1399-09-17 09:53
4456
0
71945
در میزگرد دانشجویی مطرح شد :

دانشگاه مبدا تحولات/باید مراقب ترفندهای جدید دشمن برای مذاکرات برجامی بود/ پاسخ های جالب دانشجویان گلستانی به یک سوال امنیتی

در میزگرد فعالان دانشجویی عنوان شد: اگر برجام قبلی را تبیین نکنیم که 48 ساعت کمتر از توافق ما را تحریم کردند باید بدانیم مذاکرات بعدی بر سر برد موشک ها است، عزیزانی که ادعای درس خواندن در غرب را دارند حتی در سخنرانی ها و متن نوشتن های ساده خود مانده اند بعد چطور می خواهند در برجام برای ما ثمره ایجاد کنند؟

به گزارش گلستان ما، همزمان با 16 آذر، روز دانشجو، میزگرد نقش فعالان دانشجویی در شرایط کشور با حضور جمعی از فعالان دانشجویی استان گلستان در این پایگاه خبری برگزار شد.

سیدمحمدحسین حسینی(دبیر شورای تبیین مواضع دانشجویی گلستان)، فاطمه فغانی(مسوول امور بین الملل بسیج دانشجویی گلستان)، ابوالفضل نقیبی( فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان) و مهدیه واحدی(فرمانده بسیج دانشگاه جامع گلستان) از فعالان دانشجویی حاضر در این میزگرد بودند.

مجری: از 16 آذر چه می دانید و برای پاسداشت این روز چه کارهایی انجام داده اید؟

مسوول شورای تبیین مواضع بسیج دانشچویی گلستان در پاسخ به این سوال گفت: 16 آذر سال 32 برخی از دانشجویان در اعتراض به ورود تحقیر آمیز معاون رییس جمهور آمریکا اعتراضاتی داشتند که منجر به شهادت سه دانشجو در اعتراضات شد.

سیدمحمدحسین حسینی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید به آن توجه کرد همین اصل "نه شرقی نه غربی" دانشجویان در این اعتراض هاست.

ابوالفضل نقیبی فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان در پاسخ به این سوال گفت: سعی داشته ایم ماهیت 16 آذر را در برنامه های خود به دانشجویان برسانیم تا از قالب های بی روح خارج شویم.

نقیبی اذعان کرد: برخی از دانشجویان با ماهیت و اتفاق های روز دانشجو به صورت دقیق آشنا نیستند به همین جهت با توجه به شرایط امسال سعی داشتیم تا تاریخچه 16 آذر را در قالب های مختلف از طریق فضای مجازی داشته باشم.

فاطمه فغانی مسئول امور بین الملل بسیج دانشجویی گلستان اظهار کرد: یکی از اصلی ترین تجربه ای که باید از 16 آذر 1332 بگیریم این است که کودتای 28 مرداد سال 1332 زمانی اتفاق افتاد که مصدق چشم به آمریکا داشت و آمریکا برای دولتی کودتا کرد که خود آن را بر سرکار آورده بود و این حکایت آمریکایی ها ادامه دارد. دقیقا از سال 1390 به بعد این سیاست بیشتر نمایان شد.

وی ادامه داد: متاسفانه می بینیم در بحث برجام دولت ایران ذره ای به تاریخ رجوع نکرده و از آن عبرت نگرفته اند که اعتماد به آمریکا سم است، با وجود این که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که به مذاکره با غرب خصوصا آمریکا خوشبین نیستم باز حرفشان را به پیش بردند و با همه بدعهدی های طرف غربی در مذاکرات ماندند، آمریکا خود از برجام خارج شد و بعد به سراغ فعال سازی مکانزیم ماشه و برگردادن تحریم ها رفت، اما بازهم عبرت نگرفته اند.

این فعال دانشجویی با بیان این که اکنون مجلس با طرح دو فوریتی "اقدام برای لغو تحریم‌ها" و خروج از برجام را پیش گرفته است تا دولتمردان به عقب باز نگردند، البته اگر دولتی ها می خواستند توصیه ها عمل کنند آن زمان عمل می کردند.

