1399-06-18 09:10
2562
0
70250
در میزگرد گلستان ما مطرح شد؛

انتظار هیئت های شاخص گلستان از رسانه ها/ سلامت مردم خط قرمز ماست/ تصمیمات لحظه آخری ستاد کرونا هیئت ها را اذیت کرد

این نشست هم اندیشی با حضور حجت الاسلام انتصاری سخنران هیئت حسین جان گرگان، حجت الاسلام حسینی امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان، عمار فرجی مسوول هیئت یا حسین بندرگز، نجاتی مسوول هیئت ابوالفضلی کردکوی، علی اسدی رییس هیئات مذهبی گلستان و مجتبی رستگار مسوول جامعه ایمانی مشعر در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما، کرونا تنها یک بیماری نیست که ما بخواهیم برخی رفتارهای خود را با آن متناسب سازی کنیم بلکه موضوعی که کرونا را به یک چالش تبدیل کرد این بود که این بیماری عادت های رفتاری و عقاید را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.

شاید برای کشور ما که اعتقادات دینی و آرمان گرایی جزئی جدانشدنی از این ملت است سخت باشد که ماههای مختلف بروند و مردم نتوانند مانند گذشته رسم های ملی و مذهبی خود را اجرا کنند.

نیمه شعبان، شب های ماه مبارک رمضان، اعیاد دهه کرامت و ولایت همه رفتند و تنها دلخوشی ما این بود محرم امسال دیگر مهمانی به نام کرونا نخواهیم داشت و می توانیم مانند سال های قبل به عزاداری بپردازیم اما شد آنچه نباید می شد ما ماندیم و کرونا.

با نزدیک شدن به ماه محرم دغدغه های هیئتی ها هم بیشتر شد چرا که این گروه سلامت مردم را خط قرمز خود می دانند اما نمی خواستند روضه ها نیز تعطیل شود.

با سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر فصل الخطاب بودن تصمیم های ستادملی کرونا همه گروه های مذهبی گوش به تصمیمات این ستاد سپردند که برخی از آن ها نیز با گله هایی رو به رو شد.

محرم امسال تجربه جدید و بسیار خوبی برای هیئت های گلستانی بود تا بتوانند در شرایطی تازه هم حرمت های این ماه را حفظ کنند و هم عزاداری های خود را در استان به بهترین شکل برگزار کنند.

این مسئله و درپیش بودن مراسم های مذهبی دیگر مانند اربعین حسینی و دهه آخر صفر ما را بر این واداشت تا از هیئت داران و سخنرانان دهه اول محرم که با استقبال مناسب مردم در سراسر استان رو به رو بودند دعوت کنیم تا با برگزاری نشست هم اندیشی برای برگزاری مراسم های دیگر بپردازیم.

این نشست هم اندیشی با حضور حجت الاسلام انتصاری سخنران هیئت حسین جان گرگان، حجت الاسلام حسینی امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان،عمار فرجی مسوول هیئت یا حسین بندرگز، نجاتی مسوول هیئت ابوالفضلی کردکوی، علی اسدی رییس هیئات مذهبی گلستان و مجتبی رستگار مسوول جامعه ایمانی مشعر در استان گلستان برگزار شد که در ادامه مشروح این نشست هم اندیشی را می خوانید.

برخی تصمیمات ستادملی کرونا مانند تغییر پروتکل ها یک روز مانده به شروع عزاداری ها باعث دلخوری برخی هیئت داران و سخنرانان در دهه اول شد، این تصمیم شما را با چه چالش هایی رو به کرد؟

حجت الاسلام انتصاری در پاسخ به این سوال اظهار کرد: ستاد کرونا کاری نتوانست کند که هیئت ها را از عزاداری ها عقب بیندازد، وقتی رهبری به این ستاد خوش بین است ما هم خوش بین هستیم.

سخنران هیئت حسین جان، خاطرنشان کرد: ما برای برگزاری مراسم ها در فضای بسته برنامه ریزی کرده بودیم شب قبل رسم این است لباس مشکی را در هیئت می پوشیم ظهر مراسم سیاه پوشان اعلام کردند در فضای مسقف نمی توان عزاداری کرد.

