1402-10-15 17:21
1155
0
88244
داوطلبان مجلس گلستان احراز صلاحیت خود را دریافت کردند؛

پیش‌ به‌سوی سرنوشت‌ساز‌ترین انتخابات

روند تایید صلاحیت‌ها و حضور اقوام و نخبگان سیاسی در طیف‌های مختلف تنور انتخابات را در گلستان داغ داغ کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما-هادی علمدار؛ با پایان زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هئیت نظارت استانی و مرکزی داوطلبان فضای مجازی در شوک انتخابات قرار گرفته است.

گرچه هنوز لیست افرادی که صلاحیت آنها از سوی هئیت نظارت استانی و مرکزی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته اما آن چیزی که در فضای مجازی منتشر می‌شود نشان از آن دارد که بسیاری از افراد از این فیلتر نظارت به سلامت عبور کردند.

البته براساس قانون پس از پایان اعلام صلاحیت داوطلبان انجام می شود افرادی که صلاحیتشان تایید و احراز نشده می‌توانند اعتراض خود را نسبت به بررسی صلاحیت‌ها از روز‌ یکشنبه هفدهم دی تا سه شنبه نوزدهم دی به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

بنا به گفته مسئولان شورای نگهبان نیازی به مراجعه حضوری نیست و این افراد می‌توانند به پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت کشور و یا میز خدمات شورای نگهبان قسمت سامانه داوطلب مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

 نکته‌ای که حائز اهمیت این است که برخی افراد به سمت گمانه‌زنی از تایید و رد صلاحیت‌ها رفتند که این مسئله قطعا باعث هزینه برای مشارکت پرشور در انتخابات می‌شود چرا که اگر این گمانه‌زنی‌ها درست از آب در نیاید ممکن است مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند.

البته از برآیند مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود رد صلاحیت برخی نمایندگان سابق و عدم ثبت‌نام یکی از نمایندگان فعلی مجلس به چشم می‌خورد.

مقام معظم رهبری می‌فرماید: «ملت ما، باید امکان سوءاستفاده‌های تبلیغاتی را به دست دشمنان ندهد. دشمنان می‌خواهند ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ دشمنان می‌خواهند که ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان می‌خواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و به کار‌های مربوط به مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد. شما باید این را تخطئه کنید و باید شرکت کنید.»

و در جای دیگری عنوان می‌کنند: «حضور مردم باید به گونه‌ای باشد که مشت محکمی به سینه دشمنان کوبیده شود.» و رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی هر یک باید برای حماسه حضور مردم در انتخابات سهم و نقش خود را ایفا کنند.

نکته‌ای دیگر این است که این انتخابات سرنوشت‌ساز‌ترین انتخابات کشور است و باید همگان حضور فعلانی در آن داشته باشند، آینده‌ای که اگر مشارکت‌ها پایین بیاید دست دشمن و زبان دشمن را برای دخالت‌ها دراز می‌کند.

از سویی دیگر مشارکت پایین در انتخابات باعث می شود افراد با شایستگی‌های کمتر به کرسی مجلس برسند.

ذکر این نکته ضروری است که انتخابات مجلس دوازدهم، با قانون جدید برگزار می‌شود؛ یکی از نکات متمایزکننده قانون جدید انتخابات مجلس، این است که زمان ثبت‌نام داوطلبان چند ماه قبل از ثبت‌نام اصلی است و به نوعی پیش‌ثبت‌نام وجود داشت؛ بر همین اساس از ۱۶ مرداد به مدت هفت روز، فرآیند پیش‌ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد که در گلستان ۹۵۹ نفر متقاضی هفت کرسی مجلس در این مرحله شدند.

پس از آن، موعد ثبت‌نام نهایی داوطلبان در ۲۷ مهر فرا رسید و در خلال آن تا سوم آبان ماه، تعداد تعداد قطعی ثبت نام کنندگان مجلس ۶۰۹ نفر کد رهگیری دریافت کردند.

البته پیش از آن، از هفتم تا ۱۹ مهر، هیأت‌های اجرایی مرکزی انتخابات و هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه تشکیل شدند؛ پس از آن، از ۲۸ مهر تا ۱۳ آبان، سوابق داوطلبان در مراجع پنج‌گانه (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه‌قضاییه) مورد بررسی قرار گرفت.

در ۱۴ دی با شروع هفدهمین مرحله از مراحل ۳۲گانه انتخابات در استان ۳۱۳ نفر  توسط هیأت نظارت بر انتخابات استان مورد تائید قرار گرفتند

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه ۱۱ اسفند امسال برگزار خواهد شد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.