1394-10-04 22:59
743
0
24981

هفته وحدت نمایش همزیستی اقوام ساکن در گلستان

زندگی همراه با همدلی و همزیستی مسالمت آمیز یک میلیون و 850 هزار نفر ار اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف در گلستان، این استان را به ایرانی کوچک و نگارستان کشور تبدیل کرده است و این همبستگی ملی و اسلامی در جشن های هفته وحدت به خوبی تجلی می یابد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایرنا، زندگی آرام فارس، ترکمن، بلوچ، مازندرانی، سیستانی، کرد، خراسانی، شاهرودی و قزاق ها با مذاهب مختلف اسلام و غیره در کنار هم در استان گلستان باعث شده تا امروز به برکت انقلاب اسلامی این استان به رنگین کمانی از اقوام و مذاهب تبدیل شده و مناسبت های مختلف ملی و اسلامی با حضور فعالانه اقوام مختلف برگزار گردد.

نماد همبستگی اقوام ساکن در استان گلستان را می توان در استقبال و برگزاری جشن های باشکوه هفته وحدت مشاهده کرد که در جای جای این خطه از مناطق سنی و شیعه به فراخور آداب و رسوم خود این جشن ها را برگزار می کنند.

حضور اهل تشیع و تسنن گلستان در برگزاری جشن ها به ویژه مولودی خوانی میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به حدی پرشور است که تمایز بین شرکت کنندگان از لحاظ قومیتی و مذهبی سخت می شود.

هفته وحدت یادگار بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی بوده و از 12 ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) به روایت اهل سنت تا 17 ربیع الاول سالروز میلاد خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) است.

این هفته فرصتی است تا میثاق ها تحکیم شود، پیمان ها استوار شود، خون ها در هم جوشد، دست ها و بازوها در هم قرار گیرد، چهره ها روی یکدیگر لبخند برادری بزند، اتحاد شیعه و سنی تقویت تا در یک راه و یک هدف مشخص که توصیه دین مبین اسلام است گام بردارند و از گزند دشمنان مصون بمانند.

جشن های این هفته در گلستان که اقوام مختلف در آن زندگی می کنند، اتحاد ناگسستنی میان قومیت های ساکن در این خطه را نمایان کرده و این استان را به عنوان الگوی وحدت در کشور نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در خصوص ویژگی وحدت در این استان گفت: گلستان به عنوان اسوه و الگوی حسنه وحدت در جهان اسلام قلمداد می شود.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی افزود: در استان گلستان مذاهب و حتی ادیان متفاوتی وجود دارد و تلاش شده از همان ابتدای انقلاب بین مذاهب مختلف وحدت ایجاد شود و در این بین علمای شیعه و سنی و اقوام نجیب ساکن در استان دست به دست هم دادند به گونه ای که امروز گلستان از نظر وحدت در کشور و حتی در جهان اسلام متمایز و الگو و اسوه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: استان گلستان از سوی دیگر، رنگین کمان وحدت بین اقوام مختلف بشمار می رود و همین امر یکی از ویژگی های مهم و متمایز این استان است.

سرپرست فرمانداری بندرترکمن، شهری که بیشتر جمعیت آن را هموطنان ترکمن و اهل سنت تشکیل می دهند نیز با تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد سرور کائنات حضرت محمد (ص) گفت: یکی از آرزوهای بزرگ مسلمین جهان وحدت است و برای رسیدن به این آرمان باید تلاش شود.

به گفته سید صادق شیرنگی، دشمنان در طول تاریخ تلاش کردند که این وحدت را خدشه دار کنند اما موفق نشدند.

وی با بیان اینکه وحدت و انسجام مردم ایران با وجود زندگی اقوام مختلف در این سرزمین مثال زدنی است، گفت: در گلستان این نگارستان ایران نیز شاهد وحدت بسیار خوبی در سطح استان هستیم.

شیرنگی همچنین اظهار داشت: وحدت عامل موثر در پایداری و تداوم نظام اسلامی است و ملتی که به احکام نورانی و الهی اسلام عمل می کند هیچ کس نمی تواند به آن صدمه وارد کند.

وی گفت: عوامل مختلف از جمله کتاب آسمانی قرآن، همزیستی مسالمت آمیز اقوام طی سالیان متمادی، وجود روحانیون روشن ضمیر و آگاه در منطقه و هم چنین عواطف عامه مسلمین نسبت به نبی اکرم (ص) در ایجاد و تداوم وحدت این سرزمین نقش دارند و ما باید از این همه ظرفیت های معنوی برای ایرانی قدرتمند بهره ببریم.

حدود یک سوم از جمعیت استان گلستان را هموطنان ترکمن اهل سنت تشکیل می دهند که بیشتر در شهرهای بندرترکمن، گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان زندگی می کنند.

اقلیت های سنی مذهب دیگری همچون بلوچ ها نیز در گلستان زندگی می کنند و سایر ادیان همچون مسیحیان نیز عبادتگاههای خود را در این استان شمالی دارند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.