1402-10-12 13:59
273
0
88196
بازخوانی یک اقدام انقلابی در گلستان؛

برگ زرین مردم انقلابی شرق گلستان در 12 دی‌ماه سال 57

واقعه 12 دی‌ماه سال 57، یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی ایران بود و نقش مهمی در پیروزی این انقلاب ایفا کرد.

 واقعه تاریخی ۱۲ دی ۵۷ گالیکش، گنبدکاووس و مینودشت یکی از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. در این واقعه، مردم انقلابی گالیکش و گنبدکاووس در مقابل نیروهای رژیم پهلوی ایستادگی کردند و هفت نفر از جوانان این دو شهرستان به شهادت رسیدند.

 در آن زمان، مردم گالیکش و گنبدکاووس از جمله پیشگامان مبارزات علیه رژیم پهلوی بودند. آنها در جریان انقلاب اسلامی، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و بسیج مردم ایفا کردند.

 در ۱۲ دی ۵۷، تعدادی از افراد وابسته به رژیم پهلوی در گالیکش اقدام به راه‌اندازی آشوب و بلوا کردند. آنها با سردادن شعارهای ضدانقلابی، قصد داشتند مردم را به خشونت تحریک کنند.

 مردم انقلابی گالیکش در مقابل این آشوبگران ایستادگی کردند و آنها را از شهر بیرون کردند. اما نیروهای رژیم پهلوی از گنبدکاووس به کمک آشوبگران آمدند و با مردم گالیکش درگیر شدند.

 در این درگیری، هفت نفر از جوانان گالیکش به نام‌های نریمان نظری، صفرعلی گلستانی، علیرضا قزلسفلو، سیاوش ناصری، محمود پیری، بشیر مهدی‌زاده و عباس فرقانی به شهادت رسیدند.

 شهادت این هفت شهید، خشم مردم انقلابی گالیکش و گنبدکاووس را برانگیخت و آنها را مصمم‌تر از پیش برای مبارزه با رژیم پهلوی کرد.

 این واقعه، یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی ایران بود و نقش مهمی در پیروزی این انقلاب ایفا کرد.

 جزئیات واقعه

 در ۱۲ دی ۵۷، گروهی از افراد وابسته به رژیم پهلوی در گالیکش اقدام به راه‌اندازی آشوب و بلوا کردند. آنها با سردادن شعارهای ضدانقلابی، قصد داشتند مردم را به خشونت تحریک کنند.

 مردم انقلابی گالیکش در مقابل این آشوبگران ایستادگی کردند و آنها را از شهر بیرون کردند. اما نیروهای رژیم پهلوی از گنبدکاووس به کمک آشوبگران آمدند و با مردم گالیکش درگیر شدند.

 درگیری‌ها در اطراف پمپ‌بنزین گالیکش ادامه داشت تا اینکه نیروهای رژیم پهلوی با استفاده از سلاح گرم به سمت مردم تیراندازی کردند. در این تیراندازی، هفت نفر از جوانان گالیکش به نام‌های نریمان نظری، صفرعلی گلستانی، علیرضا قزلسفلو، سیاوش ناصری، محمود پیری، بشیر مهدی‌زاده و عباس فرقانی به شهادت رسیدند.

 شهادت این هفت شهید، خشم مردم انقلابی گالیکش و گنبدکاووس را برانگیخت و آنها را مصمم‌تر از پیش برای مبارزه با رژیم پهلوی کرد.

 اهمیت واقعه

 واقعه ۱۲ دی ۵۷ گالیکش، گنبدکاووس و مینودشت یکی از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. این واقعه نشان داد که مردم ایران با وجود سرکوب‌های رژیم پهلوی، مصمم به پیروزی انقلاب هستند.

 شهادت هفت شهید این واقعه، روحیه مردم را تقویت کرد و آنها را برای ادامه مبارزه با رژیم پهلوی مصمم‌تر ساخت.

 این واقعه همچنین نشان داد که رژیم پهلوی در حال فروپاشی است و مردم ایران به‌زودی به پیروزی خواهند رسید.

 یادبود شهدا

 برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه ۱۲ دی ۵۷، هر ساله در این روز مراسمی در گالیکش، گنبدکاووس و مینودشت برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم با حضور در گلزار شهدا، یاد و خاطره این شهدا را گرامی می‌دارند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.