1403-05-07 04:09
214
0
90839
استاد دانشگاه گنبدکاووس مطرح کرد:

پاشنه آشیل دولت چهاردهم و عبرت‌های پیش‌رو

استاد دانشگاه گنبدکاووس گفت: پاشنه آشیلی که دولت چهاردهم را می‌تواند با مشکل روبه‌رو کند اطرافیان پزشکیان هستند، برخی از این افراد با رئیس‌جمهور منتخب صادق نیستند و منافع شخصی و حزبی خود را دنبال می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ دولت سیزدهم به پایان کار خود رسید و دولت چهاردهم با حضور رئیس‌جمهور منتخب مسعود پزشکیان بار بزرگی به دوش خواهد داشت تا بتواند کشور را در ریل توسعه به اهداف انقلاب اسلامی برساند.

در این راستا برای‌ آنکه بتوانیم به الگوها و عبرت‌هایی که می‌تواند به دولت چهاردهم کمک کند آشنا شویم به سراغ حسین کریمی‌اول استاد دانشگاه گنبدکاووس، تحلیل‌گر و کارشناس سیاسی رفتیم تا با وی سخن بگوییم که از منظر می‌گذرانیم.

چه پیشنهادی حوزه اقتصادی دولت چهاردهم دارید تا کشور در مدار توسعه قرار گیرد؟

کریمی‌اول: شهادت خادم ملت شهید جمهور را بار دیگر تسلیت عرض می‌کنم، در ایام پیشرو رئیس جمهور منتخب امور را به دست خواهد گرفت و باید از گذشته مسائلی را به‌عنوان الگو و نکاتی را به‌عنوان عبرت چراغ راه خود قرار دهد.

در مسائل اقتصادی شاهد آن بودیم که دولت روحانی همه مسائل را به برجام گره‌زده بود و نگاهش این بود که با برجام می‌توان آب‌خوردن و نان مردم را حل کرد و برجام می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال کشور شد و دارایی‌های بلوک شده ایران به کشور باز خواهد گشت؛ ولی در طول هشت سال دولت روحانی شاهد آن بودیم که در مسیر توسعه اقتصاد کشور هیچ اتفاقی نیفتاد و چون توانمندی‌های داخلی، راه‌های دورزدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی و کم‌اثر کردن تحریم در نگاه دولت وجود نداشت، کشور با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو شد.

روحانی نگاهش بر این بود که کشور باید با برجام به نتیجه برسد؛ ولی متأسفانه این نگاه جواب نداد و حتی باعث شد دشمنان ما و همان کسانی که برجام را طراحی کرده بودند جمهوری اسلامی را با مشکلات بیشتری از تحریم‌ها روبه‌رو ساخت.

رئیس جمهور منتخب باید از این نگاه الگو بگیرد که نباید اقتصاد کشور را به چند کشور غربی و آمریکا گره بزنیم؛ بلکه دنیایی بزرگی پشت درهای جمهوری اسلامی است و می‌تواند از تجربیات دولت شهید رئیسی بهره بگیرد با تقویت ارتباط با کشورهای همسایه، رونق اقتصادی با همسایگان و افزایش سطح معادلات تجاری اقتصادی، کالا و انرژی اقتصاد کشور را رونق داد.

دولت شهید رئیسی وارد معاهده‌هایی مثل بریکس، شانگ‌های و غیره شد و این مسئله خود باعث باز شدن بسیاری از گره‌ها در روابط اقتصاد سیاست خارجی بود و باعث شد که بسیاری از منابع درآمدی در ایران احیاء شود و این مسئله باعث شد دولت بدهی‌هایی که از دولت روحانی به‌جامانده بود را بپردازد و خزانه خالی از درآمدهایی حاصله پر شود.

رئیس جمهور منتخب اگر می‌خواهد کشور را بر مدار توسعه اقتصادی نگهداری باید این الگوها بهره بگیرد و چراغ راه خود بداند، امروز پزشکیان با خزانه خالی روبه‌رو نیست و بر روی بستری از سرمایه دولت قبل که برای آن به میراث گذاشته شده استفاده کند و معاهده‌های امضاء شده با کشورهای مختلف می‌تواند باعث رونق در تجارت در زمینه‌های مختلف شود.

نگاه دولت چهاردهم در حوزه اجتماعی را چگونه می‌بینید و چه الگو و عبرتی را در این زمینه به آقای پزشکیان گوشزد می‌کنید؟

کریمی‌اول: در مسائل اجتماعی یک نگاهی در دولت‌های قبل وجود داشت که شاهد آن بودیم که باعث بحران‌های اجتماعی شد و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رقم خورد به دلیل نگاه‌هایی بوده که بر اساس تفکر غرب در جامعه بروز کرد.

در دولت شهید رئیسی این نگاه تغییر کرد و در مسائل اجتماعی روند وابستگی به کشورهای غربی کاهش یافت و به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی توجه شد و حضور مردم در صحنه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، ورزشی، علمی و اجتماعی تقویت شد؛ در ایام عاشورا، صفر و اربعین دولت نگاه حمایتی داشت.

درست است دشمن اهداف خود را دنبال می‌کند ولی می‌توان روحیه اجتماعی با را توجه به آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، سرقت‌ها و حاشیه‌نشینی و غیره کاهش داد و در دولت شهید رئیسی این‌گونه بود و با افزایش پیگیری‌های شهید رئیسی زمینه اشتغال جوانان با احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل بسیاری از این معضلات اجتماعی کاهش یافت.
 
