1402-11-14 09:49
1247
0
88646
نوبت انتخاب «۱۴»؛

پیچیدگی انتخابات در سیاسی‌ترین حوزه انتخابیه گلستان

معادلات انتخابات در سیاسی‌ترین حوزه انتخابیه گلستان با کناره‌گیری برخی چهره‌ها و نقش پررنگ قومیت‌ها پیچیده شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»داود خاندوزی؛ انتخابات ادوار گذشته نشان داده که علی‌آبادی‌ها سیاسی‌ترین مردم استان گلستان هستند و چهره‌های مختلف با حسابگری خاصی پا به میدان انتخابات می‌گذارند.

 البته این حوزه انتخابیه یک آفت بزرگ سیاسی نیز در انتخابات دارد و آن نگاه قومیتی به ماجرای انتخابات است و متأسفانه سیاسی‌ترین افراد موجود در این شهرستان در لحظه آخر انتخابات به‌صورت طایفه‌ای وارد عمل می‌شوند.

 راه علاج این مسئله در انتخابات رجوع به جوان‌گرایی و انتخاب افرادی است که دارای روحیه جوان و فکر جوان، و دارای تجربه و دانش مجلس هستند، آن چیزی که مردم علی‌آبادکتول از نماینده انتظار دارند انتخاب افراد بااستعداد که بتوانند به جهش و پیشرفت منطقه کمک کنند و این مسئله با نگاه قوم‌گرایی به انتخابات مؤثر نخواهد بود.

 از سویی دیگر برای کاهش روحیه قومیت‌گرایی در انتخابات باید روحیه مطالبه‌گری در بین مردم از داوطلبان مجلس شورای اسلامی افزایش یابد و در کنار آن در انتخابات احساسات را کنار بگذاریم و بدون آنکه تعصب به خرج دهیم انتخاب خوبی داشته باشیم.

 نکته دیگر در شهرستان علی‌آبادکتول این است که کمیت و کیفیت انتخابات می‌تواند متأثر از مشارکت و حضور آگاهانه و فعال جامعه بانوان باشد و قطعاً بانوان این منطقه می‌توانند نقش مؤثری بر کاهش انتخاب قبیله‌ای در این منطقه داشته باشند و آن چیزی که حائز اهمیت است این است که فردی که انتخاب می‌شود باید دارای مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار یعنی پایدار ماندن ارزش‌های انقلاب و نظام و صیانت از آن و تحویل آن به امین مورداعتماد باشد.

 مجلس نقش مهمی در کشور دارد؛ لذا افراد شایسته که ما را از این بن‌بست خارج کنند بنیاز است انتخاب شوند و لذا اگر در انتخابات موضوع طایفه‌گرایی در استانی مثل گلستان که بیش از ۱۶ قوم دارد موردتوجه قرار گیرد این مسئله باعث قربانی شدن شایسته‌سالاری‌ها خواهد شد.

 در این شهرستان صف‌آرایی انتخابات بیانگر آن است که بر اساس نگاه قومیتی بین کتولی‌ها، شاهرودی‌ها و سیستانی‌ها بیشترین آرای انتخابات بین چند داوطلب تقسیم خواهد شد.

 گرچه برخی این ائتلاف‌ها را منجر به وفاق بین اقوام می‌دانند؛ ولی مسئله مهم آن است که تغییر در فضای سیاسی شهرستان با این نگاه قومیتی بر انتخابات کار آسانی در آینده نخواهد بود و نماینده آینده مجلس از این حوزه انتخاباتی برای عبور از مسائل قومیتی در این شهرستان کار بسیار سختی خواهد داشت.

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.