1394-11-30 04:15
680
1
27788
یادداشتی به قلم علیرضا فرساد:

اوقاف استان گلستان مدیریتی جهادی اما مظلوم

بی شک مدیریت اوقاف استان گلستان با عملیاتی کردن ایده تبدیل کردن زمین های موقوفه به باغ توانسته است سطح خروجی این موقوفه را چندین برابر نماید و خدمات بیشتری را به حوزه های مربوطه به موضوع وقف ارائه دهد و این مسئله نشان از توانمندی مدیران داخلی ما دارد.

به گزارش گلستان ما ؛ علیرضا فرساد فعال سیاسی اجتماعی طی یادداشتی نوشت : در دین مبین اسلام آمده است که یکی از راه های جلب رضایت الهی,وقف در اموال است.

مي توان وقف را يکي از جلوه هاي باقيات صالحات همچنين يکي از جلوه هاي صدقه جاریه ناميد.صدقه جاريه يعني صدقه اي که با مردن صدقه دهنده متوقف نمي شود وتا زماني که آثار آن صدقه وجود دارد صدقه هم ادامه پيدا مي کند.

خداوند سبحان درباره باقيات صالحات مي فرمايد:

 (46  سوره کهف )«المالُ و البَنونَ زينةُ الحياةِ الدنيا و والباقيات

و پيامبر اسلام ص درباره صدقه جاريه مي فرمايد:

هرگاه فرزند آدم بميرد عمل او قطع مي شود مگر از سه چيز، صدقه جاريه (وقف) عملي که از آن سود برده شود و فرزند صالحي که براي او دعا کند.لذا پیامبر اکرم و یاران و صحابه ایشان هر کدام موقوفاتی داشتند.

اما مقوله وقف از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز دور نماینده که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: وقف بر ذمي و مرتد غير فطري، به خصوص اگر خويشاوند باشد، ظاهراً صحيح است و اما صحت وقف بر کافر حربي و مرتد فطري محل تأمل است از طرف ديگر در واقف نيز مسلمان بودن شرط نيست، بلکه وقف کردن کافر نيز صحيح است.

و رهبری معظم انقلاب نیز در همین رابطه میفرمایند: باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه اش، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد. اکنون عرصه های متعددی برای وقف وجود دارد که از جمله آنها، پزشکی، علم و آموزش، تحقیقات و پژوهش، علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شکل های مدرن است.

به راستی که پیشرفت و توسعه اسلامی در مقوله وقف میتواند کمک شایانی به دین مبین اسلام,نیازمندان و مستضعفین,امور فرهنگی و هنری,مسائل اجتماعی و حتی اقتصادی داشته باشد.اداره کل اوقاف گلستان توانسته است در این ایام مدیریت جهادی خوبی را با مظلومیت تمام در استان گلستان اجرا نماید.

مدیریتی که از ابعاد منطقه ای خارج شده و بعد ملی پیدا کرده است که جای قدردانی و تشکر از مدیران محترم این سازمان را دارد.

یکی از مهم ترین پروژه های اداره اوقاف و امور خیریه استان گلستان در این ایام احداث بزرگترین باغ میوه درختان سیاه ریشه به مساحت 5/364 هکتار اراضی موقوفه میر سعدالله ایلخانی میباشد که با حضور نماینده محترم ولی فقیه و ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور افتتاح گردید.

زحمات اداره کل اوقاف استان گلستان برای به سرانجام رساندن این پروژه عظیم از پاکسازی اراضی از نیزارها به مساحت 16 هکتار گرفته تا هدایت رودخانه به مسیر کنار زمین و احیای 8 هکتار از زمین که بدلیل بی توجهی به نیزار تبدیل شده بود و افزایش تعداد استخرهای این پروژه و برقدار نمودن چاه ها و غیره ستودنی است.

بی شک مدیریت اوقاف استان گلستان با عملیاتی کردن ایده تبدیل کردن زمین های موقوفه به باغ توانسته است سطح خروجی این موقوفه را چندین برابر نماید و خدمات بیشتری را به حوزه های مربوطه به موضوع وقف ارائه دهد و این مسئله نشان از توانمندی مدیران داخلی ما دارد.

بی شک وقف و انفاق هموطنان ما میتواند شرایط بهتری را برای همنوعان نیازمند خودشان فراهم آورد و چقدر خوب است که مردم شریف ما موقوفات فرهنگی خود را کثرت داره و در این زمینه نیز به وقف و انفاق بپردازند. 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

احسان

سلام مشه دقیقا توضیح بدین آقای علیرضا فرساد چه کاره اند که توتمام زمینه ها نظر میدن !!

0
0
پاسخ
1394-12-01 04:36

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.