 در مسائل سیاسی دولت به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان تأکید دارد، چقدر دولت چهاردهم را صادق الوعده در این مسائل می‌دانید؟

کریمی‌اول: در بخش مسائل سیاسی به‌کارگیری ظرفیت نخبگان تأکید می‌شود؛ اما چه نخبگان و خواصی باید امورات کشور را به دست بگیرند، اعتقاد ما این است که باید از نخبگانی در مناصب مختلف استفاده شود که دلسوز نظام و انقلاب اسلامی هستند و پیشرفت کشور برای آنها حائز اهمیت باشد.

در دولت روحانی از هر کسی که از وی حمایت کرده استفاده شد و نتیجه آن را دیدیم، برخی از کسانی که در مناصب مختلف استفاده شدند جاسوس از آب درآمدند و حتی در مذاکرات برجام و مسائل مهم سیاسی کشور نیز این افراد زمینه‌ساز مشکلاتی در کشور شدند، عده‌ای این افراد دستگیر شدند و ما شاهد آن هستیم که هنوز هم افرادی به دلایل مسائل جاسوسی از آن تیم در حال دستگیرشدن هستند.

نخبگان و کسانی که در مسائل سیاسی حضور دارند باید افرادی باشند که دل در گروی ایران و عزت ایران داشته باشند اعتقاد ما این نیست که این افراد حتماً حزب الهی و نماز شب‌خوان باشند؛ اما کسانی باشند که غیرت ایرانی را در مجامع بین‌المللی حفظ کنند.

نباید از افرادی تحت عنوان نخبه استفاده کنیم که نه‌تنها برای حل مشکلات کشور برنامه‌ای ندارد؛ بلکه با نگاه تحقیرآمیز به کشور و مسائل جامعه نگاه کند و شیفته و دلداده غرب باشد.

پزشکیان معتقد است از ظرفیت کارشناسان استفاده شود که این حرف بسیار پسندیده‌ای است اما باید ملاحظات لازم را انجام دهد تا محکومان امنیتی در مناصب مختلف گمارده نشوند، رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند که اگر کسی با ارزش‌های اسلامی زاویه دارد آن فرد مشاور خوبی نخواهد بود؛ اما ما چیزی که در شورای راهبردی رئیس‌جمهور منتخب می‌بینیم چیز دیگری است و اگر مسائلی که بیان می‌کنند اجرا شود قطعاً کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد و نخستین کسی که آسیب می‌بیند رئیس‌جمهور منتخب است که به مردم برای حل چالش‌های کشور قول داده است.

شهید رئیسی در مسائل خارجی از شهید امیر عبداللهیان استفاده کرد که سردار عزتمند در مسائل دیپلماتیک و سیاسی بود و در بحث ارتباطات با کشورهای همسایه و دوست زمینه تقویت این ارتباطات شد و قراردادهای بسیار مهمی را برای کشور به ارمغان آورد.

چطور دولت چهاردهم می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در امور مختلف کمک کند؟

کریمی‌اول: یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مردمی‌بودن است، جنس انقلاب اسلامی از مردم است و در هر صحنه‌ای چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن در درگیری‌های اوایل انقلاب و قومیت‌ها، هشت سال دفاع مقدس، سازندگی و مباحث علمی و غیره نقش مردم بسیار اساسی و مهم بود و با این دیدگاه باید امورات را به مردم واگذار کنیم.

در دولت روحانی به موضوع خصوصی‌سازی اهتمام شد؛ ولی به اسم مردم سرمایه‌های مردم ببینید به چه کسانی واگذار شد، کسانی که با رانت‌خوار کارخانه‌ها کشور را واگذار کردیم که نه‌تنها این کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند برخی در برخی موارد اسکلت و زمین آن را هم فروختند.

مردم پای آرمان‌ها انقلاب هستند در تلاش هستند که به مسائل علمی، اقتصادی، انرژی و امنیت کشور فدا شوند باید ولی‌نعمت ما باشند و نباید عده‌ای پول‌دار و رانت‌خوار صاحب سرمایه‌های مردم باشند.

پاشنه آشیل دولت چهاردهم را در چه چیزی می‌بینید؟

کریمی‌اول: پاشنه آشیلی که دولت چهاردهم را می‌تواند با مشکل روبه‌رو کند اطرافیان و دوروبری‌های پزشکیان هستند، برخی از افراد تیمی که از قبل رئیس جمهور منتخب می‌خواهند به نان و نوایی برسند و قصد دارند به قدرت برگردند با رئیس جمهور منتخب صادق نیستند و منافع شخصی و حزبی خود را دنبال می‌کنند.

برخی از این افراد می‌خواهند عقده‌گشایی کنند و با شعارهایی که در افکار خود دارند می‌توانند کشور را به آشوب برسانند و مهم‌ترین وظیفه پزشکیان این است که خود را خادم ملت و کسانی که به وی رأی دادند و چه کسانی که به وی رأی ندادند بداند.

اگر بر این مبنا کشور حرکت کند و توصیه‌های رهبر انقلاب را جامع عمل بپوشاند قطعاً همه مردم از رئیس‌جمهور منتخب حمایت خواهند کرد.

 انتهای خبر/
 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.