1402-07-07 15:40
2124
0
86683
تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛

نگاهی به اولین پیام امام خمینی (ره) درباره دفاع مقدس

محتوای پیام امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس نشان داد که او با اقتدار و آرامش بر اوضاع مسلط است و همه امور جامعه را تحت مدیریت دارد.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی-  تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در مطلبی با عنوان «نگاهی به اولین پیام امام خمینی درباره دفاع مقدس» نوشت: پس از تجاوز صدام به ایران در ۳۱ شهریور سال ۵۹، امام خمینی در ساعت هفت بعدازظهر آن روز اولین پیام رادیو- تلویزیونی خود را به صورت سخنرانی خطاب به ملت ایران ارائه نمود.

او در این پیام مفصل نکات مهمی را مطرح کرد که به لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت است. این پیام هم نشانگر نقش برجسته امام خمینی در مدیریت آن بحران عظیم است و هم بیانگر احاطه سیاسی او بر فضای اجتماعی دو کشور ایران و عراق و هم نشانگر شجاعت و عزت نفس او در مواجه با چنین رویداد بزرگ و مخربی است که از ناحیه یک دولت خارجی بر ملت ما تحمیل شد.

محتوای پیام و لحن کلام و هندسه چهره امام در آن روز به خوبی نشان داد که او با اقتدار و آرامش بر اوضاع مسلط است و همه امور جامعه را تحت مدیریت و نظارت کامل خود دارد و آرامش مردم، و قوام جامعه و انقلاب، و دفع تجاوز دشمنان از تمامیت ارضی ایران، مهمترین هدف اوست.

در اینجا به برخی از نکات مهم سخنرانی آن روز امام اشاره می‌کنیم.

۱ـ حمله عراق در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ زمانی علیه ایران آغاز شد که مراکز آموزشی در حال بازگشایی بودند و دانش‌آموزان و دانشجویان ایران آماده رفتن سر کلاس درس بودند. در این زمان گروهک های سیاسی ضد انقلاب نیز مخصوصا سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، و سازمان چریک های فدایی خلق در سراسر کشور، و احزاب دمکرات و کومُله در مناطق کردستان، و گروهک‌های دیگر در خوزستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و... دنبال اغتشاش در مدارس و دانشگاه‌ها و تعطیلی این مراکز بودند تا نظام آموزشی را مختل نمایند.

لذا اولین نکته در این پیام امام خمینی همین موضوع بود که فرمود:

«در اين موقع كه مدارس ايران بايد باز بشود و اميدوارم كه جوانان ما و اطفال ما با تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى، به مدارس بروند و كار خودشان را شروع كنند، بايد به اين جمعيت هايى كه می‌خواهند نگذارند مدرسه‏‌هاى ما باز بشود، توجه داد كه شما در يك همچو موقعى كه ايران در اين وضع واقع است و عراق رسماً اعلام جنگ كرده است به ايران، اگر راست می‌گوييد كه شما با ملت هستيد و نسبت به خلق وفادار هستيد، بايد شما خودتان در اين امر با دولت ايران همراهى كنيد، و اگر ما ديديم كه شما در مدارس ايجاد يك اغتشاش كرديد، ماهيت شما با اينكه مقدارى‏اش معلوم است، بيشتر معلوم مى‏شود پيش ملت ايران. در يك همچو وقتى كه ايران در حال جنگ است با امريكا و اين آلت دست امريكا [یعنی صدام] تجاوز كرده است به ايران، شما اگر براى باز شدن مدارس اغتشاش بپا كنيد يا شايعه‏‌سازى كنيد، معلوم مى‏شود كه شما عمّال امريكا و همدست صدام حسين خبيث هستيد.»

۲ـ نکته مهم دیگری که امام خمینی در این پیام تصریح نموده، این است که ما در پاسخ به ارتش عراق، نمی خواهیم به ملت عراق صدمه ای وارد نماییم ، چون آنها برادران ما هستند و پاسخ ما به ارتش صدام ربطی به مردم عراق ندارد:

« [صدام] گمان نكند ملت ما كه دولت ايران و ارتش ايران عاجز از اين است كه جواب به اينها بدهد. هر وقتى كه مقتضى بشود من پيامى به ملت خواهم داد و به صدام حسين و امثال او خواهم ثابت كرد كه اينها، اين اذناب امريكا قابل ذكر نيستند و ما هميشه بنا داريم كه در اين برخوردها، طورى برخورد بشود كه جواب برخورد آنها داده بشود كه به ملت عراق- خداى نخواسته- صدمه‏اى وارد نشود... اين صدام حسين است كه به واسطه تحريك امريكا به ما تجاوز كرده است و ما اگر جوابى به او بدهيم، هرگز به ملت عراق، كه برادر ما هستند، مربوط نيست.»

