1394-07-13 13:00
1932
0
21516
رئیس مرکز علمی کاربردی بهزیستی گلستان:

گذشت زمان گزینه توطئه بودن حادثه منا توسط عربستان را تقویت می کند

رئیس مرکز علمی کاربردی بهزیستی گلستان با تشریح دلایل مختلف حوادث منا در مناسک حج امسال، برنامه ریزی شده بودن آن را دور از ذهن ندانست و گفت: در صورت تایید توطئه بودن حادثه منا، دسترسی به برخی شخصیت های سیاسی می تواند از جمله اهداف سعودی ها در وقوع این حادثه باشد.

به گزارش گلستان ما، علیرضا طاهری زاده دکتری علوم سیاسی ر گفتگو با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: در مواجهه با حوادث مکه با 2 دیدگاه روبرو هستیم. دیدگاه اول که وقوع حوادث را برنامه ریزی شده نمی داند و در این زمینه دلایلی همچون بکارگیری افراد کم تجربه در مدیریت امور حج که با توجه به درگیری عربستان در جنگ با یمن، سوریه و عراق، بخش اعظم توانایی و نگاه مدیریتی آل سعود به این کشورها معطوف شده است و نیروهای با تجربه ترخود را به این کشورها اعزام کرده اند.

همچنین با توجه به قدرت رسیدن ملک سلمان وتغییرات کلانی که در هیات حاکمه از جمله مسولین حج ایجاد شده، تیم جدید را فاقد تجربه دانسته و این بی تجربگی را دلیل دیگری برای وقوع این حادثه می دانند.

وی در تکمیل این دیدگاه عنوان کرد: با توجه به تجربیات سال های گذشته و کشته شدن تعدادی از حجاج در مناسک حج هر سال، این مساله به روندی عادی در فضای حج تبدیل شده و بسیاری از تحلیل گران کشته های حوادث امسال را هم در مسیر عادی اتفاقات سال های گذشته می بینند، با این تفاوت که آمار امسال بسیار وسیع تر از سال های قبل بود که البته این دیدگاه به نظر من بسیار خوشبینانه است.

سفیر سابق ایران در لبنان هدف اصلی آل سعود و موساد

طاهری زاده دیدگاه دوم را برنامه ریزی شده بودن این حوادث دانست و با اعتقاد به اینکه هر چه ابعاد این فاجعه روشن تر می شود، به این دیدگاه واقع بینانه تر نزدیک می شویم، اذعان داشت: در تشریح دلایل دیگاه دوم که به ویژه برای ما ایرانیان بسیار مهم است، مفقود شدن گروهی از دیپلمات ها و سیاسیون کشورمان از جمله دکتر غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان می باشد که به تازگی ماموریتش در آن کشور پایان یافته بود.
وی یادآور شد: در سال های اخیر نیز چند مورد حادثه تروریستی اطراف سفارت ایران در لبنان به وقوع پیوست که بنا به اظهار بسیاری از مطلعین هدف تروریست ها، به شهادت رساندن ایشان بوده است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به شدت به دنبال دستگیری و یا ترور سید حسن نصرالله است، افزود: سفیر ایران در لبنان از این جهت برای دشمنان ما اهمیت دارد که به عنوان رابط اصلی جمهوری اسلامی ایران با جبهه مقاومت، حزب الله و به ویژه شخص سید حسن نصرالله است ومی تواند از محل زندگی سید حسن نصرالله،تونلهای مقاومت و انبارهای مهمات وتمامی برنامه های حزب الله ائم از سیاسی و نظامی جهت مقابله با عناصر جبهه غربی عربی در لبنان و همچنین مبارزه با نیروهای رژیم صهیونیستی در لبنان، سوریه، فلسطین و عراق مطلع باشد و در نتیجه به یک هدف خیلی مهم برای دستگاه های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آل سعود تبدیل شود.

