1402-09-04 13:56
472
0
87597
استاد دانشگاه و فعال اجتماعی گلستان:

علمای دین پرچمدار قیام مردم گرگان بودند

استاد دانشگاه و فعال اجتماعی گلستان گفت: علمداری روحانیت را نمی‌توانیم در قیام ۵ اذر گرگان نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما»، ولی‌الله شهابی در میزگرد تخصصی از واقعه خونین ۵ آذر تا روز ملی گرگان اظهار کرد: ۷۷ روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و کمتر از یک هفته بعد از هتک حرمت به حرم رضوی مردم گرگان دشت نسبت به جنایات رژیم پهلوی قیام کردند.

استاد دانشگاه و فعال اجتماعی گلستان ادامه داد:در پیش از انقلاب اسلامی راهپیمایی که در ایران صورت می‌گرفت دو وضعیت داشت یکی برحسب وظیفه و اعلامیه که امام (ره) صادر می‌کرد رقم می‌خورد و با مقابله دژخیمان رژیم روبه‌رو می‌شد؛ ولی راهپیمایی‌ها بودند که دژخیمان و ماموران پیش از آن اعلام می‌کردند که در صورت راهپیمایی و تظاهرات ما با شما برخورد می‌کنیم و شما را می‌کشیم و مردم انقلابی این را می‌دانستند ولی باز به میدان می‌آمدند و قیام مردم گرگان اینگونه بود که یک بعد آن نیز در دفاع از حرم امام رضا (ع) و هتک حرمتی که به زائران رضوی شده بود صورت گرفت.

شهابی بیان کرد: مردم گرگان می‌خواستند بگویند که اسلام پرچم ما است و برای ما در دفاع از اسلام خط و مرزی وجود ندارد، در ایام انقلاب به تکثیر اعلامیه امام(ره) اقدام می‌کردیم و روزنامه به پنجره اتاق می‌چسباندیم تا در یک روستایی مثل نوکنده مشخص نشود که چراغ اتاق روشن است.

وی افزود: علمای دین تاثیر به‌سزایی در قیام ۵ آذر گرگان داشتند که با همراهی مردم شکل گرفت این قیام بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی و استان گلستان است که باید به آن توجه کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: حرکت انقلابی مردم گرگان به ۵ آذر ختم نشد و این قیام آثار و تبعاتی داشت و قیام‌هایی متناظر با این حرکت در نقاط دیگر استان اتفاق افتاد که منجر به شهادت تعدادی دیگری از مردم این خطه شد که می‌توانیم به قیام روستایی در بندرگز اشاره کرد که هفت نفر در آن قیام به شهادت رسیدند.

شهابی با بیان اینکه علمداری روحانیت را نمی‌توانیم در این قیام نادیده گرفت، افزود: درآن زمان پس از آنکه پیامی از امام (ره)‌صادر می‌شد اعلامیه امام (ره) در استان تکثیر می‌شد و به شهرها و روستاهای اطراف ارسال می‌شد.

وی افزود: در روز قیام ۵ آذر درصد قابل‌توجه از مردم که در این راهپیمایی حضور داشتند مردم اطراف شهر گرگان بودند، برای مثال شهید چنگیز امیر لطیفی از هم‌کلاسی‌های من بود و مروم از روستای اطراف گرگان مثل جلین و روستاهای پیرامونی حضور چشمگیری داشتند و پس از پیروزی انقلابی جلادان دستگیر شده بودند و بنده نیز به مدت ۱۱ روز نگهبان برخی از این جلادان بودم که این جنایت را رقم زده بودند.

این مقام مسئول افزود: بعد ملی‌شدن گرگان به‌واسطه شهدای ۵ آذر است و روز ملی گرگان باید بیش از گذشته بپردازیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.