1395-04-07 23:16
1650
0
34259
تنظیم شده توسط غلامرضا خارکوهی؛

احکام روزه از نظر امام خمینی(ره) - قسمت پنجم

 روزه‏هائى را كه يقين داريد در زمان تكليف نگرفته‏ ايد بايد قضا كنيد و چنانچه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى نكرده باشيد كفاره واجب نيست و سال را قمرى حساب كنيد.

به گزارش گلستان ما؛ شما در اين ماه شريف[رمضان] به ضيافت حق تعالى دعوت شده‏ايد: "دعيتم فيه إلى ضيافة اللّه" خود را براى مهمانى باشكوه حضرت حق آماده سازيد. لا اقل به آداب صورى و ظاهرى روزه پايبند باشيد. (آداب حقيقى باب ديگرى است كه به زحمت و مراقبت نياز دارد.) معناى روزه فقط خوددارى و امساك از خوردن و آشاميدن نمى‏باشد؛ از معاصى هم بايد خوددارى كرد. اين از آداب اوليه روزه مى‏باشد كه براى مبتديهاست. (آداب روزه براى مردان الهى كه مى‏خواهند به معدن عظمت برسند غير از اين مى‏باشد.) شما اقلا به آداب اوليه روزه عمل نماييد؛ و همان طور كه‏ شكم را از خوردن و آشاميدن نگه مى‏داريد، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز داريد.

استفتائات امام در بارة روزه

س 25- خودتان با اطلاع هستيد كه در بعضى از شهرهاى ايران مانند جنوب كه دريا وجود دارد هوا خيلى گرم است و اتفاقا ماه مبارك رمضان در فصل تابستان شروع شده و كارگران با بقيه ملت در حالى روزه مى‏گيرند كه از شدت هواى گرم خيلى خيلى ناراحت مى‏باشند؛ آيا مى‏توانند پارچه يا وسيله ديگر براى اينكه تشنگى‏شان را برطرف كنند به وسيله آب سرد، تر نموده بر روى خود بيندازند يا خير؟

جواب: براى روزه ضرر ندارد، گر چه عمل مزبور براى روزه دار مكروه است.

س 26- كسانى كه از وطن خود در تهران تا محل كارشان چهار فرسخ شرعى است و شغلشان هم مسافرت نبوده و سفرشان هم سفر معصيت نيست و به فتواى آن حضرت تكليفشان گرفتن روزه نيست، آيا مى‏توانند قبل از حركت از خانه روزه‏شان را باطل كنند؟

جواب: تا از محلّه‏اى كه منزلشان در آن قرار گرفته خارج نشوند نمى‏توانند روزه را افطار كنند.

س 27- شخص مجردّى در ماه مبارك رمضان مى‏دانسته كه فردا صبح به مسافرت مى‏رود و در نتيجه نبايد روزه بگيرد، لذا بعد از اذان صبح و قبل از مسافرت كارى كرده كه جنب شده است؛ آيا بايد فقط قضاى آن روز را بگيرد يا آن كه كفاره هم دارد؟

جواب: بايد روزه را قضا كند و كفاره بدهد و اگر به حرام خود را جنب كرده و بعد از اذان صبح بوده بايد كفاره جمع بدهد على الأحوط.

س 28- يك نفر در ماه رمضان به سبب فعل حرام روزه‏اش را باطل كرده و نمى‏دانسته كه آيا به سبب اين فعل حرام، روزه باطل مى‏شود يا نه؟ حالا چه وظيفه‏اى دارد؟

جواب: اگر جاهل مقصّر است بنا بر احتياط بايد علاوه بر اين كه روزه را قضا نمايد، كفاره جمع بدهد.

س 29- قضاى روزه بسيارى بر عهده‏ام هست و چون اين روزه‏ها را عمدا خورده‏ام، براى جبران آن بايد سالهاى پى در پى روزه بگيرم و يا اين كه پول زيادى جهت كفاره بپردازم (البتّه نمى‏دانسته‏ام كه افطار غير موجّه روزه، كفاره دارد) و هيچ كدام از اينها برايم مقدور نيست؛ آيا باز هم قضاى آنها بر من‏ واجب است؟

جواب: قضاى تمام روزه‏هاى فوت شده واجب است و عذر ناتوانى موجب سقوط نمى‏شود و براى كفاره مى‏توانيد طعام به فقرا بدهيد و اگر فعلا ميسّر نيست هر وقت تمكّن پيدا كرديد كفاره را بپردازيد.

