1402-10-03 11:32
999
0
88077
راویان پیشرفت بسیج رسانه؛

گل‌هایی که اقتصاد گلستان را سکه می‌کند

پاییز با گل‌های ارغوانی‌اش جلوه زیباتری به گلستان می‌دهد،این زیبایی فقط محصور نام نیست بلکه نان هم دارد برای کسانی که از «زعفران» تجارت پرسود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، اردوی راویان پیشرفت سازمان بسیج رسانه استان گلستان به روستاهای کوهستانی آزادشهر بستری فراهم کرد تا این بار به گل‌هایی که اقتصاد گلستان را سکه می‌کند تمرکز کنیم، آری کشت و تولید زعفران همان تجارت پرسودی است که برای بسیاری از خانواده‌های گلستانی ارمغان اشتغالزایی، درآمدزایی و کارآفرینی بوده و علاوه بر رونق اقتصاد خانه و خانواده، منفعت آن نیز برای گلستان لحاظ می‌شود.

از آنجائیکه لب‌های زمین تشنه و منابع زیرزمینی کاهش پیدا کرده و خشکسالی هم در استان گلستان به پدیده‌ای شوم تبدیل شده است توجه به کشت محصولات کم آب‌طلب از موضوعات مهمی است که باید بیشتر مورد توجه کارشناسان و کشاورزان قرار بگیرد.

آمارها نشان می‌دهند ۹۶ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است از طرفی خشکسالی‌های چند سال اخیر کشاورزان را ترغیب کرده به سمت کشت محصولات جایگزین بروند علاوه بر حفظ تنوع محصولات، صرفه جویی قابل توجهی نیز در مصرف آب داشته باشند.

در میان کشت‌های متنوعی که در استان گلستان انجام می‌شود، کشت محصولاتی مانند زعفران به دلیل کم‌آب‌طلب بودن نیز مورد توجه است، البته باید توجه داشت کشت این محصولات به دلیل تامین نیاز مردم، ارزش افزوده بالایی برای کشاورزان با خود به همراه دارد.

منابع آب پنهان یکی از موارد فراموش شده است که توجه به این مسئله می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در بخش کشاورزی جلوگیری کند، با کنترل مصرف آب در زمینه منابع آب پنهان می‌توان گام مهمی در زمینه جلوگیری از هدر رفت آب برداشت.

وامنان روستای گمنامی که به واسطه پرورش زعفران از سوی یک روحانی بر سر زبانها افتاد و اکنون کمتر کسی است که وامنان و زعفرانش را نشناسد؛ و شاید اگر این گل‌های ارغوانی هم عیار طلا مورد توجه و حمایت بیشتری قرار بگیرد اقتصاد استان تقویت و اشتغال نیز رونق خواهد گرفت.

تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید گل زعفران یکی از مشکلاتی است که بر سر راه تولید قرار گرفته همچنین استفاده از نیروی کار بومی در زمان جداسازی کُلاله از گل زعفران مسئله‌ای است که اگر برطرف شود می‌تواند تمام سود و سرمایه حاصله از کشت زعفران در جیب مردم همین منطقه برود.

نان کارگران فصلی در هنگام کشت و کار زغفران پررونق می‌شود این محصول می‌تواند حدود یک ماه برای ۲۰ هزار نفر در منطقه شغل به وجود آورد و جلوی خروج گل زغفران پیش از جداسازی کلاله را بگیرد اما عدم توجه مسئولان به بازارسازی این محصول باعث شده تا تجار استان خراسان رضوی فرصت را غنیمت بشمرند و حاصل دسترنج کشاورزان گلستان را به صورت خام‌فروشی از استان خریداری کنند.

امسال اعلام شده که قیمت خرید توافقی زعفران به ازای هر کیلوگرم ۳۶۰ تا حداکثر ۵۲۰ میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی گلستان نیز در این باره گفت: سطح مزارع بارده زعفران استان در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش داشته است و انتظار می‌رود ۴ هزار کیلوگرم زعفران از مزارع گلستان برداشت شود.

نویدرضا فرهانی با اشاره به کاهش میزان بارندگی، افزایش دما و تداوم خشکسالی افزود: این شرایط باعث می‌شود تا تولید زعفران گلستان ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع گلستان برداشت شد.

وی با بیان اینکه گلستان ۶ هزار هکتار زمین بارده زعفران دارد، گفت: در هر هکتار به صورت میانگین پیش‌بینی می‌شود که پنج کیلوگرم کُلاله برداشت شود و در مجموع ۳ هزار کیلوگرم محصول در این استان به بار خواهد نشست.

فرهانی با اشاره به اینکه گل‌دهی اقتصادی زعفران از سال دوم آغاز می‌شود؛ افزود: این روند به مدت هفت سال ادامه دارد و می‌تواند درآمد خوبی را عاید کشاورزان کند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.