1402-09-12 12:12
1226
0
87720
وزیر میراث هم اخطار داد:

اقدامات «جزیره‌ای» در جزیره آشوراده

با وجود اینکه جزیره آشوراده تحت سیستم‌های مدیریت یکپارچه است؛ اما اقدامات جزیره‌ای باعث شده رفتارهایی خارج از عرف مسئولان دولت سیزدهم را شاهد باشیم.

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، انتشار گسترده فیلم کوتاهی از مشاجره لفظی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با محیط‌بانان منطقه آشوراده از روز گذشته در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی خبرساز شد و این اتفاق باعث شده واکنش‌های مختلفی را به این ماجرا شاهد باشیم.

به‌ طوری‌ که علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان در واکنش به این اتفاق به مسئولان استان هم‌جوار بیان کرده که اگر شما خیلی دلسوز هستید در محدوده سرزمینی و سیاسی خود مراقبت کنید، در سمت شما یک‌سوم خلیج خشک شده و اراده نداشتید که «کلین واتر» آب نیروگاه شهید سلیمی که روزانه ۵ هزار مترمکعب است به خلیج واریز شود.

زنگانه بیان کرد مراقبت کنید در دل خلیج گرگان دایک و دیواره نزنند شما به چه دلیل جلوی دستور رئیس‌جمهور را می‌خواهید بگیرید و البته نمی‌توانید بگیرید جلوی یک پروژه که توسط نماینده ولی‌فقیه در استان کلنگ‌زنی شده چطور به خودتان جرئت می‌دهید ایستادگی کنید.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد که در تقسیمات کشوری و محدوده سیاسی که برای استان‌ها مشخص شده در برخی نقاط با استان‌های هم‌جوار تکلیف به‌صورت واضح و روشن از نظر محدوده مدیریتی مثل محیط‌ زیست و منابع طبیعی مشخص نشده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: مرز سیاسی مشخص شده؛ ولی جابه‌جایی اسناد در این منطقه هنوز تعیین و تکلیف نشده؛ ولی این نقطه (آشوراده) چون در منطقه حفاظت شده است از یک سیستم مدیریتی یکپارچه برخوردار است و بدون شورای راهبری که باید به تصویب برسد اتفاقی در آن صورت نمی‌گیرد و برای طرح طبیعت‌گردی آشوراده مشکلاتی را ایجاد کرده بودند که بر اساس مر قواعد محیط زیستی مثل اقدامات ما برای خلیج گرگان انجام خواهد شد.

زنگانه ابراز داشت: باید بر اساس قانون حرکت کنند و خارج از چارچوب و قانون عمل نکنیم و اگر بنا است در محدوده سیاسی استان گلستان نظارتی صورت بگیرد توسط سطح ملی خواهد بود.

از سویی دیگر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در دیدار با محمود تقی‌پور، محیط‌بان و مسئول پناهگاه حیات‌وحش میانکاله و مسعود راهدار محیط‌بان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، ضمن حمایت قاطع و دلجویی از این ۲ محیط‌بان، به تشریح اتفاقات روز گذشته در منطقه آشوراده پرداخت و گفت: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۱۰ آذرماه سالجاری، مسئول پناهگاه حیات‌وحش میانکاله به همراه محیط‌بانان این پناهگاه، به هنگام گشت و کنترل منطقه مشاهده کردند که نمایندگان ادارات بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی و گردشگری استان گلستان بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران به‌عنوان مدیریت یکپارچه پناهگاه حیلت وحش میانکاله، با واردکردن ادوات و تجهیزات راه‌سازی به جزیره آشوراده، قصد آغاز عملیات عمرانی را دارند.

عطاالله کاویان اداد: مأموران محیط‌زیست نیز ضمن رعایت ادب، متانت و شئونات اداری و با معرفی خود از آنان در خواست کردند تا قبل از ورود به منطقه و عملیات عمرانی مجوزهای لازم را ارائه کنند که این درخواست قانونی محیط‌بانان منطقه، مورد پذیرش مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان گلستان قرار نگرفت و نامبرده با تعرض به دو نفر از مأمورین و گرفتن لباس آنان، با دادوفریاد و توهین به محیط‌بانان، جو پرتنش و ملتهبی را ایجاد کرد.

وی، ضمن محکوم‌کردن این رفتار از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان گلستان، افزود: در شرایط کنونی که کشور بیش‌ازپیش نیاز به همدلی و همراهی تمامی ارکان خود، اعم از دولت و مردم دارد، انجام چنین واکنش‌های منفی آنهم از سوی یک مقام رسمی دولتی، یقیناً به جایگاه نظام لطمه و موجب ایجاد تفرقه میان ۲ استان هم‌جوار و همسایه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در پایان تصریح کرد: قطعاً اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران با جدیت، پیگیری‌های لازم از مبادی ذی‌ربط را برای حمایت از شأن، جایگاه و حقوق محیط‌بانان در دستور کار قرارداد.

پس از این اتفاق مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گلستان از سوی وزیر توبیخ شد و بنا به گزارشی که از سوی یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور مطرح شده ضرغامی تأکید کرده که در صورت تکرار چنین اتفاقی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گلستان بدون اطلاع قبلی عزل خواهد شد.

تمام این مسائل به‌واسطه آن است که استان گلستان در آستانه سفر رئیس‌جمهور قرار دارد و مسئولان استان درصدد هستند که طرح گردشگری آشوراده را در دومین سفر رئیس‌جمهور به استان آغاز کنند.

اما بروز چنین رفتارهایی از مدیران استان که از تاریخچه فرهنگی و تمدن کهنی برخوردار هستند پسندیده نیست و مردم انتظار دارند که مسئولیت این رفتار را مدیر خاطی بپذیرد و در مسیر ماجراجویی‌ها پشت شخصیت‌های استان پنهان نشود.

آن چیزی که مسلم است انتظار از مسئولان دولت سیزدهم خویشتن‌داری است و قطعاً بروز چنین برخورداری نتایج خوش‌آیندی را در منطقه به همراه نخواهد داشت و باعث التهابات اجتماعی در منطقه غرب گلستان می‌شود.

این در حالی است که از دیرباز مردمان این منطقه با شهرهای شرق استان مازندران و هم‌جوار استان گلستان خو گرفتند و دادوستدهای اقتصادی دارند و از یک ریشه و خرده‌فرهنگ برخوردار هستند.

از سویی دیگر در سفر وزیر کشور به استان گلستان به انتخاب متولی مشخص برای جزیره آشوراده تأکید شده بود و قطعاً این امر باعث کاهش بروز التهابات اجتماعی در این منطقه خواهد شد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.