س 30- اگر انسان روزه واجبى گرفته باشد و اشتباها چيزى بخورد و به خيال اين كه روزه‏اش باطل شده است، افطار كند، آيا كفاره آن روز بر او واجب است يا فقط قضا كفايت مى‏كند؟

جواب: اگر جاهل مقصّر بوده كه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده و روزه ماه رمضان را افطار كرده، قضا و كفّاره واجب است.

س 31- اگر با پسر يا دخترى در كودكى نزديكى شده و پس از تكليف متوجه وجوب غسل آن نبوده و فرايض را انجام داده است، حالا تكليف اين مدت نماز و روزه چيست؟

جواب: نماز و روزه‏اى كه بعد از تكليف در حال جنابت انجام داده را بايد قضا كند، بلى اگر جنابت را نمى‏دانسته روزه‏ها قضاء ندارند.

س 32- آن طور كه خاطرم اجازه مى‏دهد: مدت 7 سال روزه نگرفته و چندان اعتقاد راسخى نسبت به قضا و كفاره آن نداشته‏ام، در حال حاضر دقيقا 161 روز بدهكار هستم، مستدعى است بفرماييد كه با توجه به كفّاره اين روزه‏ها و جهلم نسبت به مسأله و محكم نبودن اعتقادم و عدم استطاعت فعلى (از نظر مالى و جسمى) در زمينه اداى واجبات چه بايد كنم؟

جواب: اگر جاهل به مسأله بوده‏ايد و غافل از ياد گرفتن بوده‏ايد، فقط قضاى روزه‏ها را بجا آوريد و كفّاره واجب نيست و همچنين اگر نمى‏توانيد كفّاره بدهيد، لازم نيست خود را به مشقّت بيندازيد.

س 33- اينجانب فكر مى‏كردم كه در شهر قم هميشه دو دقيقه ديرتر از تهران صبح مى‏شود و ليكن بعدا متوجه شدم كه قم در تابستانها دو دقيقه ديرتر و در زمستانها دو دقيقه زودتر از تهران صبح مى‏شود، ولى من بر اثر ندانستن اين قاعده در چند روز از روزه‏هاى قضاى واجبم، در اوّل صبح غذا مى‏خوردم يعنى وقتى كه اذان تهران را مى‏گفتند من تازه دست از غذا خوردن بر مى‏داشتم زيرا فكر مى‏كردم به افق قم دو دقيقه ديگر صبح مى‏شود؛ حالا بفرماييد روزه اين چند روز صحيح است يا نه؟

جواب: قاعده مزبوره علم آور نيست اگر يقين نداريد كه بعد از طلوع فجر چيز خورده باشيد روزه‏هاى قضا، محكوم به صحت است.

س 34- در سنّ 9 سالگى كه روزه بر من واجب شده بود، پدرم براى‏ خوردن سحرى وقتى مرا بيدار مى‏كرد كه 5 دقيقه به اذان صبح باقى مانده بود و مى‏گفت: «تا اذان تمام نشده است مى‏توانيد غذا بخوريد!» و من هم همين كار را مى‏كردم و تا كلمه «حىّ على خير العمل» غذا مى‏خوردم، آيا اين روزه‏ها قضا دارد يا نه؟

جواب: اگر نمى‏دانيد بعد از طلوع فجر خورده‏ايد، قضا ندارند.

س 35- يك نفر، روزه را بعد از غروب آفتاب افطار كرده، امّا هنوز معلوم نبوده كه مغرب شده يا نه؛ آيا روزه‏اش صحيح است؟

جواب: اگر قبل از مغرب شرعى افطار كرده روزه صحيح نيست‏

س 36- چند سال پيش وقتى 15 سال قمرى‏ام تمام شد، ديگران به من مى‏گفتند كه از نظر شرعى مكلّف شده‏ام ولى من باور نمى‏كردم و فكر مى‏كردم كه سنّ تكليف، تمام شدن 15 سال شمسى است، لذا روزه آن سال را نگرفتم، تكليف چيست؟

جواب: اگر سهل انگارى در سؤال و تحقيق كرده‏ايد قضا و كفاره واجب است.

