1400-09-07 09:11
2104
0
77293
صفحه فراموش شده ایثارگران دفاع مقدس در گرگان؛

جای خالی کوچه‌های شهر گرگان از تمثال شهدا/ ضرورت ایجاد یادمان شهدا در محور ناهارخوران

جای خالی تمثال و یادمان های شهدا در سطح شهر باعث شده که امروز گرگان از لقب خود شهر دارالمومنین فاصله بگیرد و نیاز است که مسئولان شهر در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

به گزارش گلستان ما- داود خاندوزی؛ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان سرمایه های غنی و راهبردی برای حفظ هویت و فرهنگ ملی از نکاتی است که همواره مورد تاکید قرار می گیرد.

سیاست گذاری عرصه فرهنگ و اجتماع برای دستیابی به این هدف علاوه بر تدوین قوانین مورد نیاز و تامین اعتبارات لازم نیازمند شیوه های مناسب و جامعه پسند است.

در نظر گرفتن این سیاست ها و روش های مناسب برای اشاعه فرهنگ ایثار شهادت علاوه بر آنکه باعث ارتقاء جایگاه فرهنگی شهر می شود در بقای فرهنگ و هویت ملی و ایرانی می تواند اثرات مطلوبی را  براساس معیارهای انسانی و معنوی در جامعه مروج باشد.

اما این مسئله چندان در مدیریت شهر گرگان مورد توجه قرار نگرفته است برای مثال در سال های گذشته حذف کلمه شهید از تابلوهایی که مزین به نام شهدا بود را در برخی از معابر شهری شاهد بودیم و یا آنکه در کمیته نامگذاری با وجود درخواست های زیادی از سوی جامعه ایثارگری اما به این مسئله کمتر اهتمام می شد.

حتی در ماه های گذشته با وجود گلایه ها و درخواست های بی شماری از سوی مردم و فعالان فرهنگی و مذهبی شهر گلزار شهدای گرگان در تاریکی به سر می برد.

موضوع دیگری که در دوران شهردار قبلی مورد توجه قرار داشت نصب تمثال های شهدا در بلوارهای شهر بود که شهردار فعلی گرگان می گوید این مسئله نیز زیبنده شهدا نیست چرا که خودروها به صورت عبوری حرکت می کنند آنگونه که باید نمی توانند از این معنویت بهره مند شوند.

حتی موضوع پارک موزه دفاع مقدس گرگان که سال ها به نتیجه نرسیده بسیاری از خانواده های ایثارگران را آزرده خاطر کرده است و انتظاراتی از سوی مردم که به تپه نورالشهدا گرگان می روند از شهرداری وجود دارد که پارکینگ متناسب با ظرفیت جمعیت که از این یادمان بهره مند می شوند به وجود بیاورند.

محمدرضا سبطی در این زمینه می گوید: کار فرهنگی در شهر متولی مختلفی دارد و باید در این راستا از ظرفیت مجموعه های فرهنگی مثل سپاه و بسیج بهره ببریم و در حوزه قرارگاه مردمی توسعه محلات  این دغدغه  را داریم‌ و بنا شد در برنامه  ششم این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

شهردار گرگان متذکر شد: در راستای زیباسازی شهری با نصب تابلو شهدا در وسط بلوارها مخالف هستم و نصب این تصاویر برازنده شهدا نیست و شأنیت شهدا در این حد نیست که در وسط بلوار خودروی در حالت سواره از این تصویر دیدن کند.

سبطی می گوید: باید یک جایگاهی در پیاده راه به عنوان یک حجله برای شهدا در نظر گرفته شود و تا مردم بتوانند در حاشیه پیاده راه با زندگی شهدا و خانواده آن ارتباط برقار کنند.

وی ابراز داشت: عینک من با عینک برخی از دوستان در حوزه زیباسازی متفاوت است و نگاه تخصصی دارم و اعتقاد دارم که باید اقدامات ما در شانیت خانواده شهدا باشد و بتوانیم از این ظرفیت برای پرورش نسل آینده استفاده کنیم.

با کمی تحقیق در خصوص اقدامات انجام شده از سوی مدیران شهری می توانیم به روش های مناسب و موثر بر ارتقا اثربخشي شيوههاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت برسیم که به برخی از  آنها به مدیران شهر گرگان که این شهر به عنوان شهر دارالمومنین نامگذاری شده پیشنهاد می شود.

در پروژه ساماندهی میدان امام خمینی (ره)، علاوه بر اجرای حدود ۷۵۰۰ مترمربع پیاده راه ارتباطی و سنگ فرش در محوطه میدان و نیز خیابان موسوم به پشت شهرداری، احداث یادمان شهدای شهر تهران در مرکز میدان و در محوطه‌ای به طول ۴۰۰ متر در دستور کار قرار گرفت که در نهایت با نصب ۴۲۰ لوح مزین به اسامی شهدای شهر تهران به انجام رسید.

پیشنهاد می شود که شهرداری نیز این طرح را در برخی از نقاط  محور ناهارخوران اجرایی کنند، بخش هایی از محور ناهارخوران این قابلیت را دارد که اینگونه یادمان ها نصب شود و این مسئله با توجه به اینکه این محور در حاشیه جنگلی قرار دارد علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست باعث می شود که افرادی که در این مسیر پیاده روی می کنند با شهدای شهر خود بیشتر آشنا شوند و برخی از پیامدهای منفی اجتماعی را نیز کاهش خواهد داد.

ابتکار شهردار اردبیل نیز در نصب تمثال شهدا بر تابلوهای که به نام شهدا نامگذاری شده نیز قابل توجه است، این مسئله باعث می شود که مردم محلات یاد شهدای خود را از خاطر نبرند.

ایجاد یادمان شهدای لشکر ۲۵ کربلا از دیگر موضوعاتی است که می تواند در گلزار شهدای گرگان مد نظر قرار گیرد، با توجه به اینکه در هشت سال دفاع مقدس سرداران و شهدای زیادی از لشکر ۲۵ کربلا از خطه سرسبز شمال به ویژه شهر گرگان بودند شهرداری می تواند طرحی متناسب با آن ایجاد کند تا یاد دلاورمردی های این بزرگ مردان تاریخ فراموش نشود.

این یادمان برای لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) که یکی از بزرگترین لشکرهای عملیاتی ایران در جنگ تحمیلی بود ایجاد شده است.

یادمان شهدای مدافع سلامت نیز از دیگر موضوعاتی بود که شهرداری تهران به آن اهتمام داشت و حتی با پلاک گذاری نهال های غرس شده در این مسیر گام برداشت که می تواند این مسئله نیز در گرگان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

از سویی دیگر طراحی المان‌ها و یادمان شهدا در سطح شهر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و این مسئله نیز در سال های اخیر در سطح شهر جز در محور ۵ آذر که برگرفته از قیام خونین مردم گرگان است کمتر دیده شده است.

البته نصب تمثال شهدا را باید نخستین قدم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهر بدانیم و با این کار به مسافران که از این شهر عبور می کنند بگوییم که این شهر حرمت دارد ولی قطعا باید مدیران شهری فرهنگ ایثار و شهادت را نه در مقام حرف بلکه در مقام عمل نیز به جامعه نشان دهند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.