1394-07-24 14:36
881
0
21975
تهیه و تنظیم : غلامرضا خارکوهی

ُمحرم حسینی در اندیشه امام خمینی"ره" – قسمت دوم

 حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود .

 به گزارش گلستان ما ؛ محرم در اندیشه حضرت امام خمینی فرصتی است برای احیای یکی از مهمترین شعائر اسلامی یعنی عزاداری باشکوه اَبا عبدالله الحسین"ع". ما به چنین مجالسی همیشه احتیاج داریم. اما این مجالس باید به همان سبک سنتی آن بر پا شوند، و خطبا فضائل اهل بیت مخصوصا امام حسین را بیان کنند و مردم را با مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم آشنا نمایند. به عبارت دیگر در چشمان مان گریه و اشک جاری باشد و در اذهان مان ایمان و اخلاق و آگاهی سیاسی، اجتماعی.

حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود . در این ارتباط، مردم ، گويندگان ، مداحان و علما و روحانیان همه نقش و مسئوليت بزرگى بر عهده دارند.

به منظور آشنایی بیشتر با این موضوع گزیده ای از دیدگاهها و فرمایشات حضرت امام در اینجا ارائه می گردد.

**************

احتیاج ما به مجالس تعزیه و روضه خوانی

الآن بيشتر ما احتياج داريم به اين مجالس. تو گوش شما نخوانند به اينكه اين مجلسها [را] بگذاريم حالا و مجالس روضه را ؛ خرجهايى كه مى‏كنيم حالا نكنيم و خرج- مثلًا- اين جنگزده‏ها بكنيم؛ نه، مسأله اين طور نيست. خرج جنگزده‏ها را بايد بكنيم. ملت ما بايد كسانى كه در جنگ آن طور لطمه‏ها را ديدند، جوانهايى كه در جنگ آن طور فداكارى مى‏كنند، قدردانى كنند، و كسانى كه از منزلهاى خودشان دور شدند، بايد پذيرايى از آنها بكنيم. يك وظيفه انسانى، وظيفه الهى است، نه به معناى اينكه ما حالا كارهاى ديگرمان را رها كنيم، به اين كار فقط بچسبيم. همه را بايد ما بگيريم.

امروز ما به مجالس تعزيه و روضه بيشتر احتياج داريم از سابق. اين اجتماع سرتاسرى كشور، اين دسته‏جات سرتاسرى كشور، امروز ديگر يك رنگ سياسى پيدا كرده است و حق هم همين است. اگر ما سى و چند ميليون جمعيت در اين دهه محرّم، كه وسيله‏شان را خدا براى ما فراهم كرده است و آن قدر ائمه اطهار راجع به اين طور امور سفارش فرموده‏اند و آن طور ثوابها را خداى تبارك و تعالى برايش مرتب فرموده است، اگر 35 ميليون جمعيت در اين ماه محرّم، در اين دهه محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند مسائل روز را برايشان بگويند و تعزيه بگويند و گريه بكنند براى سيد الشهدا، اين يك شعارى است؛ يك شعار الهى است.

 "امروز ديگر ما انقلاب كرده‏ايم، روضه ديگر لازم نيست!" [این حرف] از غلطهايى است كه تو دهنها انداخته‏اند؛ مثل اين است كه بگوييم امروز ما انقلاب كرده‏ايم، ديگر لازم نيست كه نماز بخوانيم! انقلاب براى اين است. انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را زنده كنيم، نه انقلاب كرديم كه شعاير اسلام را بميرانيم. زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است. عزادارى كردن براى شهيدى كه همه چيز را در راه اسلام داد ، يك مسئله سياسى است؛ يك مسئله‏اى است كه در پيشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.

ماخذ: کتاب صحيفه امام- ج‏13   

تنظیم: غلامرضا خارکوهی- تاریخنگار انقلاب

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.