1394-03-10 18:48
886
0
15514
بازخوانی سخنان کلیدی پیرجماران5/ استراتژي امام (ره) در مورد استقلال اقتصادی؛

این محاصره اقتصادى را که برخی از آن می ترسند، من یک هدیه‏ الهی می دانم/ اگر بخواهیم مستقل باشیم نباید زیر بار وابستگی برویم

در مواردی مانند جنگ، تحریم، بحث اسرائیل و مشکلاتی که از بیرون می‌توانست بیشتر برای ما مسئله‌ساز باشد، امام (ره) تأکید می‌کردند باید کاری کنیم که تحریم بر ما اثر نگذارد و بر این اساس، باید اولویت‌مان تولید ملی، خودکفایی اقتصادی و اتکای به درون باشد.

به گزارش گلستان ما، در ایام رحلت جانسوز امام خمینی رحمه الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی برآن شدیم تا بخش هایی از مطالب کلیدی فرمایشات امام خمینی رحمه الله علیه را بازخوانی کنیم. آنچه در ادامه می خوانید به بازخوانی مواضع امام (ره) در مورد استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی می پردازیم.

امام خمینی(ره) بر ضرورت استقلال اقتصادی تکیه فراوان داشته و عدم خودباوری و القائات مستکبران مبنی بر عدم ادامه حیات بدون وابستگی به آنان را خطر بزرگ برای جامعه می داند و استقلال و عزت مسلمین را در گرو استقلال اقتصادی آنان می شمارند.

اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی در اندیشه‌های امام خمینی (ره) دارد؟

در چار چوب اندیشه های اقتصادی حضرت امام، بر استقلال اقتصادی به عنوان یک ضرورت تاکید شده تا آنجا که ایشان دستیابی به استقلال اقتصادی حتی با تحمل هزینه اجتماعی محاصره اقتصادی را سودمند می دانند و می فرمایند:« این محاصره اقتصادى را که خیلى از آن مى‏ترسند، من یک هدیه‏اى مى‏دانم براى کشور خودمان، براى اینکه محاصره اقتصادى معنایش این است که «ما یَحْتاج»ما را به ما نمیدهند. وقتى که ما یحتاج را به ما ندادند، خودمان میرویم دنبالش‏.»(صحیفه امام، ج‏۱۴، ص:۱۱۵ و ۱۱۶)

از منظر امام خمینی (ره) محاصره­ اقتصادی توسط دشمنان انقلاب برای ملت بزرگ ایران نه تنها مصیبت نیست، بلکه به آن با دید فرصتی برای به خود آمدن مردم برای رسیدن به استقلال اقتصادی می نگرد و می فرماید: “این محاصره­ی اقتصادی را که خیلی از آن می ترسند، من یک هدیه می دانم برای کشور خودمان؛ برای اینکه محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی دهند. وقتی مایحتاج را به ما ندادند خودمان می رویم دنبالش، مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم”.

          از منظر امام خمینی (ره) محاصره­ اقتصادی توسط دشمنان انقلاب برای ملت بزرگ ایران نه تنها مصیبت نیست، بلکه به آن با دید فرصتی برای به خود آمدن مردم برای رسیدن به استقلال اقتصادی می نگرد و می فرماید: “این محاصره­ی اقتصادی را که خیلی از آن می ترسند، من یک هدیه می دانم برای کشور خودمان؛

امام (ره) نجات کشور را درعملی کردن مقوله­ حیاتی توانمندی اقتصادی دانسته و می فرماید: “شما حالا باید از اول شروع کنید و قصدتان بر این باشد که خودتان مستقل در همه چیز باشید، در فرهنگ مستقل باشد، در صنعت مستقل باشید، در زراعت مستقل باشید؛ وقتی بنا را بر این گذاشتید و با این عزم وارد میدان شدید می توانید که کشور خودتان را نجات بدهید و کشور خودتان را مستقل کنید و بیمه کنید استقلال کشور خودتان را برای همیشه”.

در دیدگاه امام خمینی (ره) محاصره­ اقتصادی یک هدیه است برای ملتی که از این فرصت برای بازسازی اقتصادی خویش بهره می جوید و بطور طبیعی مشکلاتی را تا رسیدن به نقطه مطلوب و سپس ایده آل تحمل می کند و می فرماید “مادامی که بخواهیم مستقل باشیم و زیر بار وابستگی نرویم، باید تحمل این مشکلات و قدرت مبارزه با آن را پیدا کنیم”.

