1394-08-02 12:32
1136
0
21979
غلامرضا خارکوهی

ُمحرم حسینی در اندیشه امام خمینی"ره" – قسمت پنجم

حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود . در این ارتباط، مردم ، گويندگان ، مداحان و علما و روحانیان همه نقش و مسئوليت بزرگى بر عهده دارند.

به گزارش گلستان ما ؛ محرم در اندیشه حضرت امام خمینی فرصتی است برای احیای یکی از مهمترین شعائر اسلامی یعنی عزاداری باشکوه اَبا عبدالله الحسین"ع". ما به چنین مجالسی همیشه احتیاج داریم. اما این مجالس باید به همان سبک سنتی آن بر پا شوند، و خطبا فضائل اهل بیت مخصوصا امام حسین را بیان کنند و مردم را با مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم آشنا نمایند. به عبارت دیگر در چشمان مان گریه و اشک جاری باشد و در اذهان مان ایمان و اخلاق و آگاهی سیاسی، اجتماعی.

حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود . در این ارتباط، مردم ، گويندگان ، مداحان و علما و روحانیان همه نقش و مسئوليت بزرگى بر عهده دارند.

به منظور آشنایی بیشتر با این موضوع گزیده ای از دیدگاهها و فرمایشات حضرت امام در اینجا ارائه می گردد.

**************

زنده نگهداشتن محرّم با ذكر مصائب اهل بيت  

بايد ما محرّم و صفر را زنده نگه داريم به ذكر مصائب اهل بيت- عليهم السلام- كه با ذكر مصائب اهل بيت- عليهم السلام- زنده مانده است اين مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتى، با همان وضع مرثيه سرايى و روضه‏خوانى... ما بايد حافظ اين سنتهاى اسلامى، حافظ اين دستجات مبارك اسلامى كه در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضى به راه مى‏افتند، [باشيم؛] تأكيد كنيم كه بيشتر دنبالش باشند. محرّم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكارى سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- است كه اسلام را براى ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتى خودش از طرف روحانيون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‏هاى مردم با همان ترتيب سابق كه دستجات معظم و منظم، دستجات‏ عزادارى به عنوان عزادارى راه مى‏افتاد. بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنتها را حفظ كنيد. البته اگر يك چيزهاى ناروايى بوده است سابق و دست اشخاص بى‏اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها بايد يك قدرى تصفيه بشود، لكن عزادارى به همان قوّت خودش بايد باقى بماند و گويندگان پس از اينكه مسائل روز را گفتند، روضه را همان طور كه سابق مى‏خواندند و مرثيه را همان طور كه سابق مى‏خواندند، بخوانند و مردم را مهيا كنند براى فداكارى.

اين خون سيد الشهداست كه خونهاى همه ملتهاى اسلامى را به جوش مى‏آورد و اين دسته‏جات عزيز عاشوراست كه مردم را به هيجان مى‏آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهيا مى‏كند. در اين امر سستى نبايد كرد. البته بايد مسائل روز گفته بشود...

اول بايد خودمان را اصلاح كنيم و كوشش كنيم كه ان شاء اللَّه، خودمان اصلاح بشويم و [بعد] مردم را اصلاح كنيم. اين طايفه [روحانیت] بايد در منابر، در مساجد و هر جايى كه مقتضى است، با مردم صحبت كنند و علاوه بر اينكه مسائل روز را مى‏گويند، مسائل اخلاقى و مسائل اعتقادى و اين مسائل تهذيب نفس را به مردم بگويند و مردم را هدايت كنند و مردم را به اين مسائل اسلامى آشنا كنند و در آخر منبر روضه را بخوانند و زياد بخوانند؛ دو كلمه نباشد. همان طورى كه در سابق عمل مى‏شد، روضه‏خوانى بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود تا اين مردم مهيا باشند؛ در صحنه باشند، بدانند كه ائمه ما تمام عمرشان را صرف براى ترويج اسلام كردند، اگر آنها يك سازش مى‏خواستند بكنند، همه جهات مادى برايشان مهيا بود، لكن خودشان را فداى اسلام كردند و با ستمكاران سازش نكردند...

عاشورا را زنده نگه داريد كه با نگه داشتن عاشورا كشور شما آسيب نخواهد ديد. شما گويندگان نقش مهمى در اين باب داريد و مسئوليت بزرگى هم داريد؛ چنانچه تمام علما، هم نقش بزرگ دارند، هم مسئوليت بزرگ. هر كس به اندازه خودش مسئوليت دارد.

ماخذ: کتاب صحيفه امام- ج‏15  

تنظیم: غلامرضا خارکوهی- تاریخنگار انقلاب

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.