وی اذعان کرد: مردم ایران در آن زمان متوجه شدند که در سفارت آمریکا در تهران عملا جاسوسی می کردند، اسناد آن هم موجود است و به پا خواستند. اگر همه این ها را کنار هم بزاریم نباید مجددا به دنبال تلفن زدن و نشست مجدد سران بود.

مهدیه واحدی دبیر کانون مطالعات زنان و خانواده بسیج دانشجویی دانشگاه گلستان نیز بیان کرد: در جمع شهدای انقلاب، بانوان زیادی داشتیم که کمتر به آن ها پرداخته شده است و باید بیشتر ابعاد شخصیتی این بانوان بیان شود زیرا امروز با پرچم زنان و آزادی زنان به توهین ها علیه نظام می پردازند این در حالی است که در طول تاریخ انقلاب همواره زنان دوشادوش مردان مبارزه می کردند.

به نظر شما وجود تضادهای فکری در بدنه دانشجویی مفید است؟

نقیبی در خصوص این سوال عنوان کرد: تضادهای فکری در دانشگاه ها گاهی مثبت و گاهی منفی است دلیل بر مثبت بودن این تضادها این است که دو گروه می توانند مخاطب های خود را به خوبی بشناسند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: گاهی دو گروه با فکرهای متضاد سراغ مهمان های با سواد کشوری می روند که باعث افزایش آگاهی و سواد دانشجویان هم فکر و هم راه می شود و باعث می شود تا دانشجوی متخصص آگاه وارد اجتماع شود.

وی با اشاره به نکات منفی گروه های فکری متضاد در دانشگاه ها، یادآور شد: این قشرگرایی ها گاهی موجب برتری تفکر حزبی بر تفکر منطقی می شود و باعث می شود از اهدافی که رهبری برای دانشجویان ترسیم کرده اند دور شویم.

مسوول شورای تبیین مواضع بسیج دانشچویی گلستان نیز اظهار کرد: تا چالش نباشد آرامش نیز معنا نخواهد یافت اگر چالش ها همراه با مطالعه باشد قطعا باعث تقویت تفکر دانشجویان می شود.

حسینی با بیان اینکه این چالش ها گاهی باعث ایجاد دوگانگی در بین دانشجویان می شود، گفت: ما در دانشگاه شاهد فعالیت چند قشر از دانشجویان با تفکرات مختلف هستیم به همین جهت سعی داشته ایم بجای برخورد با یک دیگر در راستای افزایش تفکر به جلسات علمی در حوزه های مختلف بپردازیم.

واحدی بیان کرد: اینکه فضای رقابتی ایجاد شود، دانشجویان مطالعات سیاسی شان بیشتر می شود و اثرگذاری بر روی بچه ها و جذب قشر خاکستری بیشتر می شود البته این مستلزم اقناع سازی مخاطبان در تشکل های انقلابی است.

اما فاطمه فغانی معتقد است چه در سطح کلان و چه در سطح دانشجویی، سیاسی بودن خوب است اما سیاست زدگی بد، تعصب بیجا و سوگیری آفت تشکل های دانشجویی است و انحراف دانشجو و سقوط دانشگاه را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: زمانی که تعصب و سیاست زدگی وجود نداشته باشد چند حزب می توانند در کنار هم و دور یک میز به مباحثه بپردازند و در ارتقای سواد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یکدیگر تاثیر گذار باشند.

مسئول امور بین الملل بسیج دانشجویی گلستان با بیان اینکه دانشجوی ضد انقلاب نداریم، تاکید: قطعا دانشجویان براساس دیدگاه شخصی و علایق خود در احزاب شرکت می کنند. دانشجویان تشکل های مختلف مکمل هم هستند و قطعا زمانی به انحراف کشیده می شوند که تعصبات جای عقل و تفکر را بگیرد.
 

