1400-02-12 10:58
587
0
74418
مسوول امور بین الملل بسیج دانشجویی گلستان؛

سردار شهید سلیمانی مانع از تحقق طمع ورزی و نقشه‌های آمریکا در منطقه شد

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با جامه عمل پوشاندن به این گفتمان، مانع از تحقق طمع ورزی و نقشه‌های آمریکا در منطقه شد و بر بطلان آن‌ها صحه گذاشت

به گزارش گلستان ما، فاطمه فغانی مسوول امور بین الملل بسیج دانشجویی گلستان مصاحبه ای را با نشریه تخصصی دانشگاه در خصوص فایل افشا شده وزیر امور خارجه ایران داشته که در ادامه آن را می خوانید.

1- به نظر شما برجام درست بود؟ چه دستاوردی داشت؟

برجام قرادادی که در تاریخ ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۵ بین ایران و ایالت متحده اروپا و گروه ۵+۱ امضا شد و بعد از آن بلافاصله در جمهوری اسلامی ایران جشن تصویب برجام و بزرگترین دستاورد تاریخ تلقی شدن توسط گروه اعزامی هیئت دولت گوش رسانه ها و تیتر روزنامه ها را کر کرد.

طبق این قرارداد الزاماتی برای دوطرف در نظر گرفته شد که بیشتر تحت نظارت آژانس بین الملل پیرامون موارد هسته ای و غنی سازی اورانیوم و چرخش راکتور ها و سانترفیوژ ها بود که طبق برجام تولیدات به حداقل باید میرسید تا مورد تایید آژانس و گروه 5+1 قرار بگیرد.

در فرای دیگر قراداد برجام ما به پیوست قرارداد  های دیگری اعلم از cft؛ fatf و... را داشتیم که سیستم اقتصادی کشور را هم دست می گرفت.

اما اگر بخواهیم از دستاورد برجام صحبت کنیم به طبع مردم در ایران دستاوردی جز تشدید شدن تحریم ها و لجبازی بیشتر ایالت متحده آمریکا ندیدند.

دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه ان همچنان  خوشبین  به برجام گام برمی داشتند و معتقد بودند که دستاورد بزرگ قرن است و با کناره گیری ایالت متحده آمریکا همچنان خواستار بازگشت آنان به پای میز و ادامه روند مذاکره بودن و حتی گاهی ایالت متحده آمریکا با جسارت هرچه تمام تر ایران را به مکانیسم ماشه که در بند۳۶ برجام آمده است تهدید می کرد. 

2-برگشتن به برجام در این برهه حساس کشور امکان پذیر است؟

ما همان سال ۹۴ هم خواستار این قراداد نبودیم چه برسه الان که به ما بیشتر ثابت شده که اگر خرشان از پل بگذرد به ریش ما میخندند اما سال ۹۴ اعتماد کردیم به دولتی که دنبال دستاورد بود و برجام را تصویب کرد اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرمودند من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم اما خب دولت به دنبال گل و بلبل شدن برجام بود و قرار شد با آمدن برجام در کشور مشکلات حل بشود اما گویا امروز ما باید مشکلات برجام را حل کنیم.

اگر چه دولت در واپسین لحظات خود سعی دارد اسم دولت خود را ناکارآمد جلوه ندهد و هرکاری میکند تا برجام را شیرین جلوه دهد.

3-آیا آیت‌الله خامنه‌ای مذاکرات هسته‌ای را که به برجام منتهی شد راه صحیح و مفیدی می‌دانستند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل برجام سخنرانی هایی داشتند و متذکر شدند که من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم و اینان خرشان که از پل بگذرد به ریش ما میخندند. 

با دولتی که معاهدات بین المللی را به‌راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد. تجربه برجام، جواب آن کسانی است که بارها می‌گفتند "چرا با آمریکا، مذاکره و تعامل نمی‌کنید؟"، بنابراین همه باید از این تجربه درس بیاموزند و بدانند که نمی‌توان با چنین دولتی تعامل و مذاکره کرد.

تجربه بدعهدی آمریکا فقط مختص ایران نیست بلکه آمریکا حتی با افراد تسلیم و نوکر خود همچون محمدرضا پهلوی و حسنی مبارک نیز چنین رفتاری داشته است.

