1403-06-01 08:50
132
0
91134
دلیل نهضت عاشورا فراموش‌شدنی نیست؛

گره شور عزاداری به شعور حسینی

نمی‌توانیم بدون توجه به اهداف و قیام امام حسین (ع) شور عزا حسینی به پا کنیم و باید این شور عزاداری با شعور حسینی گره بخورد و مهم‌ترین اصل در شعور حسینی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

 به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ یکی از مهم‌ترین دلایل قیام امام حسین (ع) امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود که برای اجرای این فریضه اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش در کربلا اِرباً اربا شدند.

اگر امروز ما خود را حسینی می‌دانیم و می‌خواهیم در مسیر نهضت کربلا زینب‌وار تبیین‌کننده اسلام باشیم نمی‌توانیم بدون توجه به اهداف و قیام امام حسین (ع) شور عزا حسینی به پا کنیم و باید این شور عزاداری با شعور حسینی گره بخورد.

عین‌الله شهابی ظهر در این باره گفت: امام حسین (ع) به ما آموخت که اصلاح جامعه در پرتو امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر صورت می‌گیرد.

امام‌جمعه بندرگز ادامه داد: در آستانه ماه محرم از امام حسین (ع) و درس‌های مکتب عاشورا قرار داریم، امام حسین (ع) تجسم اسلام و عین قرآن بود.

شهابی بیان کرد: امام حسین (ع) جان نبوت و اصل ولایت بود، حضرت وارث انبیاست، عالم‌الدین و ارکان مؤمنین است که محبتش مکنون و معرفتش مکتوبه و زیارتش زیارت خداست.

وی افزود: در عرش درس‌های کربلا آموزه‌های زیادی در آن نهفته است حضرت به ما آموخت که تشنگی و گرسنگی تنهایی و غربت دلیل بر ترک مبارزه با باطل نمی‌شود در مکتب امام حسین (ع) همه چیز حتی جان خود و جان عزیزان را باید پای مکتب فدا کرد.

امام‌جمعه بندرگز خاطرنشان کرد: حضرت به ما آموخت در سخت‌ترین شرایط حتی در شدت جنگ انسانیت و اخلاق نباید فراموش شود، حضرت سید الشهداء به ما آموخت که مصلحت جامعه بر مصلحت فرد تقدم دارد و اصلاح جامعه به معنای واقعی در پرتو امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر صورت می‌گیرد.

  شهابی گفت: محرم ماه حزن و اندوه ماه بیداری ماه خون و قیام ماه امام حسین (ع) است مجلس عزای امام حسین مجلس کسب عزت و اقتدار است همه‌جا را خیمه عزای امام حسین (ع) کنیم تا نور امام حسین (ع) بر جان جسم و جامعه ما فراگیر شود مواظب باشیم مراسم عزای حضرت سیدالشهدا (ع) از مسیر اصلی خود خارج نشود.

حجت‌الاسلام محمد شیخی در این باره گفت: انگیزه‌های امام حسین (ع) در قیام بی‌نظیر کربلا آشنایی با آن و متأثرشدن و اثرپذیری از این قیام حداقل وظیفه امت اسلام به‌ویژه پیروان آن حضرت است.

امام‌جمعه بندر ترکمن ادامه داد: در نهضت امام حسین (ع) واژه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متبلور و متجلی است، در کلام آن حضرت و خطبه‌ها آن حضرت یکی از اهداف اصلی قیام خود را این مهم معرفی کردند.

شیخی بیان کرد: امام حسین (ع) فرمودند که برای احیاء دین جدش پیامبر مکرم اسلام قیام کرده است، امتیاز امت اسلام نسبت به سایر امت‌ها این است که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فرهنگ اسلامی و فرهنگ پیروان اهل‌بیت (ع) یک اصل مهم است که در سایر مکاتب و ادیان این معنا و مفهوم جایگاهی ندارد.

