1398-10-25 10:51
1457
0
67130

نگاهی گذرا به زندگی آیت الله میبدی از زبان تاریخ نگار برجسته گلستانی

تاریخ نگار برجسته گلستانی گفت: مرحوم آیت الله میبدی بیش از ۶۵ سال پیش نماز مسجد جامع گرگان بود و آیت الله میبدی در فعالیت های مذهبی مردم این منطقه نقش به سزایی داشت.

به گزارش گلستان ما، ضایعه درگذشت عالم جلیل القدر«آیت الله سید محمدرضا میبدی یزدی» باعث تأثر فراوان مردم استان گلستان شد، همانگونه که پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند: «مرگ عالم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است كه غروب می كند. و مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.».

 مرحوم آیت الله میبدی شخصیت برجسته دینی و اخلاقی در شهر گرگان به شمار می رفت و در حوزه های اجتماعی، مذهبی و سیاسی چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرد.

با توجه به فقدان و درگذشت این عالم ربانی با «غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار برجسته استان گلستان در خصوص نقش و جایگاه این عالم ربانی و جلیل القدر در استان گلستان گفتگو کردیم.

آیت الله مرحوم میبدی از چه زمانی وارد گرگان شدند و از فعالیت این عالم ربانی برای ما بگویید؟

فقدان «آیت الله سید محمدرضا میبدی یزدی» واقعا یک حادثه دردناک و بسیار تاثرآور است به خاطر اینکه این عالم جلیل القدر از دهه 1320 که وارد گرگان شدند تا هنگام فوت، نقش به‎سزا و مهمی در ترویج فرهنگ و معارف اهل البیت(علیه السلام)، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و احکام اسلام در منطقه گرگان دشت مخصوصا شهر گرگان ایفاء کردند.

یکی از نقش های برجسته آیت الله میبدی این بود که ایشان مدرسه علمیه رضوی گرگان را واقع در خیابان امام راحل فعال کرد و در طول سالیان سال صدها جوان علاقمند به علوم حوزوی را تربیت و راهی حوزه های علمیه معروف کشور چون قم، مشهد و حوزه علمیه نجف کرد.

ضمن اینکه آیت الله میبدی خود نیز از علمای فرهیخته و مجتهد و اهل تحقیق و مطالعه بود  که در حوزه علمیه نجف اشرف سالها به فراگیری علوم اسلامی در محضر اساتید و علمای برجسته پرداخته بود و به درجه اجتهاد رسیده بود.

این عالم ربانی گرچه اصالتا اهل استان یزد است اما این سعادت بزرگی برای مردم گرگان بود که آیت الله میبدی پس از سال‎ها اندوختن علم و دانش در گرگان حضور داشتند و مردم این منطقه از علم و مواعظ این عالم بزرگ اسلام بهرمند شوند.

از فعالیت های سیاسی آیت الله میبدی در قبل از انقلاب برایمان بگویید؟

آیت الله میبدی همواره یک عالم متعهد مجتهد، و اهل موعظه و تدریس بود و در  گرگان مورد احترام اقشار مختلف مردم قرار داشت و در ورود مسائل سیاسی بسیار احتیاط می کرد و تا جایی که ممکن بود از مسائل سیاسی اجتناب می کرد  اما همیشه در مقابله جریان ضد مذهبی و انحرافی  احساس مسئولیت می کرد و به روشنگری مردم و مخصوصا قشر جوان می پرداخت.

به عنوان مثال ایشان در دهه 1320 که کمونیست های حزب توده در شهر گرگان جولان می داند و بسیاری از جوانان را از دین و قرآن منحرف کرده بوند به اتفاق 10 نفر از علمای معروف شهر گرگان گروهی به نام «جمعیت یاوران قرآن» را در اوایل تابستان سال 1330 تشکیل داد که نقش مهمی در تقویت مبانی اعتقادی مردم در آن دوره داشت.

در اوایل دهه 30 پس از فوت آیت الله مدرس جلینی که یکی از پیش نمازهای مسجد جامع گرگان بود، آیت الله میبدی به جای مرحوم آیت الله مدرس جلینی پیش نمازی یکی از شبستان های مسجد جامع را به برعهده گرفت و تا سالیان اخیر که قادر به اقامه نماز جماعت بود این وظیفه را برعهده داشت.

