1401-06-30 08:05
265
0
81611
سرخط مهمترین اخبار 29شهریور؛

گلستان در روزی که گذشت

عناوین مهمترین اخبار استان گلستان طی 24 ساعت گذشته که در خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد را در گلستان ما بخوانید.

به گزارش گلستان ما، سرخط مهمترین اخبار استان گلستان طی 24 ساعت گذشته به شرح زیر در خروجی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت که می‌توانید آن را در گلستان ما بخوانید.

گلستان رتبه دوم تولید گندم کشور را کسب کرد

فارس نوشت: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال استان گلستان با تولید بیش از یک میلیون تُن، رتبه دوم تولید گندم در کشور را کسب کرد.

محمد برزعلی، شامگاه دوشنبه در گفتگوی ویژه خبر سیمای گلستان اظهار کرد: کشاورزان گلستانی امسال در ۳۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان گندم کشت کردند که از این سطح بیش از یک میلیون تُن محصول برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: گلستان با تولید یک تن گندم موفق شد رتبه دوم تولید این محصول استراتژیک در کشور را کسب کند.

برزعلی تاکید کرد: رتبه نخست کیفیت گندم همانند سال‌های گذشته متعلق به استان گلستان است.

وی عنوان کرد: این استان در تولید ۱۵ محصول جایگاه ویژه ای در میان استان‌های کشور دارد و در چند محصول مهم رتبه اول تا سوم در کشور را دارد.

برداشت ۲ هزار و ۲۰۰ تن وش پنبه در گلستان

باشگاه خبرنگاران نوشت: رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از برداشت ۲ هزار و ۲۰۰ تن وش پنبه از مزارع استان خبر داد.

موسی خانی گفت: برداشت پنبه استان که از اوایل شهریور آغاز شد تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن برداشت و به کارخانجات پنبه پاک کنی استان تحویل داده شده است.

موسی خانی با بیان اینکه قیمت خرید پنبه از کشاورزان به صورت توافقی است افزود: ۹ کارخانه استان محصول پنبه را از کشاورزان خریداری می‌کنند.

او پیش بینی کرد: امسال بیش از ۴۰ هزار تن وش پنبه برداشت خواهد شد که حدود ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان افزود: کشاورزان برای جمع آوری پنبه از کیسه پلاستیکی و نخ‌های پلاستیکی استفاده نکنند و هنگام برداشت از پیش بند‌های پنبه‌ای استفاده شود.

او همچنین گفت: اگر از کیسه‌های نایلونی استفاده شود به الیاف و کیفیت پنبه آسیب می‌رسد.

امسال کشاورزان گلستانی حدود ۲۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی خود را محصول پنبه کاشتند.

سمفونی غم انگیز آشوراده

 ایسنا نوشت:  یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان، بندر ترکمن است که در ۲۵ کیلومتری مرکز استان گلستان قرار جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر و بخشی از خشکی شبه جزیره میانکاله است. در برخی از منابع به آن، مجمع‌الجزایر آشوراده می‌گویند و دلیل آن هم این است که مطابق برخی اسناد تاریخی، "آشوراده" قبلا از سه جزیره تشکیل شده بوده که به مرور زمان و بعد از بالا آمدن سطح آب، دو جزیره دیگر که کوچک‌تر بودند به زیر آب می‌روند و فقط یک جزیره باقی می‌ماند.

هم‌اکنون به دلایل طبیعی (پسروی آب دریای خزر) و غیرطبیعی (افزایش احداث سدها در مسیر رودخانه ها و کاهش ورودی آب به دریای خزر و خلیج گرگان) شاهد پایین آمدن سطح آب دریا هستیم که در پی آن جزیره آشوراده به شبه جزیره تبدیل شده و رنگ و بوی منحصر بفرد طبیعی و جزیره‌ای آن رنگ می بازد. جزیره ای که باید هر چه زودتر تکلیف معطل ماندن ظرفیت های گردشگری اش به بهانه های زیست محیطی معلوم شده و این بستر زیبای خدادای سهم همه مردم ایران و دنیا برای دیدن مناظری بی نظیر باشد.

گلستان شاه کلید احیای جاده ابریشم

ایرنا نوشت: تبدیل گلستان به شاهراه ریلی حمل کالا و توسعه تجارت در گستره‌ای از شرق دور تا همسایه‌های غربی و شمالی با استفاده از ظرفیت مرز اینچه‌برون و برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه در حال تحقق است و می‌تواند گلستان را به مرکز سرمایه‌گذاری و توسعه ترانزیت کالای ایران تبدیل کند.

 آسیای مرکزی یا آسیای میانه بخش پهناوری از قاره آسیاست و هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد که برقراری مسیری امن و کوتاه برای برقراری ارتباط این کشورها با آب‌های آزاد از طریق اینچه‌برون می‌تواند عقب‌ماندگی‌های گلستان را برطرف کرده و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

در راستایی تحقق این هدف و با رویکرد تعاملی دولت سیزدهم در برقراری ارتباط دوسویه و تنگاتنگ با همسایگان، گلستان اقدامات گسترده‌ای را برای رسیدن به این هدف آغاز کرد و در راستای آن اتاق تعاون این استان در شهر «کازان» استان تاتارستان راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی این دفتر، یکی از اقدامات علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در سفر به تاتارستان بود تا در سایه آن و افزایش ارتباط تجاری و اقتصادی، تعامل با این جمهوری به اوج خود برسد.

دولت سیزدهم با درک اهمیت استراتژیک همسایگان شمالی، قدم در مسیر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه نهاده که این اقدام هوشمندانه دستگاه دیپلماسی برای ایجاد تنوع در سیاست خارجی و پرهیز از اتکای صرف به اروپا آورده‌های بسیاری نصیب کشور خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.