ربوده شدن شهرام امیری در سال 88

این استاد علوم سیاسی با اشاره به عنوان مصداق در همین زمینه به ربوده شدن دانشمند ایرانی "شهرام امیری" حین انجام مناسک حج سال 88اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به افشاگری "شبکه المنار" مبنی بر ارایه هر ساله اسامی حجاج ایرانی توسط آل سعود به رژیم صهیونیستی و همچنین عکس العمل عربستان در قبال مفقود شدن "رکن آبادی" که توام با سر درگمی است، به گونه ای که با دستپاچگی ابتدا عدم حضور ایشان در مراسم حج امسال رامطرح کردند و سپس ادعای حضور ایشان با نام جعلی و بعد در مواجهه با تصاویر وی در مراسم برائت از مشرکین و همچنین با نشان داده شدن صفحات گذرنامه آقای رکن ابادی که در مبادی ورودی عربستان تایید شده بود و همچنین پیدا نشدن پیکر این بزرگوار پس از اعلام درگذشت وی از سوی عربستان، استناد به برنامه ریزی شدن حوادث مکه را قوی تر می کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عدم وجود هیچ گونه آثاری از رکن آبادی، گمانه اینکه ربوده شدن ایشان توطئه ای از طرف موساد و سیستم های جاسوسی عربستان باشد تقویت می شود که خواسته اند به گونه ای مفقود شدن سفیر سابق ایران در لبنان را با کشته سازی در حادثه منا، طبیعی جلوه دهند.
طاهری زاده یادآور شد: در صورت تایید چنین فرضیه ای نیز به نظر می آید تعداد زیاد کشته ها نشانه عدم توانایی و کنترل عربستان در مدیریت صحنه بوده است. همچنین در حادثه سقوط جرثقیل هم زمزمه هایی مبنی بر توطئه علیه ایران مطرح است و شهادت مشکوک دکتر احمد حاتمی دانشمند فضایی کشور دلیلی بر این مدعاست.

دلایل متقن تعمدی بودن حادثه منا

طاهری زاده در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه عوامل دیگر نیز از زوایای متفاوت دیدگاه دوم را تقویت می کند، تعدادی ازاین موارد را نام برد:

- بر کناری مسئولین قبلی اداره امور حج در عربستان و تلاش آن ها برای ضربه به افراد جدید و اثبات بی کفایتی آن ها.

- رقابت و درگیری در هیئت حاکم فعلی عربستان به خصوص بین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را می توان از دیگر دلایل دیدگاه دوم برشمرد(باتوجه به اینکه مسولیت مناسک برعهده ولیعهد است وتلاش احتمالی وزیر دفاع برای بی کفایت نشان دادن وی)

- برنامه ریزی برای ایجاد درگیری در جهان اسلام به گونه ای که توان دولت های اسلامی معطوف درگیری های داخلی شده و از مسئله اصلی که فلسطین و رژیم صهیونیستی است دور شوند.

-از بین بردن مقدسات و مظاهر الهی جهان اسلام یکی ازبرنامه های وهابیت است که حضور حجاج به ویژه حجاج ایرانی می تواند مانع و مزاحمی در این مسیر باشد و در واقع وقوع این حادثه باعث دور شدن حجاج از عربستان و ایجاد زمینه مناسب برای انجام نیات پلید ان ها می شود.نقش مقام معظم رهبری بی بدیل بود

رئیس مرکزعلمی کاربردی بهزیستی گلستان در پایان با اشاره به نقش بی بدلیل امام خامنه ای در مواجهه با این فاجعه مصیبت بار گفت: برخوردهای نابخردانه و غیر مسئولانه عربستان در زمینه تحویل پیکر های مطهر جانباختگان این حادثه به اوج خود رسید و باعث ایجاد دلنگرانی در همه ی کشور های اسلامی به ویژه ایران و خانواده های داغدار این عزیزان شد که امام خامنه ای بار دیگر با سخنان به موقع، هوشمندانه و عزتمندانه در جمع مسئولان نظامی مبنی بر اینکه ایران در صورت لزوم پاسخ سخت و خشنی به عربستان خواهد داد، باعث شد حکامعربستان به خود آمده و بازگشت توام با احترام پیکرهای مطهر جانباختگان و همچنین سایر حجاج به ایران اسلامی تضمین شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.