این روحانی جلیل القدر بیش از 65 سال پیش نماز مسجد جامع گرگان بود و در این مدت با سخنرانی ها و موعظه ها و تفسیر قرآن عده زیادی از مردم به ویژه جوانان را جذب شبستان خود کرده بود و آنها را با معارف مختلف اسلام آشنا می کرد.

به فعالیت هایی سیاسی این عالم جلیل القدر پیش از انقلاب اسلامی اشاره کنید؟

بیشترین نقش آیت الله میبدی نقش مذهبی در بین مردم منطقه بود، اما گاهی به امور سیاسی نیز وارد می شد، به طور مثال در بهار سال 1346 این عالم ربانی به انتقاد از لایحه خانواده که به صورت نادرستی در رژیم پهلوی تصویب شده بود پرداخت و اظهار نارضایتی از این لایحه کرد.

در طول سال های حضور ایشان در گرگان بسیاری از مردم و جوانان برای رفع ابهامات مذهبی و سوالات مختلف درباره معارف اسلامی  به این عالم ربانی مراجعه می کردند و وی نیز با آشنایی با علوم روز و تسلطی که بر قرآن و تاریخ اسلام داشت به آنان پاسخ می داد.

در این راستا حتی مرحوم آیت الله میبدی در سال 52  بزرگترین کتابخانه مذهبی منطقه گرگان حتی شمال ایران  را در کنار مسجد جامع گرگان بنا کرد که این کتابخانه در آن شرایط پرفساد رژیم پهلوی نقش بسیار مهمی در روشنگری جوانان و عامه مردم این منطقه داشت.

حتی گاهی اوقات در میان کتاب‎های این کتابخانه، کتبی با رنگ و بوی سیاسی به طور مخفیانه دیده می شد که مورد بهره گیری جوانان انقلابی قرار می گرفت.

علاوه بر این اقدامات، آیت الله میبدی برای تقویت اعتقادات جوانان تلاش زیادی داشت  و این تلاش ها موجب می شد که بسیاری از جوانان گرگان و منطقه در مقابل مفاسد اجتماعی و اعتقادی که رژیم پهلوی در جامعه ترویج می کرد واکسنیه شوند.

مرحوم آیت الله میبدی شخصیتی بسیار با اخلاق و مهربانی بود که انسان با تعامل با او مجذوبش می شد و برخی از گرگانی ها چندین دهه به طور مکرر پای درس های این عالم ربانی می نشستند و حاضر نبودند منبر و مسجد این عالم را ترک کنند.

این استقبال نیز به خاطر اخلاق خوب و هم به خاطر بیان اطلاعات عالمانه ای بود که آیت الله مرحوم میبدی در سخنرانی ها و منابر خود به مخاطبان عرضه می کرد.

نکته دیگر اینکه در اواخر سال 56 که مبارزات انقلاب اسلامی در منطقه گرگان اوج گرفت ایشان نیز همراه با سایر علما و مردم انقلابی به همراهی نهضت امام خمینی(رحمه الله علیه) پرداخت و تا بهمن سال 57 در بسیاری از مراسمات و تظاهرات سیاسی و انقلابی علیه رژیم پهلوی در گرگان حضور داشت.

به طوری که از مهر و آبان سال 57 به بعد به طور مکرر آیت الله میبدی در صحنه های انقلاب و مبارزات مردمی در شهر گرگان حضور داشتند.

حتی برخی از اطلاعیه های سیاسی را نیز امضاء می کردند از جمله آن می توان به اطلاعیه ای که در اواسط آبان سال 57 این عالم ربانی به اتفاق 5 عالم دیگر گرگان برعلیه «دولت نظامی ازهاری» امضاء کردند اشاره کرد و در آن اطلاعیه این عالمان انقلابی ضمن حمایت از مبارزات امام خمینی(رحمه الله علیه) روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 17 و 18 آبان را اعتصاب عمومی اعلام کردند.

