن وشوهر نسبت به یکدیگر یکی از ارکان زندگی است.

 سکوت نیز از سنت پیامبرعظیم الشان بود بدون ضرورت لب به سخن نمی‌گشود، نکوگفتن بهتر از سکوت و خاموشی بهتر از بیجا سخن گفتن است

حیاورزی؛ رسول اکرم (ص) چنان شرم داشت که به چهره کسی خیره نمی‌شد امام صادق (ع) می‌فرمایند لاَ إِیمَانَ لِمَنْ لاَ حَیَاءَ لَهُ: ایمان ندارد کسی که حیا ندارد. و سفارش امام حسن مجتبی (ع) که نشان دهنده سیره عملی کریم اهل بیت علیهم‌السلام است می‌فرمایند: ای فرزند آدم! نسبت به محرّمات الهی عفیف و پاکدامن باش تا عابد و بنده خدا باشی. راضی باش بر آنچه که خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنی و بی‌نیاز باشی.

نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیکی و احسان نما تا مسلمان محسوب شوی. با افراد آنچنان بر خورد کن که انتظار داری دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند.

به اعتقاد نگارنده مشکلات فرهنگی امروز جامعه بدلیل دوری ما از سبک زندگی قرآنی وسنت رسول اکرم (ص) واهل بیت (ع) است.

پیروی از فرهنگ غربی که مبناهای آن بر جهان‌بینی مادی استوار است قطعا موجب گسست شیرازه خانواده‌ها ومراودات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

جامعه‌ای که عامل به دستورات الهی و سنت نبی مکرم اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام است بدون شک زندگی مبتنی بر حیات طیبه را خواهد داشت.

دوست داشتن پیامبر وائمه علیهم‌السلام زیبا است؛ اما عمل به دستورات آنان زیباتر؛ عاشق آنها شدن زیبا است، اما زنده شدن با سیره حضرات عاشقانه‌تر؛ حیات طیبه داشتن، با آن بزرگواران حاصل می‌شود ولا غیر؛ اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ”

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.