یکی از ماهیت های 16 آذر ضدآمریکایی بودن آن است جنبش های دانشجویی چگونه می توانند این ماهیت را تبیین کنند و چه ویژگی هایی برای تراز شدن نیاز دارند؟

حسینی در پاسخ به این سوال با اشاره به لزوم فعالیت های رسانه ای و مطالبه گرانه جنبش های دانشجویی ابراز کرد: اگر می خواهیم تراز و فعال باشیم باید اصلاح را از خودمان آغاز کنیم که یکی از این امور بی تفاوت نبودن نسبت به مشکلات مردم است.

وی افزود: وقتی می خواهیم رفتارهای ناپسند آمریکا را به مردم یادآوری کنیم باید از قبل رفتارهای خود را اصلاح کرده باشیم تا موفق شویم و تا شاکله های خود را در کف میدان ایجاد نکنیم قطعا موفق نخواهیم شد.

مسوول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گلستان مطالبه گری را از ویژگی های اصلی تشکل تراز معرفی و متذکر شد: یکی از معایبی که می تواند دانشجو و تشکل را با چالش مواجه کند محافظه کاری است که اگر دانشجو به آن مبتلا شود قطعا دیگر دغدغه حل مشکلات را نخواهد داشت.

فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان نیز در پاسخ به این سوال با اشاره به لزوم توجه به مشکلات جامعه در عرصه مطالبه گری، عنوان کرد: دانشجویان باید حل مشکلات را به راهی برای استکبار ستیزی تبدیل کنند.

نقیبی یادآور شد: کارهایی که در گذشته انجام می شد باید قالب دیگری به خود بگیرد تا مردم این استکبار ستیزی را باور کنند و دید مردم نسبت به این تغییر ماهیت عوض شود.

وی افزود: کارآمد بودن، مخاطب پسند بودن و بروز بودن می تواند از ویژگی های یک تشکل تراز باشد که اهداف انقلاب را جلو می برد.

واحدی در پاسخ به ای سوال بیان کرد: در جنبش های دانشجویی باید خودزنی کرد به این معنی که همواره برچسب "همیشه درست" و "ما خوبیم مطلق" نباشد ،حتما باید نقایص تشکل ها هم گفته شود تا دانشجوی خاکستری خود حلاجی کند که استدلال کدام تشکل درست است و تفکرات درست را ترویج می دهد.

وی درباره جنبش تراز هم گفت: زمانی که بتوانیم در حوزه انقلاب همه جانبه فعالیت کنیم و ثابت قدم باشیم می توان گفت که به جنبش دانشجویی تراز انقلاب نزدیک می شویم.

فغانی هم در ادامه تصریح کرد: استکبار ستیزی شکل نمی گیرد مگر اینکه ماهیتش برای دانشجو تشریح شود و در این راه باید از رسانه ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: دشمن روی رسانه بسیار قوی کار می کند و زمانی که در شبکه های ماهواره ای حمایت پوشالی از سوی افراد معلوم الحال و با قابی زیبا به مردم بازگو می شود، کسی آن استکبار را تکفیر نمی کند.

فغانی اضافه کرد: ما در حوزه بین الملل بسیج دانشجویی برای معرفی و شناساندن ماهیت پلید شبکه های ضد انقلاب همسایه و غربی کار می کنیم و از حمایت های پوشالی آنان پرده برداشته و روشنگری می کنیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: تشکل تراز انقلاب این است که این مسائل را درک کرده و نشر بدهد و دیگران را اقناع کند آن زمان می توان گفت که تشکل تراز تشکیل داده ایم.

عده ای با شعار عدم برخورد امنیتی با دانشجویان در مناظره های انتخاباتی حاضر شدند، آیا از این برخوردها کاسته شده است؟

مسوول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گلستان در پاسخ به این سوال تصریح کرد: رییس جمهور برای این که بتواند شرایط دانشگاه را کنترل کند از مدیران سیاسی و گاهی کار نابلد استفاده کرد.

حسینی با اشاره به تلقین شرایط انفعال به دانشگاه و دانشجو در سال های گذشته اذعان کرد: در برخی از دانشگاه ها به نام آزادی ولنگاری ها را بیشتر کردند تا چهارچوب های شرعی برداشته شود.

