1399-11-01 08:07
925
0
72734
در گفتگو با گلستان ما عنوان شد؛

ارزیابی که یک کارشناس استانی در آن دخیل نباشد قابل اعتماد نیست/ دنیای دیجیتال را هم می توان دور زد

ایرج رمضانی گفت: رتبه بندی پایگاه های خبری در استان ها براساس ارزیابی خود اظهاری ها توسط کارشناسان کشوری وزارت ارشاد انجام می شود و معتقدم اگر کارشناسی از همان استان در راستی آزمایی آن دخیل نباشد مورد اعتماد نیست.

به گزارش گلستان ما؛ نتایج دور چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری 22 دیماه با اعلام شد.

در مجموع  707پایگاه خبری با تکمیل و ارسال فرم‌های خوداظهاری، در  این رتبه‌بندی، مشارکت داشته‌اند که از این تعداد 11 سایت از استان گلستان بوده است.

اما اینکه این رتبه بندی براساس شاخص هایش چقدر توانسته کیفیت سایت های خبری را ارزیابی کند جای سوال دارد؟

در این دوره از 43 سایت در استان تنها 11 سایت برای رتبه بندی خود اظهاری خود را پر کرده اند و این رتبه ها حاصل شده است.

البته کمیته رتبه بندی  نتایج را برپایه صحت و درستی ارائه اطلاعات از سوی پایگاه های خبری گذاشته است لذا نمی توان با قاطعیت گفت که آیا این رتبه بندی می تواند کیفیت سایت ها و اثرگذاری آنها را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد؟

اعلام نتایج رتیه بندی پایگاه های خبری بهانه ای شد با« ایرج رمضانی» که سالها بعنوان کارشناس حوزه رسانه ارشاد گلستان فعالیت کرده به گفتگو بپردازیم.

این کارشناس مطبوعات در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد:  حدود 43 پایگاه خبری دارای مجوز در استان گلستان فعالیت می کنند که در ارزیابی و خود اظهاری اعلام شده از سوی ارشاد یک سوم آنها شرکت کرده اند و رتبه بندی اعلام شده نیز بر اساس11 سایت انجام شده است.

 وی افزود: موارد مختلفی از جمله بروز بودن، تعداد اخبار در 24 ساعت ، رعایت امانت داری، تعداد بیمه شده ، رعایت دستور نگارش فارسی و ...که حدود 20 معیار بود ، ارزیابی و.. از سوی ارشاد منتشر شد.

رمضانی با بیان اینکه کیفیت سایت های خبری تحلیلی با این رتبه بندی به درستی ارزیابی نمی شود، تصریح کرد:  رتبه بندی پایگاه های خبری در استان ها براساس ارزیابی خود اظهاری مدیرمسئولان توسط کارشناسان کشوری وزارت ارشاد انجام می شود و معتقدم اگر کارشناسی از همان استان در راستی آزمایی آن دخیل نباشد مورد اعتماد نیست.

 وی اضافه کرد: ده ها  سایت خبری در کشور فعالیت می کنند و وزارت ارشاد نمی تواند  بطور مداوم و 24 ساعته  آن را رصد کند  و از حیث نیروی انسانی نیز  امکان پذیر نیست لذا این ارزیابی به صورت تصادفی انجام می شود .

رمضانی گفت: سایت های خوب و با کیفیتی هم داشتیم که به ارسال خود اظهاری مبادرت نکردند بنابراین در این رتبه بندی جایگاهی نداشتند.

وی به تعداد بازدید ها در سایت ها هم اشاره کرد و گفت: هرچند  تعداد بازدید مهم است اما ضریب نفوذ و میزان اثرگذاری آن در منطقه انتشار آن مهمتر است که به نظر می رسد این شاخص هم بدون ارزیابی کارشناسان بومی به درستی انجام نشود؛ شاید بتوان گفت که دنیای دیجیتال را هم می توان دور زد.

 این کارشناس مطبوعات در پاسخ به ارزیابی کیفی وی از پایگاه های خبری در استانبیان کرد:  پایگاه های خبری استان از نظر انتشار اخبار خوب هستند اما از نظر تحلیل و گزارش به نظر می رسد نمی توان به آنها نمره خوبی داد در حالی که ماهیتشان تحلیل است.

گفتنی است؛ با اعلام نتایج  مشخص شد؛ البرز گلستان رتبه اول استان و 42کشوری، کاسپین خبر و دوم استان 53کشوری، گلستان ما و سوم استان 58کشوری ، ترکمن سسی ،چهارم استان 114کشوری، ساجد خبر ، پنجم استان 132کشوری، کلاله خبر ،ششم استان 144کشوری ، گلستان 24، هفتم استان 145کشوری ، راه اترک، هشتم استان 156کشوری، نیلکوه ، نهم استان 211کشوری، قابوسنامه ، دهم استان 213 کشوری، کاوش ،یازدهم استان 287کشوری، زرین نامه، دوازدهم استان 296کشوری رتبه ای استانی و کشوری را کسب کردند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.