در مذاکرات سال‌های اخیر و بعد از برجام، کاملاً مشخص شد که موضوعاتی همچون هسته‌ای و موشکی، مسئله اصلی نیستند بلکه مخالفت و دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران به‌ دلیل سربلندی این نظام در منطقه حساس و توسعه روحیه مقاومت و مخالفت بی‌ملاحظه با ظلم‌های آمریکا و بلند کردن پرچم اسلام است و آن ها می‌خواهند نظام اسلامی را از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار خود تهی کنند.

از ابتدای انقلاب اسلامی و در همه این مقاطع، رژیم آمریکا دشمن اصلی ملت ایران بوده و از همه ابزارها و ترفندهای سیاسی، اقتصادی امنیتی، نظامی و تبلیغاتی نیز استفاده کرده است اما در همه موارد هم شکست خورده است.

جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته همه مقاطع و حوادث گوناگون آنها را با قدرت و استقامت و با تدبیر پشت سر گذاشته و مقطع فعلی را نیز با قدرت و تدبیر، پشت سر خواهد گذاشت و مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.

3- نقش حاج قاسم در اقتدار سياسي و رشد و  توسعه اقتدار ملي کشور چه بود؟

از آنجایی که این انقلاب با تلاش‌های مردم و رهبری امام خمینی (ره) محقق شده بود، مردم خود را صاحب انقلاب و حافظ آن می‌دانستند، از این‌ رو باید شرایط و زمینه‌های رشد این مردم و انقلاب اسلامی مهیا می‌شد تا این فرآیند به تکامل برسد.

بی‌شک امنیت اولین مولفه و اساس پیشرفت جوامع بشری است برای همین با این گفتمان انقلاب که مردم خود صاحب انقلاب بوده و باید خود نیز نگهبان و پاسدار آن باشند، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل و هم‌اکنون تبدیل به یکی از راهبردهای اصلی نظام که همان «امنیت خریدنی یا وارداتی نیست»، تبدیل شده است در سطح بین الملل و جهان از این رو با فروپاشی ارتش عراق بعد از حمله آمریکا به این کشور که بطور عمدی از سوی متجاوزان هدفمندانه پیگیری شده بود، باعث شد داعش سال ۲۰۱۴ با تعداد اندکی عناصر خود در مدت کوتاهی بخش‌های بزرگی را به اشغال درآورد و به نزدیکی شهرهای مهم اربیل و بغداد رسید.

اینجا بود که جمهوری اسلامی ایران با احساس خطر جدی و با این اصل که امنیت همسایه امنیت من و امنیت من امنیت همسایه است، ورود کرد و با نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در پایه گذاری و تشکیل بسیج مردمی (الحشد الشعبی) که با فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی در برابر تروریسم زمینه آن ایجاد شده بود، ایده و راهبرد «امنیت باید داخلی و به دست خود محقق شود»، خطر بزرگ داعش دفع شد و سردار شهید سلیمانی با تجربه سال‌های متمادی به کشور بحران‌زده عراق در بازیابی امنیت آن کمک کرد.

بنابراین حضور میدانی سردار شهید سلیمانی در جبهه‌ها و حتی خط مقدم و ارتباط و تماس‌های فیزیکی از نزدیک در این امر بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد بسیج مردمی به‌سرعت متناسب با نیاز مناطق تشکیل شود؛ لذا بعد از آن بود که بسیج مردمی که برخی با تبلیغات سوء سعی در فرقه‌ای نشان دادن آن و وابستگی آن به جریان خاصی نشان دهند، تحت عنوان‌هایی مانند بسیج ترکمن‌ها، بسیج مسیحیان و بسیج ایزدی‌ها و حتی بسیج کردها شکل بگیرد.

همه این اقدامات در راستای این شعار و اصل بود که امنیت و آرامش باید از سوی کسانی که متعلق به آن منطقه و جغرافیا هستند، محقق شود و این ایده و تحقق عملی آن در عراق درست برعکس نقشه آمریکا در این کشور بود؛ چراکه با تضعیف نیروهای مسلح، تحقق امنیت و آرامش را به حضور خود و ادامه اشغالگری‌شان در این کشور عربی گره‌ زده بودند.

