1400-05-30 23:40
1574
0
75833

طالبان، بلا یا دوا !؟

عماد صادقی: شهید سلیمانی به‌خوبی آگاه بود که حضور امریکا در افغانستان خطری بالقوه برای ایران محسوب می‌شود و تنها نیرویی که می‌تواند هزینه حضور آمریکا در منطقه را سنگین کند طالبان خواهد بود و همچنین پیش‌بینی می‌کرد با توجه به اوضاع اقتصادی آمریکا، در آینده‌ای نزدیک آن‌ها مجبور خواهند شد نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کنند و در چنین شرایطی طالبان شانس اول را در کنترل افغانستان خواهد داشت.

به گزارش گلستان ما؛ عماد صادقی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: پنجشنبه هفته گذشته دکتر محمد مرندی تحلیلگر مسائل آمریکا و استاد دانشگاه تهران یادداشتی با عنوان «پرواز از کابل و میراث ژنرال سلیمانی» منتشر کرد که بررسی آن خالی از لطف نیست.

پس از حمله آمریکایی‌ها به افغانستان و شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ و قطع کامل حمایت‌های پاکستان و عربستان سعودی با فشار غربی ها، طالبان به انزوا کشیده شد تا آنکه سپاه قدس و شهید سلیمانی تصمیم گرفتند با طالبان وارد مذاکره شوند.

بسیاری تصور می‌کردند که این تلاش سپاه قدس کاری بی‌نتیجه و با توجه به معادلات منطقه‌ای بدون ثمر برای ایران بوده و علاوه بر آن با توجه به حمله طالبان به کنسولگری ایران و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی انتشار خبر مذاکرات می‌تواند مردم ایران را عصبی کند.

اما شهید سلیمانی برای ورود به این قائله حساس و خطرناک دلایل محکمی داشت:

اول آنکه طالبان همچنان حامیان جدی و قابل‌ملاحظه‌ای در بین مردم پشتون در جنوب افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان داشته و ایشان معتقد بود که تنها راه ثبات طولانی‌مدت در این منطقه، گفتگو است.

دوم آنکه شهید سلیمانی به‌خوبی آگاه بود که حضور امریکا در افغانستان خطری بالقوه برای ایران محسوب می‌شود و تنها نیرویی که می‌تواند هزینه حضور آمریکا در منطقه را سنگین کند طالبان خواهد بود و همچنین پیش‌بینی می‌کرد با توجه به اوضاع اقتصادی آمریکا، در آینده‌ای نزدیک آن‌ها مجبور خواهند شد نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کنند و در چنین شرایطی طالبان شانس اول را در کنترل افغانستان خواهد داشت.

دلیل سوم نیز آن بود که شهید سلیمانی تلاش داشت تا با تفاهم خود با جناح معتدل‌تر طالبان، آن‌ها را به رهبری طالبان برساند و همچنین دلیل آخر آنکه در زمان خروج آمریکا از افغانستان، این کشور دچار جنگ داخلی و نهایتاً تجزیه نشود.
ادامه دارد...
انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.