1402-04-24 13:18
1190
0
85727
یادداشت؛

پاکسازی مدیران ناکارآمد گامی برای جبران «عقب‌ماندگی» گلستان

فعال رسانه‌ای گلستان در یادداشتی نوشت: پاکسازی لایه‌های مدیریتی از افراد ناکارآمد باعث می‌شود که گلستان به ریل توسعه بازگردد.

گلستان‌ما-داود خاندوزی؛ انباشت مشکلات در استان و نفوذ جریان‌های سیاسی که باعث شده دولت از مسیر مردمی‌سازی فاصله بگیرد و رئیس دولت سیزدهم را به این فکر انداخته که چاره‌ای بیندیشد و لذا در دولت سیزدهم شاهد پاکسازی لایه‌های مدیریتی از مدیران ناکارآمد هستیم.

نقش مدیران ناکارآمد در بروز نارضایتی مردمی برکسی پوشیده نیست از این رو همواره در استان گلستان برای انتصاب مدیران لایق و شایسته از سوی نخبگان سیاسی، فعالان اجتماعی، اقتصادی و اقشار مختلف مردمی تاکید شده است.

کمی به عقب‌تر برگردیم زمانی که در استان بنا بود استاندار غیربومی منتصب شود، همه مردم حتی جریان‌های مخالف سیاسی دولت خواستار آن بودند که گزینه‌های بومی روی میز وزیر کشور برای استانداری گلستان قرار بگیرد، مهمترین دلیل برای این موضوع تجربه ناموفق در انتصابات غیربومی که منتج به «عقب ماندگی گلستان» شده از سوی این اقشار مطرح می شد و لذا خواسته مردم از استاندار بومی تابو شکنی پدیده ای به نام «عقب ماندگی» است.

گرچه پیش از این نیز در شروع دولت یازدهم  استاندار گلستان از گزینه های بومی انتخاب شد ولی بنا به گفته نماینده وقت مجلس  که از هم کیشان و مورد حمایت جریان اعتدال در آن زمان قرار داشت «صادقلو موفق به تحول در استان نشد» و لذا  در دولت سیزدهم و پس از انتصاب دو استاندار غیربومی تلاش شد که گزینه بومی بر این منصب حاکم شود.

در حال حاضر گلستان به نقطه‌ای رسیده است که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان مشکلات امروز جامعه نتیجه کم‌کاری، بی‌تدبیری و ناکارآمدی مدیران گذشته است که نتوانستند از فرصت‌ها سرمایه بسازند و بررسی سابقه تاریخی ما نیز نشان می‌دهد که حتی دولتمردان گذشته نیز بارها تاکید کردند و می‌گفتند «از دلارهای ارزان قیمت گلستان تنها صدای جرینگ جرینگ آن را شنیده است» و این مسئله مسئولان گلستان را با انبوهی ازمطالبات مردمی روبه‌رو کرده است و مسئولان را به این باور می‌رساند که اگر میخواهیم میراث‌دار مشکلات آینده نباشیم باید روند انتصاب مدیران را به گونه‌ای بازنگری کنیم که زمینه انتصاب افراد شایسته باشد در غیر این صورت و نگاه تنها به دایر محدودی از افرادی که به واسطه نمایندگان و یا برخی از جریان و چهره‌های سیاسی استان معرفی شده باعث خواهد شد که بسیاری از افراد حتی با شایستگی‌های اجتماعی از نقطه‌ای که گلستان را می‌تواند به «تحول» برساند فاصله بگیرند.

 در دولت سیزدهم شاهد پاکسازی لایه‌های مدیریتی از مدیران ناکارآمد هستیم و به نظر می‌رسد مسئولان استان نیز هم سو با سیاست‌های کشور نسبت به پایش و بازنگری انتصابات مدیران اقدام کردند و  در روزهای گذشته نیز این موج به فرمانداری رامیان رسید.

بیان این مسائل بسیاری از ابهامات و شایعه‌های پیرامون عزل فرماندار رامیان را پاسخ می‌دهد، گرچه این مسئله باعث شد برخی از جریان سیاسی مخالف دولت که پیش از این هم نتوانسته بودند از فرصت مدیریت برای گلستان فرصت «توسعه و تحول» ایجاد کنند بار دیگر سوار بر موج شایعه و تخریب دولت به رگ‌های مرده اصلاحات خون تازه‌ای بدمند و از این فضا برای  جریان انتخابات و پیروزی آن در منطقه استفاده کنند.

البته نکته دیگری که باعث تلاش و حضور پررنگ جریان‌های مخالف دولت برای فضاسازی‌های اجتماعی شده این است که تقریبا دو سال از فعالیت دولت می‌گذرد ولی هنوز در بسیاری از بخش‌ها آن ضرب آهنگ لازم برای توسعه و پیشرفت استان حاصل نشده است و لذا مردم درخواست دارند که فعالیت‌های مدیران در تراز دولت سیزدهم بازنگری شود.

گرچه بخشی از این ضرب آهنگ توسعه و پیشرفت به مسئله «عقب ماندگی گلستان» بر می‌گردد ولی بخش دیگر این ناتوانی برخی مدیران برای اجرای سیاست های توسعه‌ای استان مرتبط است که یا تجربه کافی نداشتند و یا از جریان های مخالف سیاست‌های دولت سیزدهم در دستگاه های خود آسیب دیدند ولی در هر صورت مردم انتظار دارند از زمین سوخت مسئولان گلستان فرصت توسعه و تحول بسازند در غیر این صورت از تدابیر آنها ناامید می‌شوند.

در روز گذشته پس از تحول در فرمانداری رامیان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان تاکید کرد که مدیران در دولت مردمی هیچ حاشیه امنی ندارند و این مسئله شاید به این دلیل است که پس از آزمون و خطاهایی فراوان دولت به این انسجام و شناخت رسیده که به دور از هیاهوی سیاسی باید انتظارات مردم را برآورده بسازد، علاوه بر تحول در پست‌هایی مدیریتی مسئولان استان باید به مشاوره‌هایی که هزینه‌های دولت را برای تحقق آرمان دولت برای گسترش عدالت و توسعه اجتماعی افزایش داده توجه کند.

یکی از نقاط ضعف در فعالیت هایی دولت نیز شاید نادیده گرفتن تجربیات گذشته و همچنین رفتارهای هیجانی برخی از مدیران باشد که می‌خواهند یک روزه طرح ها را به مرحله اجرا برسانند که باعث بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی یا صرف هزینه ها با بازخورد کم اجتماعی شده است و لذا مردم انتظار دارند تصمیمات در گلستان عقلایی و به دور از هیجان مدیران باشد.

انتهای خبر/4202

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.