با این وجود موفقیت‌های الحشد الشعبی با تاکید بر هدف مشترک فارغ از هر رنگ و زبان و آیین، همه اقدامات و رویاهای آنان را نقش بر آب کرد.

از سوی دیگر آمریکایی‌هایی هم‌اکنون نیز با همین ایدئولوژی در حال دوشیدن کشورهای عربی خلیج‌فارس با کمک «دیو سازی از ایران» هستند، فارغ از اینکه امنیت همان‌گونه که گفتمان منطقه‌ای ایران بر آن تاکید دارد، نه خریدنی است و نه قابل‌مذاکره و چانه‌زنی بر سر آن، بلکه بیش از هر چیزی متکی‌به‌خود و نه غیر است. 

در یک‌کلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با جامه عمل پوشاندن به این گفتمان، مانع از تحقق طمع ورزی و نقشه‌های آمریکا در منطقه شد و بر بطلان آن‌ها صحه گذاشت و آن‌ها را مجبور کرد در عراقی که روزگاری بیش از ۲۵ هزار نیرو داشتند، به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

بطور قطع این تعداد نیرو آمریکایی در عراق نیز در سال‌های آتی کاهش می یابد، لذا طبیعی است که این کشور برای نجات خود و گفتمان‌های تحمیلی غلط، آن‌جا که توان مقابله فکری و عملی ندارد، به دنبال حذف مجریان گفتمان ضد گفتمان خود شوند ولی غافل از اینکه این راهبرد معلول امروز و منحصر در یک فرد یا چند شخص نیست بلکه برآیند یک انقلاب و یک جریان تاریخی در منطقه ایران است.

5- با صوت منتشر شده اخیر از جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نفوذ در عالی ترین مقام امنیتی کشور دیپلماسی را چگونه ارزیابی میکنید؟!؟

بحث صوت منتشر شده وزیر امور خارجه کشور دو مورد رو میشه بررسی کرد.

۱- نفوذ در دستگاه های دولت
۲- استفاده از عکس حاج قاسم و نشان دادن صمیمیت رفاقت و در پشت صحنه ضربه به رفاقت

اما مورد اول اثبات کننده ناکارآمدی دولت بوده که از هر وزارت خانه یک نفر جاسوس پیدا میشود و این چینش هیئت دولت را بیش از پیش زیر سوال و ذره بین قرار داده است.

اما باید دستگاه های نظارتی مربوطه بگردند و پیدا کنند که این یک گاف اطلاعاتی بوده یا از قصد منتشر شده است و به دست شبکه های معاند رسیده است.

دولتی که ادعا میکرد هیچ گونه نفوذی در سیستم خود ندارد اما بعد ها از تیم مذاکره کننده تا دفاتر وزارتش جاسوس پیدا میشود غیر از این است که دیپلماسی را به باد داده است؟!؟

البته ما در تعجبیم این نفوذی ک در زمان برجام در تیم مذاکره کننده در امور خارجه  بود و حال هم اینگونه صوت جناب ظریف پخش شده است حال باید گفت دستگاه های امنیتی و قوه قضاییه در این مورد نفوذ چه میکنند که هر بار تکرار میشود و به حیثت نظام لطمه وارد می کند.

اما مورد دوم بحث رفاقت و سو استفاده از عکس شهید حاج قاسم سلیمانی برای خریدن اعتبار برای خودشان داغ دل ملت را زنده کرد. 

آنجا که پمپئو مدعی شد جزئیات ترور حاج قاسم را از ظریف بپرسید و جناب ظریف و مدعی شد ما دیپلماسی را فدای میدان کردیم و هرچه میدان گفت ما انجام دادیم.

استفاده از عکس حاج قاسم و تظاهر گرگ در لباس بره بودن تا به کی؟ بهتره در اواخر وزارت خود لقب نامرد میدان را با خود به تاریخ نبرید.

در آخر از قوه قضاییه خواستاریم هرچه سریع تر عوامل را شناسایی کند و مجازات مربوطه را اعمال کند البته تا زمانی ک فرار از کشور صورت نگرفت چون ما عادت کردیم به فرار عده ای از کشور.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.