1394-09-24 12:59
1601
0
24411

حسن نیا : اتراچالی رزمنده مخلصی بود که با خدای خودش معامله کرد / حیف شد گنجینه خاطرات او جمع آوری نشد

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گلستان گفت:خیلی ها به حاج محمد اتراچالی می گفتند که پیگیر مسائل شمیایی و جانبازی ات بشو اما او خالصانه می گفت با خدای خودم معامله می کردم .

سرهنگ ستاد عباس حسن نیا مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما ضمن اعلام تسلیت و تبریک عروج شهادت گونه حاج محمد اتراچالی گفت : اولین بار که به لشکر 30 پیاده گرگان آمدم از طریق رکن یک یا همان معاونت نیروی انسانی بود که با حاج محمد اتراچالی آشنا شدم و چون ارتباطات فرهنگی لشکر 30 و حفظ آثار از طریق رکن یک انجام می شد ، رابطه صمیمی و دوستانه ای بین ما ایجاد شد .

حسن نیا افزود: ایشان برای تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاههای استان گلستان زحمت زیادی کشید و برای بنده نیز تدریس این درس را در یکی از دانشگاه ها مهیا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه حاج محمد اتراچالی انسان خالص و شایسته ای بود اذعان کرد: در اکثر عملیاتهای بزرگ دوران دفاع مقدس حضور داشت و جالب اینکه هم در کربلای 4 و هم در کربلای 5 حاضر شد در حالیکه معمولا آنهایی که در کربلای 4 بودند به دلیل سختی و صدمات وارده نتوانستند در کربلای 5 حاضر شوند .

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان خاطرنشان کرد: در اواخر جنگ که صدام بی رحمانه از بمب های شیمیایی استفاده می کرد ایشان حضوری مستمر در جبهه ها داشت و از این بابت صدماتی را متحمل شد و بعد از جنگ هم زیاد پیگیر این مسئله نشد.

سرهنگ حسن نیا تاکید کرد: خیلی ها به حاج محمد اتراچالی می گفتند که پیگیر مسائل شمیایی و جانبازی ات بشو اما او که خالصانه می گفت با خدای خودم معامله می کردم و حتی وقتی امور ایثارگران پیگیر کارش می شد او آنها را از ادامه کار نهی می کرد.

وی ادامه داد: فعالیتهایی که اتراچالی در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان انجام داد ماندگار خواهد ماند از جمله تشییع شهدای گمنام در استان و ساخت یادمان برای آنها ، ساخت یادمان شاخص شهدای گمنام تپه نورالشهدا گرگان و پیگیری ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گلستان که همگی با حضور او امکانپذیر شد.

حسن نیا اظهار کرد: بعد از بازنشستگی از وجود ایشان در بحث تاریخ شفاهی و بازخوانی عملیاتها استفاده می کردیم و ایشان نیز بی منت تجربیات خود را به ما انتقال می داد .

سرهنگ حسن نیا با اشاره به اینکه او با بچه ها ارتش روابط بسیار خوبی داشت تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم خاطرات و گنجینه گرانبهای حاج محمد اتراچالی از دوران دفاع مقدس را جمع آوری و استخراج کنیم و این واقعا دردآور است .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.