1401-06-13 16:15
454
0
81491
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گلستان عنوان کرد:

افزایش درآمد روستائیان با دهکده گیاهان دارویی گالیکش / نگاه ویژه جهاددانشگاهی به اقتصاد دانش‌بنیان

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان گلستان به نقش مؤثر دهکده گیاهان دارویی گالیکش در افزایش درآمد خانوارهای روستایی استان اشاره کرد و گفت: دهکده گیاهان دارویی یکی از محورهای رشد هشت درصدی گلستان در بخش کشاورزی است.

به گزارش گلستان ما؛ محسن قلی‌پور گفت: مقام معظم رهبری جهاددانشگاهی را جزو معدود رویش‌های اصلی انقلاب اسلامی می دانند و می‌فرمایند به جهاد اعتقاد راسخ دارم که این مسئله رسالت ما را در جهاددانشگاهی سنگین می‌کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان و پژوهشگران بومی‌سازی می‌کند و انتقال دانش فنی روز دنیا را در زمینه‌های مختلف فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پزشکی و انسانی انجام داده و در این زمینه خدمت می‌کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان گلستان با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی جهاد دانشگاهی به ویژه در چشم‌انداز گام دوم انقلاب ایجاد یک نظام نوآور مبتنی بر دانش و فرهنگ جهادی است تا در حوزه‌های مختلف تنگناهای و چالش‌های کشور را حل کند، تأکید کرد: باتوجه به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است نگاه ویژه‌ای به اقتصاد دانش بنیان دارد طوری که اگر یک محصولی را تولید می کند باید متناسب با نیاز بازار باشد تا منجر به ارائه خدمت و کالا شود.

قلی‌پور با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی آمادگی دارد از تجربیات و ظرفیت جهاد دانشگاهی در سطح کشور و دستاوردهای این نهاد انقلابی در راستای حل چالش‌ها و مشکلات استان گلستان بهره گیرد، یادآور شد: با همین رویکرد با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه، توجه به مزیت‌های استان گلستان و اسناد بالادستی، توسعه کشت و ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده که با توجه به فعالیت‌های همکاران ما، اولین زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان گلستان در دهکده گیاهان دارویی #گالیکش راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: دهکده گیاهان دارویی گالیکش به مساحت ۸.۸ هکتار در گالیکش راه اندازی می‌شود و بالغ بر ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر فضای گلخانه ای برای تولید و نشاء استاندارد برای آن در نظر گرفته شده که در گام نخست یک هزار و ۲۰۰ متر از آن به بهره برداری رسیده است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان گلستان با اشاره به اینکه سوله فرآوری دهکده گیاهان دارویی در مرحله ساخت قرار دارد، بیان کرد: در سوله فرآوری تولید اسانس، عصاره و عرقیجات گیاهان دارویی و همچنین روغن گیری مخصوص گیاهان دارویی اتفاق خواهد افتاد.

قلی‌پور با بیان اینکه مزرعه آموزشی و پژوهشی نیز در مساحت یک و نیم هکتار در دهکده گیاهان دارویی ایجاد می‌شود، بیان کرد: تاکنون تقریباً ۸ هزار متر از این مزرعه آماده بهره برداری است، در این مزرعه گونه‌های مختلف گیاهان دارویی به ویژه گونه‌های با ارزش اقتصادی و قابل توسعه در استان با هدف آموزش کشاورزان، کارشناسان و دانشجویان این رشته گردآوری می‌شود.

وی گردشگری گیاهان دارویی را فعالیت دیگر دهکده گیاهان دارویی برشمرد و گفت: محصولات تولیدی این دهکده با هدف توسعه فرهنگ و ترویج گیاهان دارویی در بازارچه‌ای ارائه می شود، به طور قطع توسعه کشت گیاهان دارویی در افزایش درآمد خانوارهای روستایی و ایجاد ارزش افزوده مؤثر خواهد بود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان گلستان به نقش مؤثر دهکده گیاهان دارویی در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: دهکده گیاهان دارویی به عنوان یکی از محورهای مؤثر برای تحقق رشد هشت درصدی در حوزه کشاورزی استان گلستان معرفی شد که این مهم بیانگر جایگاه والای کشت گیاهان دارویی در استان است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.