۳ـ نکته مهم دیگری که امام خمینی در این پیام صراحتاً بیان کردند و تقریبا در همه پیام های امام در دوران دفاع مقدس به چشم می خورد، این است که صدام از اذناب امریکاست و او با تحریک امریکا به ایران حمله کرده است. امام در این پیام فرمود:

«اين صدام حسين است كه به واسطه تحريك امريكا به ما تجاوز كرده است.»

امام در ادامه همین پیام می‌گوید:

« [صدام] طرفدار كارتر [رئیس جمهور امریکا] است و به واسطه طرفدارى از كارتر و گرفتن قوا از او، دارد به ايران حمله مى‏كند، و كارتر اين نوكرهاى خودش را مثل صدام حسين و مثل سادات و امثال اينها را وادار كرده است كه به ايران حمله بكنند، يا به ايران صدمه بزنند... ما جُرممان اين است كه با امريكا مخالف هستيم. اين جرمى كه پيش صدام حسين بخشودنى نيست اين است كه ما بر خلاف امريكا هستيم.»

۴ـ اغلب مردم عراق مسلمان و شیعه و دوستدار اهل بیت پیامبر (ص) بوده و هستند، اما صدام که با کودتا رییس جمهور عراق شده بود، دشمن سرسخت مذهب شیعه محسوب می شد و رهبری حزب بعث عراق را که یک حزب کمونیست و ضد اسلامی بود، برعهده داشت. لذا او برای جلب حمایت مردم شیعه عراق، در روز حمله به ایران و در طول دوران جنگ بارها سخن از امام علی(ع) و امام حسین(ع) به میان آورد تا مردم را گول بزند. امام خمینی در این زمینه فرمود:

«امروز [۳۱ شهریور سال ۵۹] من صداى منحوس اين آدم را شنيدم؛ يعنى، بيانيه‏‌اش را شنيدم. ايشان معلوم می‌شود كه تازه مسلمان شده است! براى اينكه به حضرت امير، على بن ابى طالب و امام حسين- سلام اللَّه عليهما- و اينها تشبث كرده و مردم را مى‏خواهد گول بزند. ايشان نمى‏داند كه مردم عراق ايشان را مى‏شناسند و از اوّلى كه اين حكومت اشتراكى [کمونیست] روى كار آمد و مرحوم آقاى حكيم [مرجع تقلید معروف عراق] تحريم كرد و آنها را تكفير كرد، مردم عراق اينها را شناخته‏‌اند.»

امام خمینی در ادامه این پیام می‌گوید:

«[صدام] ما را مجوس [نامسلمان] می‌گويد هستيم. ما كه داريم در مملكتمان قرآن را ترويج می‌كنيم، در مملكتمان احكام اسلام را داريم ترويج م‌كنيم و پياده می‌كنيم به جاى آن احكامى كه در سابق بوده است، اين آقا ما را مجوس می‌داند و خودشان كه بر ضد اسلام و بر ضد مسلمين هستند، خودشان را طرفدار على بن ابى طالب- سلام اللَّه عليه- و اصحاب رسول اللَّه مى‏دانند[!]»

۵ـ امام خمینی در این پیام به خوبی اشاره نموده که صدام خود را به هلاکت می اندازد. همین طور هم شد و او با ۸ سال جنگ با ایران نه تنها نفعی نبرد، بلکه پس از شکست از ایران، عقده اش را سر کویت خالی کرد و آن کشور را اشغال نمود و بعد هم با خفت و خاری به هلاکت رسید. لذا پیش بینی امام خمینی چند سال بعد به خوبی محقق شد:

« اين صدام حسين، من از اول وقتى كه روى كار آمد تنبّه دادم كه اين ديوانه است، اين عقلش درست كار نمى‏كند، و لهذا، با ديوانگى دارد عمل مى‏كند و خودش را به هلاكت ی‌‏رساند.»

۶ـ امام خمینی در این پیام به خوبی وظیفه رهبری خود را در آرام بخشی جامعه انجام داد و مردم را به آرامش و زندگی عادی دعوت کرد و از نیروهای نظامی ایران در مقابل متجاوزان تمجید نمود:

«گمان نكند ملت ايران، كه ارتش ايران نمى‏تواند جلوى اينها را بگيرد. خير، ارتش ايران و قواى مسلّح ما، پاسدارهاى عزيز ما قادر بر اين معنا هستند، لكن تا مسأله جدّى نشود، آنها جدّاً عمل نمى‏كنند. آن روزى كه مسأله جدّى شد، [به] تمام اينها به طور جِدّ، امر مى‏كنم كه عمل بكنند و عراق را سر جاى خودشان بنشانند.»