وی ادامه داد: دیوارهای روانی دانشگاه ها را به جایی رساندند که انفعال به جریان دانشجویی تلقین شود، برای مثال آقایان که برای مسائل سیاسی این قدر حساس هستند چرا برای مسئله عفاف و حجاب در دانشگاه ها از خود حساسیتی نشان نمی دهند؟

فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان گفت: استادهای برتر و انقلابی را در دانشگاه ها محدود کرده اند ضمن این که حمایت های مالی برای اجرای برنامه های فرهنگی نیز در دانشگاه ها قطع شده است، دیگر چه کاری می توانستند انجام دهند که نداده باشند؟

نقیبی ابراز کرد: کارکنان دانشگاه را نیز به حالت تعلیق و تعدیل نیرو در آورده اند، به استادهای دارای بینش سیاسی و بصیر نیز انواع و اقسام اخطارها را می دهند و شما این را به آمار دانشجویان ستاره دار شده در 6 سال اخیر اضافه کنید.

وی ادامه داد: همه این عنصرها را از دانشگاه گرفته اند دیگر چه عنصری مانده که می خواهند برخورد امنیتی کنند؟

فغانی هم در این باره اظهار کرد: این مقوله دو وجه دارد، یا جامعه متل شود و دست دانشجو باز باشد که اعتراض کند و حتی به کف خیابان بیاید و در اعتراضاتش سفیر انگلیس پیدا شود و حتی به کشتار منجر شود .

وی ادامه داد: اگر بحث آزادی بیان ایجاد شود که دیدیم دانشجو بی خانواده و متحجر خوانده می شود.

این فعال دانشجویی اذعان کرد: ما جو امنیتی نداشتیم، چارچوبی وجود داشت که امنیت را برای دانشگاه ها و در نتیجه برای کشور بوجود می آورد، دیدیدم که به اصطلاح برداشته شدن آن هدف اعتراض کف خیابانی بود و ضربه به اصل نظام شده است.

فغانی گفت: به نظر می رسد اکنون دانشجو درس می خواند، به دانشگاه می آید و میرود اما رسالت دانشجویی خود را فراموش کرده و یا وادار به فراموش کردن شده است.

واحدی هم در این باره گفت: برای تغییر روند اداره دانشگاه ها روسا بعضا کمتر انقلابی و یا حتی به اصطلاح غیر انقلابی به برخی دانشگاه ها تزریق شد و همین روند باعث تضعیف و یا اخراج اساتید انقلابی و کمرنگ شدن روحیه انقلابی گری در بین دانشجوها و حتی مخالفت با فعالیت های فرهنگی و راهیان نور و... شده است.

وی ادامه داد: در چنین فضایی دانشجو حق حرف زدن ندارد و حراست دانشگاه برای کوچکترین حرفی، به دانشجو تذکر می دهد به نظر می رسد امنیت برای مسئولین است تا دانشگاهیان .

برخی سعی دارند برجام را به مشکلات اقتصادی گره بزنند نقش جنبش های دانشجویی برای تبیین این موضوعات به جامعه چیست؟

حسینی عنوان کرد: اگر می خواهیم دشمن برجام های دیگر را به ما تحمیل نکند باید نتیجه برجام قبل را برای مردم روشن کنیم.

مسوول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گلستان متذکرشد: اگر برجام قبلی را برای مردم تبیین نکنیم مانند قبل که کمتر از 48 ساعت بعد از توافق ما را تحریم کردند، این کار را تکرار خواهند کرد و همچنین باید بدانیم مذاکرات بعدی بر سر برد موشک هاست و کسانی که ادعای درس خواندن در غرب را دارند که حتی در سخنرانی ها و متن نوشتن های ساده خود مانده اند چطور می خواهند در برجام های بعدی برای ما ثمره ایجاد کنند؟

وی ادامه داد: مذاکراتی که در سال های قبل برای ما ثمری نداشته چطور می تواند در کمتر از یک سال برای ما ثمر داشته باشد و ما باید بدانیم امثال شهید فخری زاده ها به توان داخلی متکی بودند نه برخی غرب گدایان.

