1400-01-29 10:58
2340
0
74201
آب و هوای گلستان را می خورند، مالیات را به سمنان می دهند!

برداشت از بزرگ ترین معادن گلستان و واریز پول به جیب دیگران!/ غفلت از قانون توسط استاندار گلستان

معادن تخت و رضی که برداشت آن ها بر عهده شرکت البرز شرقی و معادن ملچ آرام و زمستان یورت که بهره برداری از آن ها بر عهده شرکت شمال شرق شاهرود است هیچ کدام از آن ها دفاتر مرکزی خود را در استان قرار نداده اند تا پرداخت مالیات آن ها در استان سمنان باشد!

به گزارش گلستان ما، گلستان با توجه به تمام ارزیابی هایی که در کشور دارد در زمره استان های محروم و نیازمند توسعه است که جبران این محرومیت از نگاه دولت های مختلف متفاوت است.

صنعتی نبودن و عدم وجود صنایع تبدیلی در استان با وجود حضور بسترهای مناسب در این زمینه ها از مهم ترین چالش های استان است که ما را درگیر مشکلات دیگری نظیر عدم ایجاد اشتغال پایدار متناسب با جمعیت و نبود اسپانسرهای ورزشی برای حمایت از استعدادهای استان کرده است.

با وجود همه چالش ها گلستان استانی نبوده که از نظر ذخایر معدنی جزء استان های فقیر باشد، شاید تعداد کارخانه ها و صنایع تبدیلی بزرگ در استان از تعداد انگشت های دست کمتر باشد اما نعمت های الهی بسیاری در استان وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان حال و روز بهتری را برای گلستان رقم زد.

گلستان مانند استان هایی نظیر اصفهان، کرمان، خراسان رضوی و اراک دارای معادن بزرگ و پر سود نیست اما معادن زغال سنگ و ید که در استان وجود دارند می توانند حال و روز جوانان استان را بهتر کنند.

برنامه ششم توسعه مهم ترین سند بالا دستی است که همه دولت ها سعی داشته اند با به اجرا رساندن حداکثری این سند به مجموعه افتخارات خود بیفزایند چرا که میزان توانمندی دولت ها مطابق با اجرای دقیق و صحیح این سند بررسی می شود.

اما مشکل برخی معادن گلستان کجاست؟ مشکل دقیقا غفلت از ماده 43 برنامه ششم توسعه است، شورای معادن استان را که ریاست آن بر عهده استاندار است موظف می کند تا شرکت های بهره بردار را موظف کنند دفاتر مرکزی شرکت را در استان محل بهره برداری ایجاد کنند تا حوزه مالیاتی آن ها در گلستان باشد.

ماده 43 برنامه ششم توسعه جز 4 که به صراحت می گوید:« حسابهاي بانكي و گردش مالي خريد و فروش معادن با رعايت ضوابط قانوني، بايد در استانهاي محل ذخاير معدني انجام پذيرد و دفاتر مالي و قانوني مربوطه در استانهاي مذكور مستقر ميشود و حوزه مالياتي آنها در همان استانها تعيين ميشود و شوراي معادن استان موظف است بر اجراي اين جزء نظارت كند.»

توضیح دادن بیشتر این نص صریح قانونی اتلاف وقت را به همراه دارد چرا که به صورت صریح مشخص شده چه عملی باید صورت پذیرد و چه کسی مسوول نظارت بر اجرای صحیح قانون است.

معادن زغال سنگ در استان گلستان از جمله مهم ترین معادنی هستند که می توانند آورده مالی بسیاری را برای استان و منطقه داشته باشند که معادن تخت، رضی، ملچ آرام و زمستان یورت از معادنی هستند در طول سال می توانند هر کدام به تنهایی آورده مالی چندین میلیاردی را برای استان داشته باشند.

معادن تخت و رضی که برداشت آن ها بر عهده شرکت البرز شرقی و معادن ملچ آرام و زمستان یورت که بهره برداری از آن ها بر عهده شرکت شمال شرق شاهرود است هیچ کدام از آن ها دفاتر مرکزی خود را در استان قرار نداده اند تا پرداخت مالیات آن ها در استان سمنان باشد!

این یعنی همان به خواب زمستانی فرو رفتن شورای معادن استان که شرکت دیگری از استان دیگری منابع استان گلستان را برداشت می کند و زمان آورده مالی که می تواند به توسعه استان کمک کند پول آن را به جیب استان دیگری می پردازد.

به اذعان کارشناسان معادن و اقتصادی استان بارها سعی برای اجرای صحیح این قانون شده اما به جهت اینکه پیگیری های لازم صورت نپذیرفته این اتفاق صورت نگرفته که اگر دفاتر مرکزی آن ها در گلستان ایجاد شود می تواند آورده مالیاتی بسیار مناسبی را برای شرق گلستان داشته باشد.

به اذعان یکی از نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز این قانون می تواند آورده مالی بسیار زیادی داشته باشد که نمایندگان نیز در جلسه با وزیر صمت و رییس مجلس آن را مورد بررسی قرار داده اند.

مواد قانونی دیگری نیز در خصوص معادن استان وجود دارد که رعایت نمی شوند و باید به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرند اما فعلا از استاندار گلستان و شورای معادن این انتظار می رود تا همین یک قانون را به مرحله اجرا برسانند تا مواد دیگر در وقت و زمان مناسب خود مورد بررسی قرار بگیرند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.