امام خمینی در ادامه این پیام خطاب به مردم ایران می‌گوید:
«من به ملت ايران سفارش مى‏كنم كه چند جهت را ملاحظه كنند: يك جهت اينكه خونسردى خودشان را حفظ كنند... يك وقت اغتشاشى از اين راه بار نيايد. يك جهت هم اينكه ممكن است كه اين اشخاصى كه با اسلام مخالفند و با جمهورى اسلامى از اول مخالف بودند، حالا شايع كنند كه خود لشكر ايران و ارتش ايران و ژاندارمرى ايران دارند خرابكارى مى‏كنند تا شما را وادار كنند كه با آنها مقابله كنيد. خير، اين طور نيست. ارتش ايران و ژاندارمرى ايران وفادارند به ما و مشغولند آنها به كوبيدن‏ عراق.»

۷ـ با حمله عراق به ایران و بمباران شهر تهران و چند شهر دیگر، گروه های سیاسی ضد انقلاب شروع به شایعه سازی نمودند و ضمن تضعیف روحیه مردم و ایجاد بی نظمی و اغتشاش، آب به آسیاب ارتش متجاوز صدام می ریختند. امام خمینی در این زمینه فرمود:

«شايعات يا چيزهايى را اگر دشمن هاى ما، اين احزاب مختلفه‏اى كه الآن در ايران هستند، اين گروه ها و گروهك هايى كه در ايران هستند، حالا اگر فرصت مى‏خواهند به دست بياورند و شايعه‏سازى كنند و هى تلفن كنند به اين طرف و آن طرف كه چه شده است، چه شده، كودتا شده- نمى‏دانم- اين حرف ها در كار نيست.»

او در ادامه گفت:
« شما گمان نكنيد كه يك وقت [افراد ضد انقلاب] بيايند به شما بگويند كه تحريك كنند شماها را به اينكه برويد سراغ- مثلًا- پادگان ها. يك همچو كارى جايز نيست و از معاصى بزرگ اسلام است و مخالف رضاى خداست و ابداً به اينها اعتنا نكنيد، و اگر از اين افراد كسى پيدا شد كه يك همچو تحريكى كرد، بگيريد او را و تحويل بدهيد به كميته‏هايى كه هستند، به آنها تحويلشان بدهيد تا آنها را به جزاى خودشان برسانند.»

۸ـ امام خمینی در این پیام ضمن معرفی صدام به عنوان کافر، جنگ با ایران را جنگ با اسلام معرفی نموده و گفت:
« ارتش عراق با كى جنگ مى‏خواهد بكند؟ طرفدار كى هست و مخالف كى؟ طرفدار صدام است كه اشتراكى [کمونیست] است و كافر است؟! بر ضد كى؟ بر ضد اسلام؟! ارتش عراق بايد بداند كه اين آدم كه حالا آمده است اسم على بن ابى طالب- سلام اللَّه عليه- را مى‏آورد و اسم حسين بن على- سلام اللَّه عليه- را مى‏آورد، اين دشمن اينهاست؛ اين شخص با اينها دشمن است، با اسلام اصلاً دشمن است اين. ارتش عراق بايد بداند كه اين جنگ، جنگ با اسلام است به هوادارى كفر و يك همچو جنگى بر خلاف رضاى خداست، و خداى تبارك و تعالى نخواهد بخشيد بر آن كسانى كه قيام كنند بر ضد اسلام به واسطه همراهى با كفر، كه هم خود صدام حسين- به حسب حكم شرعى- كافر است و هم اين طرفدار كفّار است.»

امام در ادامه این پیام، ملت و ارتش عراق را تشویق به قیام علیه صدام کرد و گفت: «سربازهاى ارتش عراق و صاحب‏ منصب‌هاى ارتش عراق بايد بدانند كه جنگ با ايران، جنگ با اسلام است، جنگ با قرآن است، جنگ با رسول اللَّه است، و اين از اعظم محرّماتى است كه خداى تبارك و تعالى نمی‌گذرد از او. شما هم همان كار را بكنيد كه ارتش ايران نسبت به شاه سابق كردند؛ همان طورى كه آنها رها كردند او را و متصل شدند به ملت و سربازها فرار كردند از پادگان‌ها و متصل شدند به ملت. شما هم فرار كنيد و قواى خودتان را صرف اين كنيد كه اين جرثومه فساد را از بين ببريد... با ملت عراق هم عرض می‌كنم كه با همه قوا، قيام كنيد بر ضد اين آدمى كه الآن قيام بر ضد اسلام كرده است. قيام اين [صدام] نسبت به ايران، قيام كافر بر مسلم است و قيام لشكر كفر بر لشكر اسلام است. بايد با همه قوا با اين شخص مقابله كنيد و مقاتله كنيد.»

انتهای پیام

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.