1403-03-25 06:05
54
0
90360
یادداشت؛

روش امام باقر(ع) و تربیت عالم دینی

مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: امام باقر (ع) را باقرالعلوم به معنی شکافنده علم‌ها نامیدند چرا که مأموریت گسترش علم و تربیت شاگردانی بزرگ در جامعه اسلامی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «روش امام باقر(ع) و تربیت عالم دینی» نوشت: امام پنجم شیعیان که پدرش امام سجاد(ع) و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) بود، اولین امام شیعه، از نسل هر دو نوه پیامبر(ص) است که خالص علوی است و بنابراین به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین داده‌اند.

او را باقرالعلوم به معنی شکافنده علم‌ها نامیدند چرا که مأموریت گسترش علم و دانش و تربیت شاگردانی در حد آیت الله‌های بزرگ در جامعه اسلامی را داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است: 

ضرب سکه اسلامی به پیشنهاد امام باقر(ع)، پیش از آن معاملات با سکه‌های رومی انجام می‌شد. 

ابو جعفر(ع) جنبش علمی به وجود آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید.

امام در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی هاشم بود و روایات و احادیث وی در زمینه علم، دین، سنت نبوی، علوم قرآن، سیره و فنون اخلاق و آداب بدان حد است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به جا نمانده بود.

درگیری بین امویان و عباسیان بر سر حکومت، سبب شد تا فشار و نظارت شدید بر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کمتر شود و آن بزرگواران بیشترین آرای فقهی، تفسیری و اخلاقی را در کتب فقهی و حدیثی از خویش بر جای گذارند. 

از این رو راویانی چون محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند.

باقرالعلوم(ع) با استدلال‌های کافی عقاید فرق‌های انحرافی چون؛ خوارج، مرجئه، کیسانیه و غالیان را رد می‌کرد و میان عقاید اهل بیت با سایر فرق اسلامی مرزبندی کرد.

امام با افراد مختلف بر سر فقه اسلامی مناظره‌های مختلفی داشتند که در تمام آنها پیروز و حقانیت و علم خود را ثابت کردند.

یکی از گروه‌هایی که در دوره امام باقر(ع) در جامعه اسلامی حضور داشتند و تأثیر عمیقی در فرهنگ آن روزگار بر جا گذاشتند، یهودیان بودند، مبارزه با یهود و القائات سوء آنها در فرهنگ اسلامی و انکار مطالبی که باعث خدشه‌دار شدن چهره واقعی پیامبران خدا می‌شد و تکذیب احادیث دروغین و ساخته و پرداخته یهودیان و جلوگیری از رواج اسرائیلیات، جزء اَهَم فعالیت‌های فرهنگی پنجمین امام بوده است. 

تربیت شاگردانی در حد عالم دینی

شیخ طوسی شمار اصحاب و شاگردان امام باقر(ع) را که از او نقل حدیث کرده‌اند ۴۶۲ مرد و زن دانسته است.

در محافل غیرشیعی امام محمد باقر(ع) را از معتمدترین مراجعِ حدیث نبوی می‌دانند. عنوان «ثِقَة» که بالاترین درجهٔ اعتماد به یک محدث است، به او داده شده است.

امام باقر(ع):

اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید؛ 

اگر خواهان گشایش در هر امری هستید؛ 

اگر خواهان جلب رضایت خداوند می‌باشید؛ توجّه به دو امر الزامی است:

شناخت امام زمان(عج)

اطاعت از امام زمان(عج)

اگذ شاه کلید «معرفت امام» در دست باشد، تمام قفل‌ها باز می‌شود. «📚 مکیال المکارم، ج۲، ص۱۸۰»

شهادت امام محمد باقر(ع) بر همه مسلمانان جهان تسلیت باد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.