وی افزود: در مکاتب دیگر وقتی نگاه می‌کنید و رفتار آن‌ها را بررسی می‌کنید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر آن طور که در بین پیروان اسلام وجود دارد یا نیست یا بسیار محدود است، اینکه امت موظف باشند بر اساس کلام اهل‌بیت (ع) و دین به این واجب عمل کنند.

امام‌جمعه بندر ترکمن خاطرنشان کرد: خداوند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از بدو خلقت انسان واجب کرد؛ ولی به دلیل تحریف دین در سایر ادیان شاهد این مهم نیستیم؛ ولی در اسلام به آن تأکید کرده که باید در بین شما امتی باشند که مردم را به خیر دعوت کنند.

شیخی ابراز داشت: دعوت دیگران به خیر اثر تربیتی بزرگی در اصلاح یک جامعه دارد و باید دیگران نیز به کار خیر دعوت کنیم و انسان مسلمان نسبت به سرنوشت دیگران ایمان دیگران و سعادت دیگران نیز مسئولیت دارد.

وی متذکر شد: باید عده‌ای از بین شما با دیدن منکرات نهی‌ازمنکر کنند و امربه‌معروف کنند و این واجب است؛ اما در تبلیغات دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی یکی از جاهایی که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را تضعیف کنند و انتقاد بگیرند همین مسئله است.

امام‌جمعه بندر ترکمن متذکر شد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در بین آن‌ها خوشایند نیست و از طریق رسانه‌های خارجی و برخی نیز در داخل خوش نداند و گاهی حساسیتی نسبت به این واجب دارند و دوست ندارند اینها را کسی به دعوت واجبی کند و از کارهای بد جامعه آن‌ها را نهی کند و این در حالی است که آیات قرآن است.

شیخی ابراز داشت: امربه‌معروف جایگاه بسیار مهمی در بین دستورات خداوند دارد، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از آن فرایض و واجباتی است که دیگر واجبات به‌وسیله آن در جامعه احیاء می‌شود. 

حجت‌الاسلام رضا کشیری در این باره گفت: در کشور ما بیان می‌کند ۳۰ دستگاه اجرایی متولی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه است، این به چه معنی است؛ دولت و نظام اسلامی است و باید جلوی بی‌بندوباری‎ها، زشتی‌ها، عصیانگری‌ها و سرقت‌ها گرفته شود و نباید فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به گردن یکدیگر بیندازیم.

امام‌جمعه مینودشت ادامه داد: اگر من امام‌جمعه در تریبون نمازجمعه انتقاد می‌کنم فردا به گردن ما می‌اندازند که آقا امام‌جمعه مسئول امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است و جای سؤال است که بقیه افراد در کشور چه‌کاره هستند.

کشیری بیان کرد: نظام اسلامی است و همه ما در برابر خدا مسئول هستیم و این یک وظیفه همگانی است که برعهده ما نهاده شده و من به‌عنوان یک پدر در خانواده نسبت به فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه دارم و آقایی که زنش را به هزار قلم آرایش به خیابان می‌فرستد بر دوش او وظیفه است که جلوی زنش را بگیرد نه اینکه کار به جایی برسد که جامعه آن را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند و مکدر خاطر شود.

وی بیان کرد: اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نکنیم در روایت داریم که اشرار به ما مصلحت می‌شود و اگر خوبان شما دعا کنند دعاهای آنها مستجاب نمی‌شود.

امام‌جمعه مینودشت خاطرنشان کرد: مثل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این است که در اقیانوس سوار کشتی باشیم و فردی زیر پای خود را سوراخ کند و وقتی آب از سوراخ وارد کشتی شود قطعاً فرجام همه ما نابودی است و لذا نباید نسبت به این امر بی‌تفاوت باشیم.

کشیری بیان کرد: تا زمانی که گناه مخفی باشد ضررش به آن فرد می‌رسد؛ اما وقتی گناه عیان شد همه جامعه آسیب می‌بینند و لذا باید همه ما امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اهتمام داشته باشیم.
 انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.