س 37- اينجانب در هشتم رمضان سال 1343 متولد شده‏ام و به اين ترتيب بعد از 15 سال يعنى در هشت رمضان سال 1358 بر طبق سال قمرى مكلف بوده‏ام و مى‏بايد روزه‏هايم را مى‏گرفتم ولى شك داشته‏ام كه آيا سن بلوغ بر طبق سال شمسى محاسبه مى‏شود يا قمرى و يا يقين داشتم اين را فراموش كرده‏ام و پدرم به من گفت كه روزه‏هايم را نگيرم زيرا هنوز مكلف نشده‏ام ولى من تعدادى از آن را گرفتم ولى به ياد ندارم كه چه تعدادى را نگرفته‏ام و حال سؤال من اين است كه آيا كفاره و قضا بر من واجب است و چه مقدارى بايست قضا و يا كفاره بدهم؟

جواب: روزه‏هائى را كه يقين داريد در زمان تكليف نگرفته‏ ايد بايد قضا كنيد و چنانچه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى نكرده باشيد كفاره واجب نيست و سال را قمرى حساب كنيد.

س 38- اگر كسى يادش نباشد كه در چه زمانى بالغ شده است (با توجه به دانستن شرايط بلوغ كه در رساله امام آمده است) درباره نماز و روزه‏هاى گذشته چه بايد بكند؟

جواب: اگر يقين ندارد چيزى بر او نيست.

س 39- زنى كه معمولا حيض مى‏شود ولى از قرص جلوگيرى حيض استفاده كرده تا روزه‏اش را نخورد آيا صحيح است يا خير؟

جواب: اگر با خوردن قرص حيض بند آمده روزه صحيح است.

س 40- چنانچه دكتر، مريضى را از روزه گرفتن منع كند با توجه به اين كه بعضى از دكترها نسبت به مسائل واقعى شرعى اطلاع ندارند- آيا نظريه دكتر در اين مورد قابل اجرا است و بايد عمل كرد؟

جواب: اگر موجب خوف ضرر باشد نبايد روزه بگيرد.

س 41- شخصى به بيمارى زخم معده مبتلا است و اطباء مى‏گويند روزه برايت ضرر دارد، ولى خودش تشخيص نمى‏دهد روزه برايش ضرر دارد يا خير، آيا در اين صورت تكليفش چيست؟

جواب: اگر احتمال ضرر مى‏دهد نبايد روزه بگيرد.

س 42- شخصى هستم كه به مرض ريوى مبتلا هستم و هميشه از سينه‏ام خون مى‏آيد آيا روزه گرفتن با وضع ناراحت كننده‏اى كه دارم بر من واجب است يا نه؟

اگر روزه نگيرم وجدانا و روحا در عذابم و اگر بگيرم بيشتر وقتها خونى كه از سينه‏ام بالا مى‏آيد مجبورم در حلق فرو ببرم، آيا شرائط من حكم مى‏كند روزه بگيرم يا نگيرم؟

جواب: اگر روزه موجب بروز مرض يا تشديد بيمارى شود واجب نيست. و اگر خون به فضاى دهن نرسد مضرّ به صحّت روزه نيست.

س 43- شخصى است كه چند سال است به خاطر ضعيف بودن چشم روزه نگرفته است ولى الآن به نظرش رسيده كه اگر از نظر غذا مراعات كند و روزها استراحت كند ممكن است بتواند روزه بگيرد از آن مرجع بزرگوار استدعا دارد بفرمائيد در اين صورت روزه براى او واجب است يا نه و در صورت وجوب تكليف حكم روزه‏هاى سالهاى گذشته چيست؟

جواب: اگر خوف ضرر دارد بايد روزه‏ها را افطار كند و در غير اين صورت بايد روزه بگيرد و قضاى روزه‏هاى سابق بر عهده او است هر وقت تمكن داشت آنها را بجا آورد.

س 44- چشمان من خيلى ضعيف مى‏باشد (نمره 8) و خيلى دوست‏ دارم كه روزه بگيرم ولى مى‏ترسم كه براى چشمانم ضرر داشته باشد؛ آيا بايد روزه بگيرم؟ و آيا مى‏توانم كارهاى ظريف ديگرى از قبيل خياطى، بافتنى و مطالعه انجام دهم؟

جواب: با فرض خوف و ترس ضرر براى چشم، روزه گرفتن جايز نيست و همچنين كارهاى ديگرى كه به چشم ضرر داشته باشد.

