1400-04-26 10:04
706
0
75409
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گلستان؛

مردم گفتمان کارآمدی و مبارزه با فساد را برگزیدند/تکلیف مجلس در رسیدگی به تخلفات شوراهای اسلامی

بهمنی نژاد گفت: مردم از بین گفتمان‌های موجود در عرصه انتخابات، گفتمان کارآمدی، تلاش بی‌وقفه و جهادی و مبارزه با فساد را برگزیدند، تنها این گفتمان می‌تواند مشکلات کشور را از پیش رو بردارد.

به گزارش گلستان ما، کارنامه درخشان شورای نگهبان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس این نهاد انقلابی در تقویم جمهوری اسلامی است این ایام فرصتی برای آشنایی بیشتر با عملکرد و کارآمدی شورای نگهبان فراهم کرد تا از دریچه نگاه حمیدرضا بهمنی‌نژاد رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گلستان به آن بپردازیم.

فصل دیگری از اقدامات مهم و سرنوشت‌ساز کشور در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رقم خورد، مردم از بین گفتمان‌های موجود در عرصه انتخابات، گفتمان کارآمدی، تلاش بی‌وقفه و جهادی و مبارزه با فساد را برگزیدند که این مسئله مؤید آن است که بعد از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی تنها گفتمانی که می‌تواند مشکلات کشور را از پیش رو بردارد گفتمان انقلاب اسلامی است که مردم همچنان به آن امیدوارند.

فارس: مهمترین وظایف شورای نگهبان براساس اصول قانون اساسی کدام است ؟

بهمنی‌نژاد: ضمن ارج نهادن به زحمات و خدمات بی‌شمار شورای نگهبان در بیش از ۴۰ سال گذشته در پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی و با گرامیداشت ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس این نهاد مقدس و تاثیرگذار، قانون اساسی وظایف متعددی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است که از جمله این وظایف می‌توان به وظیفه پاسداری شورای نگهبان از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها اشاره کرد که در اصول چهارم و نود و یکم قانون اساسی به آنها اشاره شده است.

شورای نگهبان به منظور انجام این وظیفه مهم از دو بازوی مهم مشورتی و کارشناسی شامل مجمع مشورتی فقهی در شهر مقدس قم و پژوهشکده شورای نگهبان بهره‌مند است.

وظیفه مهم دیگری که برابر اصل نود و نهم قانون اساسی برعهده شورای نگهبان نهاده شده است، وظیفه نظارت بر انتخابات است که این نظارت  برابر تفسیر صورت گرفته توسط شورای نگهبان، نظارتی استصوابی است که شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود.

فارس: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که در ۲۸ خرداد ماه برگزار شد از چه ویژگی‌هایی برخوردار بود و مهمترین پیام آن به دوستداران نظام و دشمنان انقلاب اسلامی چیست؟

بهمنی‌نژاد: انتخابات اخیر از بعضی جهات با سایر انتخابات‌های برگزار شده در کشور متمایز بود، شرایط سخت اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، گلایه‌مندی به‌جای مردم از برخی ناکارآمدی‌ها و تصمیمات مدیران اجرایی، فراگیری بیماری کرونا در کشور، در کنار راهبرد دشمنان انقلاب اسلامی و تبلیغات وسیع رسانه‌ای آنها برای کاهش مشارکت مردم، که با هدف به چالش کشیدن مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی و در نهایت ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی داخلی صورت گرفت، از جمله شرایط خاص این دوره از انتخابات بود که به لطف الهی و رهبری‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و بصیرت مثال‌زدنی ملت در این دوره از انتخابات خنثی شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مردم در انتخابات اخیر حقّاً و انصافاً حماسه آفریدند.

و اصلی‌ترین پیام مردم در این انتخابات این بود که مردم علیرغم همه مشکلات و کمبودها و گلایه‌مندی‌هایی که از شرایط موجود و عملکرد برخی مدیران دارند، در سایه بصیرت و آگاهی همچنان با قدرت و قاطعیت پای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. و مردم با رای خود، بر این اعتقاد مهر تایید زدند که تنها راه حل مشکلاتی که امروز کشور و مردم از آن رنج می‌برند، بازگشت به اصول و آرمان‌های اولیه انقلاب است.

فارس: نظر جنابعالی به‌عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مورد سلامت این دوره از انتخابات چیست؟

بهمنی‌نژاد: همانگونه که قبل از برگزاری انتخابات به مردم شریف استان گلستان وعده داده شده بود که فارغ از هرگونه نگاه سیاسی، آراء تک‌تک مردم را بعنوان امانت و حق النّاس پاسداری شود، به‌حمدالله این وظیفه مهم به خوبی به مرحله اجرا در آمد و مجموعه هیأت‌های نظارت و ناظرین مومن و متعهد شورای نگهبان در سراسر استان با دقت نظر لازم و در کمال صحت و سلامت از آراء مردم پاسداری کردند.