پیش از آن نیز در بسیاری از تظاهرات از جمله تظاهرات اول و دوم و ششم آبان سال 57 در گرگان حضور داشتند، حضور آیت الله میبدی و سایر علمای بزرگ گرگان در تظاهرات هم موجب دلگرمی جوانان و مردم انقلابی می شد و هم ترس و وحشت ماموران رژیم پهلوی را در این منطقه به وجود می آورد.

حتی در تظاهرات خونین روز 5 آذر سال 57 هم مرحوم آیت الله میبدی شجاعانه حضور داشت  و حضور وی موجب دلگرمی بسیاری از مردم شد و در آن روز 14 نفر از مردم توسط ماموران رژیم به شهادت رسیدند و بیش از 200 نفر نیز مجروح شدند و در تاریخ انقلاب اسلامی از  5 آذر به عنوان خونین ترین روز این منطقه یاد می شود.

همچنین در محرم سال 57 نیز به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا حضور آیت الله میبدی بسیار آموزنده و تاثیرگذار بود، در روز 27 دی سال 57 یعنی یک روز پس از فرار شاه وقتی مشاهده کردند عده ای سودجو به دنبال دست اندازی و غارت جنگل های این منطقه بودند آیت الله میبدی به همراه سایر علمای گرگان اطلاعیه مهمی خطاب به اهالی گرگان و حومه صادر کردند و در آن اطلاعیه از مردم درخواست شد که از قطع درخت های جنگل ها خودداری کنند.

علاوه بر این در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی کمیته ای به نام «کمیته موقت انقلاب اسلامی» در گرگان تاسیس شد که یکی از اعضای شورای مرکزی آن آیت الله میبدی بود، وی تا مدتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دولت جمهوری اسلامی مستقر شد در شورای مرکزی این کمیته حضور داشت.

نقش این عالم ربانی در پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بفرمایید؟

پس از پیروزی انقلاب علاوه بر ایفاء نقش مذهبی خود به عنوان پیش نماز یکی از شبستان های مسجد جامع گرگان همواره مدافع جمهوری اسلامی بود و به موعظه مذهبی می پرداخت به طوری که در بسیاری از مناسبت ها و مجالس و تظاهرات های سیاسی و مذهبی پس از انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس این عالم جلیل القدر حضور داشتند.

حضور در مجالس شهدا، حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام و تلاش برای آشنایی مردم با معارف اسلامی و افزایش بصیرت مردم و ایستادگی در برابر توطئه های فرهنگی  و مذهبی  دشمنان از دیگر نقش های مهم این عالم ربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

از اهمیت مسجد جامع گرگان که این عالم جلیل القدر در آن حضور داشت برایمان بگویید؟

مسجد جامع در گرگان از قدیم الایام نقش محوری در ترویج معارف مذهبی داشت و این مسجد در دوره سلجوقیان ساخته شده و دارای 4 شبستان است که معمولا سه شبستان آن همواره دارای پیش نماز بوده که در گذشته توسط آیت الله مدرس جلینی، آیت الله سید سجاد علوی، آیت الله سید محمود میربهبهانی و آیت الله میر کتولی اقامه نماز جماعت می شد که پس از فوت آیت الله مدرس جلینی، آیت الله میبدی جایگزین ایشان شدند و با فوت ایت الله میربهبهانی نیز پسر ایشان به اقامه نماز جماعت پرداخت با فوت سید سجاد علوی نیز پسر آن مرحوم جایگزین شد.

 مسجد جامع گرگان دارای چهار شبستان است و ده ها سال است در سه شبستان آن اقامه نماز می شود.

این مسجد از قدیم الایام نقش محوری و مرکزیت در شهر و بازار گرگان داشته و همواره مورد توجه مردم و مومنان این منطقه قرار داشته است و در گذشته نیز مراسم های مذهبی مهم و سخنران های مختلفی  در این مسجد خطابه داشتند که تاثیر به سزایی در تقویت مبانی اعتقادی مردم داشت.

گفتنی است «آیت الله سید محمدرضا میبدی یزدی» از علماء برجسته استان گلستان بود که در سال ۱۳۳۸ قمری در میبد یزد به دنیا آمده است و امروز در دوشنبه 23 دی با نزدیک به یک قرن عمر با فضیلت دید از جهان فرو بست.

پایان پیام/

  • منبع خبر : شبستان

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.