س 45- دخترى 27 ساله هستم كه از سن 5 سالگى به بيمارى رماتيسم مبتلا شده‏ام و تا كنون نيز به بيمارى مبتلا هستم و بطور مستمر دارو مى‏خورم و تحت نظر پزشك مى‏باشم، در ضمن به بيمارى اعصاب نيز مبتلا هستم، اين حقير از سن 9 سالگى كه روزه ماه رمضان بر دختران واجب مى‏شود تا كنون كه 27 سال دارم نتوانسته‏ام (به علت بيمارى) روزه بگيرم، آيا من بايد كفاره روزهائى را كه نگرفته‏ام بدهم در صورت مثبت بودن جواب بفرمائيد كه چه چيز و چه مقدار؟ و به كى بايد بدهم؟

جواب: اگر به علت بيمارى روزه فوت شده و بيمارى استمرار دارد قضاء ساقط است ولى براى هر روز بايد يك مد طعام به فقير بدهيد.

تنظیم: غلامرضا خارکوهی

اخذ از کتاب اسفتائات امام خمینی(ره)- جلد اول

انتهای پیام/

استفتائات امام در بارة روزه

س 25- خودتان با اطلاع هستيد كه در بعضى از شهرهاى ايران مانند جنوب كه دريا وجود دارد هوا خيلى گرم است و اتفاقا ماه مبارك رمضان در فصل تابستان شروع شده و كارگران با بقيه ملت در حالى روزه مى‏گيرند كه از شدت هواى گرم خيلى خيلى ناراحت مى‏باشند؛ آيا مى‏توانند پارچه يا وسيله ديگر براى اينكه تشنگى‏شان را برطرف كنند به وسيله آب سرد، تر نموده بر روى خود بيندازند يا خير؟

جواب: براى روزه ضرر ندارد، گر چه عمل مزبور براى روزه دار مكروه است.

س 26- كسانى كه از وطن خود در تهران تا محل كارشان چهار فرسخ شرعى است و شغلشان هم مسافرت نبوده و سفرشان هم سفر معصيت نيست و به فتواى آن حضرت تكليفشان گرفتن روزه نيست، آيا مى‏توانند قبل از حركت از خانه روزه‏شان را باطل كنند؟

جواب: تا از محلّه‏اى كه منزلشان در آن قرار گرفته خارج نشوند نمى‏توانند روزه را افطار كنند.

س 27- شخص مجردّى در ماه مبارك رمضان مى‏دانسته كه فردا صبح به مسافرت مى‏رود و در نتيجه نبايد روزه بگيرد، لذا بعد از اذان صبح و قبل از مسافرت كارى كرده كه جنب شده است؛ آيا بايد فقط قضاى آن روز را بگيرد يا آن كه كفاره هم دارد؟

جواب: بايد روزه را قضا كند و كفاره بدهد و اگر به حرام خود را جنب كرده و بعد از اذان صبح بوده بايد كفاره جمع بدهد على الأحوط.

س 28- يك نفر در ماه رمضان به سبب فعل حرام روزه‏اش را باطل كرده و نمى‏دانسته كه آيا به سبب اين فعل حرام، روزه باطل مى‏شود يا نه؟ حالا چه وظيفه‏اى دارد؟

جواب: اگر جاهل مقصّر است بنا بر احتياط بايد علاوه بر اين كه روزه را قضا نمايد، كفاره جمع بدهد.

س 29- قضاى روزه بسيارى بر عهده‏ام هست و چون اين روزه‏ها را عمدا خورده‏ام، براى جبران آن بايد سالهاى پى در پى روزه بگيرم و يا اين كه پول زيادى جهت كفاره بپردازم (البتّه نمى‏دانسته‏ام كه افطار غير موجّه روزه، كفاره دارد) و هيچ كدام از اينها برايم مقدور نيست؛ آيا باز هم قضاى آنها بر من‏ واجب است؟

جواب: قضاى تمام روزه‏هاى فوت شده واجب است و عذر ناتوانى موجب سقوط نمى‏شود و براى كفاره مى‏توانيد طعام به فقرا بدهيد و اگر فعلا ميسّر نيست هر وقت تمكّن پيدا كرديد كفاره را بپردازيد.

س 30- اگر انسان روزه واجبى گرفته باشد و اشتباها چيزى بخورد و به خيال اين كه روزه‏اش باطل شده است، افطار كند، آيا كفاره آن روز بر او واجب است يا فقط قضا كفايت مى‏كند؟

جواب: اگر جاهل مقصّر بوده كه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده و روزه ماه رمضان را افطار كرده، قضا و كفّاره واجب است.

س 31- اگر با پسر يا دخترى در كودكى نزديكى شده و پس از تكليف متوجه وجوب غسل آن نبوده و فرايض را انجام داده است، حالا تكليف اين مدت نماز و روزه چيست؟

جواب: نماز و روزه‏اى كه بعد از تكليف در حال جنابت انجام داده را بايد قضا كند، بلى اگر جنابت را نمى‏دانسته روزه‏ها قضاء ندارند.

