1399-10-24 12:39
2248
1
72629
پرده برداری گلستان ما از حربه های زنجیره ای؛

کلاهبرداری نوین از مردم به سبک فروشگاه زنجیره ای/ خریدهایی که فقط حس تخفیف دارند/ جای خالی نظارت بر فروشگاه ها

پرداختن به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای ابعاد گسترده ای دارد اما یکی از موضوعاتی که باعث شده فروشگاه های زنجیره ای مورد توجه عموم مردم قرار گیرد بحث تخفیف هایی است برای اجناس خود می گذارند.

به گزارش گلستان ما، اواسط دهه هشتاد بود که نام فروشگاه های زنجیره ای بر سر زبان ها افتاد، فروشگاه هایی که به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را برای متقاضیان فراهم می کند.

با استقبال مردمی از این فروشگاه ها و روی آوردن این عرضه کنندگان کالا به گسترش کار و فروشگاه های پر زرق و برق در نقاط مختلف کشور به صورت ناخودآگاه اعتماد عمومی نیز به سمت فروشگاه های زنجیره ای رفت.

چند سالی است با توجه به استقبال مردم برای خرید از این فروشگاه ها رقابت نیز وارد عرصه فروشگاه های زنجیره ای شده تا جایی که این فروشگاه ها از هیچ راهی برای رسیدن به هدف خود دریغ نمی کنند.

پرداختن به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای ابعاد گسترده ای دارد و می تواند از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد اما یکی از موضوعاتی که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته بحث تخفیف هایی است که این فروشگاه ها برای اجناس خود می گذارند.

برای بررسی بیشتر این موضوع به صورت اتفاقی یکی از این فروشگاه ها که تبلیغات پر زرق و برق و شعارها و تخفیفات گسترده خود را در رسانه ملی و تبلیغات محیطی گرگان قرار داده را مورد بررسی قرار دادیم.

1.این فروشگاه زنجیره ای دارای فضای فروشگاه مجازی است که خریدار می تواند با ورود به آن آدرس خود را وارد کند و نزدیک ترین فروشگاه، اجناس و تخفیف را مشاهده کند که اگر شما به صورت حضوری به همان فروشگاه مورد نظر مراجعه کنید متوجه اختلاف قیمت با همان شعبه اینترنتی خواهید شد.

2. اگر به صورت حضوری قصد خرید یک کالا را داشته باشید با مراجعه به شعب دیگر همان فروشگاه زنجیره ای باز هم متوجه اختلاف قیمت خواهید شد که این موضوع نیازمند نظارت است چرا یک کالا با یک برند در یک فروشگاه  با یک تاریخ تولید اما شعب مختلف دارای اختلاف قیمت است؟

3. ممکن است این سوال مطرح شود پس چرا در فلان کالا یا این کالای اساسی گران فروشی یا اختلاف قیمت وجود ندارد اما این هنر فروشگاه های زنجیره ای است که کالاهایی که مورد توجه مردم است را با قیمتی معقولانه در اختیار خریداران قرار می دهند تا در کالاهای دیگر سودهای نامتعارف را دریافت کنند.

4. مورد قابل توجه دیگر مقایسه این فروشگاه ها با فروشگاه های سوپرمارکت در سطح شهر است شما اگر به صورت اتفاقی چندکالای فرعی را مانند چای کیسه ای انتخاب کنید متوجه این می شوید قیمت های کاملا غیرواقعی بر روی اجناس درج می شود و پس از یک تخفیف دهن پر کن آن را به قیمت بیرون و در گاهی از موارد با وجود تخفیف های بالای 50 درصد گران تر از فروشگاه های عادی در اختیار مردم قرار می دهند و این به معنای تبانی کارخانه دار با این فروشگاه زنجیره ای مبنی بر درج قیمت های غیرواقعی بر روی کالاها است.

5. سوال دیگری که مطرح می شود در کالاهای ارائه شده در این فروشگاه خاص قیمت درج شده اما با مراجعه به سطح بازار همان کالا با همان برند در همان تاریخ تولید هیچ قیمتی ندارد و حتی بدون قیمت ارائه دادن آن بازهم ارزان تر از قیمت غیر واقعی این فروشگاه است.

6. در یکی از مراجعات خبرنگار اقدام به خرید یک کالای فرعی می کند در صورتی که قیمت تخفیف دار درج شده بر روی اتکت با قیمت درج شده بر روی کالا متفاوت بود و حتی در این مورد بازهم گران فروشی رخ داده بود اما نکته جالب ماجرا زمانی است که صندوق دار فیش را صادر می کند قیمت سومی درج می شود که این موضوع به دلیل تک کالا بودن مورد اعتراض قرار می گیرد و فروشنده اتکت کالای مورد نظر را جمع کند.

7.گاهی این فروشگاه ها اقدام به فروش کالاهای اساسی کم یاب در یک ساعت و در روز مشخص می کند که با وجود اقدام و پلمپ این فروشگاه به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی با گذشت مدت زمان کوتاه بلافاصله شروع به فعالیت می کند.

موضوع فروشگاه های زنجیره ای و رفتارهای اقتصادی آن ها در استان ها و شهرهای مختلف کم اهمیت نیست و نیازمند این است بازرسان اداره صمت و سازمان تعزیرات نظارت ویژه تری را نسبت به این فروشگاه ها داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.