حسینی تصریح کرد: در کشور یک غربگرا داریم یک غرب گدا که دسته دوم اعتقاد دارند کشور ما هیچ چیز ندارد و دائم باید چشممان به دست غربی ها باشد.

فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان با اشاره به اینکه دشمن به دنبال راه های مختلف برای گره زدن مسائل کشور به برجام است، اظهار کرد: در سال میلادی بعد می خواهند این را به مردم ما تلقین کنند تنها راه دستیابی به واکسن کرونا مذاکره با غربی ها است.

نقیبی یادآور شد: وقتی این تفکر در بین مردم رواج پیدا کند ممکن است برخی افراد دوباره خواهان مذاکره بی قید و شرط شوند و مذاکرات را وارد فاز جدیدی کنند.

وی ادامه داد: در سال میلادی بعدی که خیلی زود وارد آن می شویم می خواهند تمام مسئله های ما را به بیماری کرونا و مذاکرات ربط دهند تا از این ترفند کشور ما را به خود وابسته کنند.

واحدی  گفت: بحث ها در برجام زیاد است اما می بینیم متاسفانه دولتی ها می خواهندآن را به نظام  و حاکمیت منصب کنند و می خواهند شستشوی مغزی  بدهند، از صبحانه خوردن با شهید سلیمانی تا نشان دروغین افتخار شهیدفخری زاده که بگویند همه با برجام موافق بودند ودر پاسخ هم به اصطلاح ماست مالی می کنند و خارج از چارچوب جواب می دهند .باید با  صحبت کردن از طریق رسانه ها بتوانیم مردم را اقناع کنیم.

فغانی هم در اینباره ابراز کرد: مسئولین و غرب به همان اندازه از سال 32 و در 16 آذر 57 13و تسخیر لانه جاسوسی ترسیدند باید از دانشجوی بیدار بترسند .

وی ادامه داد: یکسری شرایط را پبیش آوردند که تمام اقتصاد را به برجام گره  زدند، در سال 90 برجامی را قبول کردند که در بند 23 می گوید:" هر وقت که امریکا چیزی را ما خواست و ما ندادیم تحریم ها برگردانده می شود." اسامی نخبگان، قشر ها، بانک ها و سیستم های مالی خود را در اختیارشان قرار دادیم غنی سازیراکتورها را به  3.6 کاهش دادیم، قلب راکتور اراک را در آوریم و حتی شهید بزرگوار سلیمانی را در اختیار آنان قرار دهیم .

وی اذعان کرد:  اگر برجام برای دولتی ها رسمیت دارد برای ما ندارد چون دلار ما نمیخواست از 5هزار تومان بیشتر شود اما امروز به بیش از 30هزار سید. ما سازمان ملل را به رسمیت نمی شناسیم که رژیم صهیونیستی از طریق این سازمان به اسامی نخبگان و دانشمندان هسته ای ما دست پیدا کرد و دست به ترور آنها زد.

فغانی اضافه کرد: حالا همین غربگراها به قرارداد 25 ساله با چین اعتراض کردند و غرب گرا هستند و نکته ای که هست باید گفت؛ غنی سازی به صفر رسیدو هسته ای نابود شد، از تمام دانشجو ها خواستاریم که برجام را مطالعه کنند تا با وعده های شیرین گلابی اسیر برجام 2 نشویم .

وی بیان کرد: مومن از سوراخ چند بار گزیده می شود، مسئولین ما درس نمی گیرند البته نمیخواهند درس بگیرند امیدوارم همه نمایندگان مجلس آنقدر پافشاری داشته باشند که بتوانیم از این قرار داد ننگین خارج شویم.

فغانی گفت: مردم می دانند برجام نتیجه ای ندارد و کسی که باید متوجه شود دولت است و ما دانشجوها چه این دولت و چه هر دولت دیگری برسرکار بیاید از ممنوعیت رسمیت برجام کنار نمی رویم .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.