1401-09-02 07:57
682
0
82360

دولت سیزدهم پای کار نجات خلیج گرگان/ پیشرفت 40 درصدی اجرای طرح احیای خلیج گرگان

با وجود اینکه تاکنون 30 درصد اعتبارات طرح احیای خلیج گرگان پرداخت شده اما معاون استاندار گلستان از پیشرفت فیزیکی 40 درصد این پروژه خبر داد.

به گزارش گلستان ما؛ با وجود اینکه طرح احیای خلیج گرگان و کارگروه نجات خلیج گرگان در دولت دوازدهم شکل گرفت اما هیچ اقدام موثری برای اجرای لایروبی و دیگر طرح های مربوط به احیای خلیج گرگان در دولت دوازدهم صورت نگرفت.

در دولت سیزدهم به ویژه با سفر رئیس جمهور به استان گلستان اجرای طرح های لایروبی که به بهبود کیفیت آب منتج می شود آغاز شد و بنا به گفته سید مهدی مهیایی، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گلستان در حال حاضر طرح لایروبی خلیج گرگان پیشرفت 40 درصدی دارد.

بنا به گفته مهیایی  از نظر پیشرفت فیزیکی در مرحله خوبی قرار داریم و احتیاج است که مجمع نمایندگان پیگیری داشته باشند و بتوانیم ما بقی مطالبات این طرح را جذب کنیم.

وی ابراز داشت: در حالی حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی را در اجرای این پروژه شاهد هستیم که تاکنون 30 درصد اعتبارات طرح احیای خلیج گرگان را دریافت کردیم.

همچنین سید علی مهاجر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان در این خصوص می گوید: باید به موضوع نجات خلیج گرگان شتاب داده شود که همراهی رسانه های استان در این مورد بیشتر نیاز است.

مهاجر ابراز داشت: خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

وی گفت: این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

 پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.