س 32- آن طور كه خاطرم اجازه مى‏دهد: مدت 7 سال روزه نگرفته و چندان اعتقاد راسخى نسبت به قضا و كفاره آن نداشته‏ام، در حال حاضر دقيقا 161 روز بدهكار هستم، مستدعى است بفرماييد كه با توجه به كفّاره اين روزه‏ها و جهلم نسبت به مسأله و محكم نبودن اعتقادم و عدم استطاعت فعلى (از نظر مالى و جسمى) در زمينه اداى واجبات چه بايد كنم؟

جواب: اگر جاهل به مسأله بوده‏ايد و غافل از ياد گرفتن بوده‏ايد، فقط قضاى روزه‏ها را بجا آوريد و كفّاره واجب نيست و همچنين اگر نمى‏توانيد كفّاره بدهيد، لازم نيست خود را به مشقّت بيندازيد.

س 33- اينجانب فكر مى‏كردم كه در شهر قم هميشه دو دقيقه ديرتر از تهران صبح مى‏شود و ليكن بعدا متوجه شدم كه قم در تابستانها دو دقيقه ديرتر و در زمستانها دو دقيقه زودتر از تهران صبح مى‏شود، ولى من بر اثر ندانستن اين قاعده در چند روز از روزه‏هاى قضاى واجبم، در اوّل صبح غذا مى‏خوردم يعنى وقتى كه اذان تهران را مى‏گفتند من تازه دست از غذا خوردن بر مى‏داشتم زيرا فكر مى‏كردم به افق قم دو دقيقه ديگر صبح مى‏شود؛ حالا بفرماييد روزه اين چند روز صحيح است يا نه؟

جواب: قاعده مزبوره علم آور نيست اگر يقين نداريد كه بعد از طلوع فجر چيز خورده باشيد روزه‏هاى قضا، محكوم به صحت است.

س 34- در سنّ 9 سالگى كه روزه بر من واجب شده بود، پدرم براى‏ خوردن سحرى وقتى مرا بيدار مى‏كرد كه 5 دقيقه به اذان صبح باقى مانده بود و مى‏گفت: «تا اذان تمام نشده است مى‏توانيد غذا بخوريد!» و من هم همين كار را مى‏كردم و تا كلمه «حىّ على خير العمل» غذا مى‏خوردم، آيا اين روزه‏ها قضا دارد يا نه؟

جواب: اگر نمى‏دانيد بعد از طلوع فجر خورده‏ايد، قضا ندارند.

س 35- يك نفر، روزه را بعد از غروب آفتاب افطار كرده، امّا هنوز معلوم نبوده كه مغرب شده يا نه؛ آيا روزه‏اش صحيح است؟

جواب: اگر قبل از مغرب شرعى افطار كرده روزه صحيح نيست‏

س 36- چند سال پيش وقتى 15 سال قمرى‏ام تمام شد، ديگران به من مى‏گفتند كه از نظر شرعى مكلّف شده‏ام ولى من باور نمى‏كردم و فكر مى‏كردم كه سنّ تكليف، تمام شدن 15 سال شمسى است، لذا روزه آن سال را نگرفتم، تكليف چيست؟

جواب: اگر سهل انگارى در سؤال و تحقيق كرده‏ايد قضا و كفاره واجب است.

س 37- اينجانب در هشتم رمضان سال 1343 متولد شده‏ام و به اين ترتيب بعد از 15 سال يعنى در هشت رمضان سال 1358 بر طبق سال قمرى مكلف بوده‏ام و مى‏بايد روزه‏هايم را مى‏گرفتم ولى شك داشته‏ام كه آيا سن بلوغ بر طبق سال شمسى محاسبه مى‏شود يا قمرى و يا يقين داشتم اين را فراموش كرده‏ام و پدرم به من گفت كه روزه‏هايم را نگيرم زيرا هنوز مكلف نشده‏ام ولى من تعدادى از آن را گرفتم ولى به ياد ندارم كه چه تعدادى را نگرفته‏ام و حال سؤال من اين است كه آيا كفاره و قضا بر من واجب است و چه مقدارى بايست قضا و يا كفاره بدهم؟

جواب: روزه‏هائى را كه يقين داريد در زمان تكليف نگرفته‏ايد بايد قضا كنيد و چنانچه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى نكرده باشيد كفاره واجب نيست و سال را قمرى حساب كنيد.