از کلام امام می توان دریافت که ضرورت استقلال اقتصادی برای ایشان تا آنجا حائز اهمیت است که استقلال کشور را نجات کشور در تمام زمینه ها به ویژه در عرصه های اقتصادی وصنعتی می دانند و به دور از هر نوع تعارف می فرمایند:« من دست و بازوى همه کسانى که بى ‏ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایى کشورند را مى‏ بوسم‏.»(صحیفه امام،ج ۲۱،ص ۲۳۳)

اعتماد به نفس و توجه به تولید داخلی

یکی از مهمترین هدایتگری های امام به ملت در مبارزه بزرگ خویش علیه استعمار، تقویت اعتماد به نفس آنان بود و با این اعتماد به نفس توانستند علاوه بر شکست حکومت طاغوت موانع بزرگ دیگری همچون جنگ تحمیلی را به خوبی مدیریت نمایند و توطئه های دشمنان را خنثی کنند. در بحث استقلال اقتصادی این مقوله جایگاه ویژه ای دارد که “ما می توانیم” و تاکنون در بسیاری از صحنه ها نیز توانستیه ایم. امام در این زمینه می فرماید: “آنها که این صنعت های بزرگ را درست کردند، آنها هم انسان‏های یک سر و دو گوشی هستند که مثل سایر انسان‏هایند؛ منتها قبل از ما بیدار شدند و ما را خواب کردند، قبل از اینکه ما بیدار شویم آنها بیدار شدند و هم خوشان را صرف این کردند که با ایادی خودشان مستقیماً یا به طور غیر مستقیم ما را غافل کنند، ما را خواب کنند و به ما تزریق کنند به اینکه شما نمی توانید”.

امام(ره) با حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی کشاورزی می فرماید:”چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست می آورد، نمی توانیم استقلال پیدا کنیم”.

      چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست می آورد، نمی توانیم استقلال پیدا کنیم”.

رهبر کبیر انقلاب با تاکید بر توانمندی جوانان در یکی از بیانات خود فرمودند: «من قدم شما جوانانى که براى اسلام، براى کشور خودتان کوشش مى‏ کنید گرامى مى‏ دارم‏…. جوانهاى ما اثبات کردند که مى ‏توانند خودشان عمل بکنند و شما مطمئن باشید که در دراز مدت شما همه کار مى‏ توانید بکنید. و امیدوارم که مغزها را به کار بیندازند و آن خوف‏هایى که ایجاد کرده بودند در کشور ما، آن را هم کنار بگذارید و با شجاعت وارد بشوید و کار خودتان را انجام بدهید.»(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۸۴)

حضرت امام (ره) نه به‌عنوان یک اقتصاددان، بلکه به‌عنوان یک صاحب‌نظر در مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی، درباره‌ی اقتصاد دیدگاه‌هایی دارند. می‌توان گفت این دیدگاه‌های حضرت امام برگرفته از پایه‌های ‌فکری ایشان، یعنی همان اسلام است. این دیدگاه‌ها در واقع برداشتی از اسلام هستند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت براساس دیدگاه حضرت امام (ره)، عملکردها و کارکردهای اقتصاد باید با پایه‌های فکری و اعتقادی جامعه سازگار باشد.

ایستادگی، دکترین امام راحل(ره)

امام(ره) همواره بر استقلال در تمام زوایا تاکید داشتند، «شما حالا باید از اول شروع کنید و قصدتان بر این باشد که خودتان مستقل در همه چیز باشید،در فرهنگ مستقل باشید در صنعت مستقل باشید،در زراعت مستقل باشید.وقتی که بنای براین معنا گذاشتید و با این عزم وارد میدان شدید می توانید که کشور خودتان را نجات بدهید و کشور خودتان را مستقل کنید و بیمه کنید استقلال کشور خودتان را برای همیشه» و مادامی که بخواهیم مستقل باشیم و زیر بار وابستگی نرویم،باید تحمل این مشکلات و قدرت مبارزه با آن را پیدا کنیم»(۵)

      امام (ره) تأکید می‌کردند باید کاری کنیم که تحریم بر ما اثر نگذارد و بر این اساس، باید اولویت‌مان تولید ملی، خودکفایی اقتصادی و اتکای به درون باشد.

پایه‌های فکری حضرت امام به‌شدت روی نگاه به درون و اتکای به مردم و نیروهای داخلی در همه‌ی ابعاد توسعه و پیشرفت اقتصاد، از جمله تولید، صنعت، علم، فناوری و… است. بعضاً در مواردی مثل جنگ، تحریم، بحث اسرائیل و مشکلاتی که از بیرون می‌توانست بیشتر برای ما مسئله‌ساز باشد، امام (ره) تأکید می‌کردند باید کاری کنیم که تحریم بر ما اثر نگذارد و بر این اساس، باید اولویت‌مان تولید ملی، خودکفایی اقتصادی و اتکای به درون باشد. در بحث کالاهای اساسی، استقلال اقتصادی، تولید و رفع نیازهای مختلف اقتصادی کشور و حتی در زمینه‌ی تکنولوژی‌های برتر، حضرت امام به‌شدت بر خودکفایی تأکید داشتند. البته باید توجه داشته باشیم که نگاه ایشان متناسب با شرایط بود، اما چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب، روی اتکای به مردم و تولید، تأکید بسیار زیادی داشتند.
منابع:
– صحیفه امام/ ج ۱۴ – صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶
– صحیفه امام/ ج ۱۴ – صفحه ۲۴۶
– صحیفه امام/ ج ۱۷ – صفحه ۳ و ۲۴۲
– صحیفه امام/ ج ۲۱ – صفحه ۲۳۳
– صحیفه امام/ ج ۲۱ – صفحه ۴۳۳
– صحیفه امام/ ج ۱۳ – صفحه ۵۳۴
– صحیفه امام/ ج ۱۱ – صفحه ۲۲۲
– صحیفه امام/ ج ۲۰ – صفحه ۳۳۹
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.