در انتخابات شوراهای اسلامی تخلفات خرید و فروش  آراء وجود داشت، برابر قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی بر عهده شورای نگهبان نیست، بلکه این وظیفه بر اساس قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی است

یادآور می‌شود از مجموع یکهزار و ۷۸۴ شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در سراسر استان خوشبختانه مطلب قابل توجه و تاثیرگذاری در زمینه تخلفات و جرایم انتخاباتی گزارش نشده است.

هرچند در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تخلفات عدیده انتخاباتی از جمله در زمینه خرید و فروش  آراء وجود داشته است.

لیکن برابر قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست، بلکه این وظیفه بر اساس قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی است که البته به نظر می‌رسد اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که لازم است این مشکلات در ادوار بعدی انتخابات شوراها با وضع قوانین مناسب توسط مجلس شورای اسلامی برطرف شود.

نکته قابل تامل در اثبات صداقت نظام جمهوری اسلامی و دقت نظر شورای نگهبان در پاسداری از آراء مردم اینکه، برابر اعلام رسمی وزارت کشور از مجموع واجدین شرایط بیش از ۲۸ میلیون نفر، معادل ۴۸/۸ درصد در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کردند و نکته قابل توجه اینکه اگر به این میزان کمتر از یک میلیون رای افزوده می‌شد، میزان مشارکت مردم به بالای ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

لیکن جمهوری اسلامی طعنه‌های برخی دوستان نادان و دشمنان کینه‌توز را با جان خرید، اما اصل صداقت و امانتداری از آراء مردم را زیر پا نگذاشت و این مسئله در همه ادوار گذشته انتخابات به‌عنوان سند افتخار نظام جمهوری اسلامی در پاسداری از آرا مردم به ثبت رسیده است.

هر چند شرکت قریب به ۵۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات اخیر، با احتساب حدود ۱۰ درصد از واجدین شرایطی که به دلیل اوضاع خاص کرونایی کشور موفق به شرکت در انتخابات نشدند، نشانی آشکار از خلق حماسه بزرگی بود که مردم بزرگ ایران در انتخابات اخیر آفریدند، که البته لازم است از مردم خوب و قدرشناس استان گلستان به خاطر حضور بیش از ۶۰ درصدی آنان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری تقدیر و تشکر کنم.

فارس: در انتخابات اخیر از چه تعداد ناظر شورای نگهبان در استان  بکارگیری شده است ؟

بهمنی‌نژاد: در این دوره از انتخابات قریب به ۷ هزار نفر از ناظرین شورای نگهبان در سراسر استان بکارگیری شدند که به طور میانگین در هر شعبه اخذ رأی چهار نفر ناظر بکارگیری شده‌اند. که از این تعداد بیش از یک‌هزار نفر افراد بکارگیری شده ناظرین متدین و جوانی بودند که برای اولین بار در امر نظارت بر انتخابات بکارگیری شدند، که این امر گامی مهم در جهت جوانگرایی شبکه نظارت به شمار می‌آید.

همچنین در این دوره از انتخابات با وجود شرایط کرونایی تلاش شد حتی‌المقدور ناظرین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جلسات آموزش حضوری شرکت کرده و در کنار آن حداکثر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش هزاران نفر از ناظرین صورت گرفت که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

فارس: به‌عنوان آخرین سؤال تحلیل شما از نتایج اخیر ریاست جمهوری چیست؟

بهمنی‌نژاد: در این دوره از انتخابات برخلاف ادوار گذشته، برخی فضاسازی‌های کاذب از قبیل دوقطبی‌سازی‌ها، توهین و تخریب‌های هدفمند برخی نامزدهای انتخاباتی، تحریک احساسات قومی و جبهه‌بندی‌های سیاسی رایج، تاثیری بر تصمیم‌گیری مردم و نتایج انتخابات نداشت.

بعد از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی تنها گفتمانی که می‌تواند مشکلات کشور را از پیش رو بردارد گفتمان انقلاب اسلامی است که مردم همچنان به آن امیدوارند

مردم از بین گفتمان‌های موجود در عرصه انتخابات، گفتمان کارآمدی، تلاش بی‌وقفه و جهادی و مبارزه با فساد را برگزیدند.

این مسئله مؤید آن است که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی تنها گفتمانی که می‌تواند مشکلات کشور را از پیش رو بردارد گفتمان انقلاب اسلامی است که مردم همچنان به آن امیدوارند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.