س 38- اگر كسى يادش نباشد كه در چه زمانى بالغ شده است (با توجه به دانستن شرايط بلوغ كه در رساله امام آمده است) درباره نماز و روزه‏هاى گذشته چه بايد بكند؟

جواب: اگر يقين ندارد چيزى بر او نيست.

س 39- زنى كه معمولا حيض مى‏شود ولى از قرص جلوگيرى حيض استفاده كرده تا روزه‏اش را نخورد آيا صحيح است يا خير؟

جواب: اگر با خوردن قرص حيض بند آمده روزه صحيح است.

س 40- چنانچه دكتر، مريضى را از روزه گرفتن منع كند با توجه به اين كه بعضى از دكترها نسبت به مسائل واقعى شرعى اطلاع ندارند- آيا نظريه دكتر در اين مورد قابل اجرا است و بايد عمل كرد؟

جواب: اگر موجب خوف ضرر باشد نبايد روزه بگيرد.

س 41- شخصى به بيمارى زخم معده مبتلا است و اطباء مى‏گويند روزه برايت ضرر دارد، ولى خودش تشخيص نمى‏دهد روزه برايش ضرر دارد يا خير، آيا در اين صورت تكليفش چيست؟

جواب: اگر احتمال ضرر مى‏دهد نبايد روزه بگيرد.

س 42- شخصى هستم كه به مرض ريوى مبتلا هستم و هميشه از سينه‏ام خون مى‏آيد آيا روزه گرفتن با وضع ناراحت كننده‏اى كه دارم بر من واجب است يا نه؟

اگر روزه نگيرم وجدانا و روحا در عذابم و اگر بگيرم بيشتر وقتها خونى كه از سينه‏ام بالا مى‏آيد مجبورم در حلق فرو ببرم، آيا شرائط من حكم مى‏كند روزه بگيرم يا نگيرم؟

جواب: اگر روزه موجب بروز مرض يا تشديد بيمارى شود واجب نيست. و اگر خون به فضاى دهن نرسد مضرّ به صحّت روزه نيست.

س 43- شخصى است كه چند سال است به خاطر ضعيف بودن چشم روزه نگرفته است ولى الآن به نظرش رسيده كه اگر از نظر غذا مراعات كند و روزها استراحت كند ممكن است بتواند روزه بگيرد از آن مرجع بزرگوار استدعا دارد بفرمائيد در اين صورت روزه براى او واجب است يا نه و در صورت وجوب تكليف حكم روزه‏هاى سالهاى گذشته چيست؟

جواب: اگر خوف ضرر دارد بايد روزه‏ها را افطار كند و در غير اين صورت بايد روزه بگيرد و قضاى روزه‏هاى سابق بر عهده او است هر وقت تمكن داشت آنها را بجا آورد.

س 44- چشمان من خيلى ضعيف مى‏باشد (نمره 8) و خيلى دوست‏ دارم كه روزه بگيرم ولى مى‏ترسم كه براى چشمانم ضرر داشته باشد؛ آيا بايد روزه بگيرم؟ و آيا مى‏توانم كارهاى ظريف ديگرى از قبيل خياطى، بافتنى و مطالعه انجام دهم؟

جواب: با فرض خوف و ترس ضرر براى چشم، روزه گرفتن جايز نيست و همچنين كارهاى ديگرى كه به چشم ضرر داشته باشد.

س 45- دخترى 27 ساله هستم كه از سن 5 سالگى به بيمارى رماتيسم مبتلا شده‏ام و تا كنون نيز به بيمارى مبتلا هستم و بطور مستمر دارو مى‏خورم و تحت نظر پزشك مى‏باشم، در ضمن به بيمارى اعصاب نيز مبتلا هستم، اين حقير از سن 9 سالگى كه روزه ماه رمضان بر دختران واجب مى‏شود تا كنون كه 27 سال دارم نتوانسته‏ام (به علت بيمارى) روزه بگيرم، آيا من بايد كفاره روزهائى را كه نگرفته‏ام بدهم در صورت مثبت بودن جواب بفرمائيد كه چه چيز و چه مقدار؟ و به كى بايد بدهم؟

جواب: اگر به علت بيمارى روزه فوت شده و بيمارى استمرار دارد قضاء ساقط است ولى براى هر روز بايد يك مد طعام به فقير بدهيد.

تنظیم: غلامرضا خارکوهی

اخذ از کتاب اسفتائات امام خمینی(ره)- جلد اول

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.