وی افزود: شب به این جمع بندی رسیدیم که نمی توانیم در فضای بسته مراسم بگیریم و بعد از یک مشورت دسته جمعی تصمیم بر این شد مراسم ها را در زمین چمن ورزشی نزدیک هیئت برگزار کنیم.

حجت الاسلام انتصاری با بیان اینکه هیئت های مردمی و انقلابی با چالش های بزرگ بعد از این تصمیم رو به رو نشدند، اذعان کرد: شور حسینی با حضور مردم ایجاد شد و حتی این تصمیم آزمون سختی برای ما بود چرا اینکه اگر می خواستیم مخالف این تصمیم حرکت کنیم شاید موانع ایمانی از این حرکت جلوگیری می کرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به برخی حساسیت ها نسبت به برگزاری مراسم ها در هیئت ها عنوان کرد: اگر یک نفر هم در این مراسم ها بیمار شوند اصل دین و اعتقادات را زیر سوال می برند ما برای اینکه اعتقادات زیر سوال نرود پروتکل ها را با تمام شرایط اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم پروتکل های جدید زودتر اعلام شود، تصریح کرد: ما با این تصمیم خیلی اذیت شدیم باید دو زمین چمن را تجهیز می کردیم که این موضوع باعث افزایش فشار کاری شد اما بازهم خوش حالیم امام حسین(ع) خوش حال بودند.

چرا در خصوص سیاه پوشی شهرها در ستاد کرونا تصمیم قاطعی نگرفت؟

حجت الاسلام حسینی ابراز کرد: بنده سخنران چند برنامه بودم، سخنرانان در تهران توصیه کردند که پروتکل ها هر چه زودتر به آن ها اعلام شود تا هیئت ها خود را آماده برگزاری مراسم ها کنند.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) اظهار کرد: ستاد کرونا متخصص است و ما هم باید تمکین کنیم اما اگر برای هیئت ها بیشترین سخت گیری می شود و این گروه ها آن ها رعایت می کنند اما چرا بر سیاه پوشی شهر توجهی نمی شود.

وی ادامه داد: جریان تقابل با هیئت ها وجود دارد، برخی خواستند مراسم ها گرفته نشود اما کرونا باعث شد در خیابان ها و گسترده تر نام امام را فریاد بزنیم.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با بیان اینکه مزیت های عزاداری امسال بیش از سال های گذشته بود، بیان کرد: این سبک از عزاداری ها باعث شد برخی شبهه ها مطرح نشود در صورتی که در سال های گذشته برخی موضوعات مطرح شد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به برخی کارشکنی ها با تصمیم لحظه آخری ستاد کرونا، عنوان کرد: در برخی نقطه ها خرابکاری ها باعث شد هیئتی ها با مشکل رو به رو بشوند اما خود امام هیئتی ها را پشتیبانی کرد.

مسولان همت کردند اما انتظارات ما برآورده نشد

عمار فرجی اظهار کرد: چند سالی بود که مراسم ها را در مرکز شهر و در فضای باز برگزار می کردیم که امسال با توجه به شرایط تصمیم به تغییر مکان گرفتیم.

مسوول هیئت یا حسین بندرگز خاطرنشان کرد: عده ای نگرانی داشتند که جمعیت سمت دریا نمی آیند اما با برنامه ریزی های شبانه روزی توانستیم طرح ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: برخی مسوولان توان خود را بکار بردند اما چیزی که ما می خواستیم را برآورده نکردند تال مراسم با کیفیت تری را برگزار کنیم.

فرجی متذکرشد: با وجود همه مسائل و مشکلاتی که داشتیم قبل از اینکه قاری ما مراسم را آغاز کند 1800 صندلی ما پر می شد و حتی ماشین هایی ساعت ها زودتر می آمدند تا از داخل ماشین مراسم را دنبال کنند.

فاصله گذاری در هیئت ها مانند رزمایش بود

مسوول هیئت ابوالفضلی شهرستان کردکوی ابراز کرد: بنای ما در شهرستان ابتدا بر برگزار کردن مراسم ها در مکان های مسقف بود که با توجه به شرایطی که در روز آخر مطرح شد شیوه برگزاری مراسم ها برای ما عوض شد.

نجاتی عنوان کرد: چیزی که برای ما مشکل ساز بود تماشاچیان کنترل آن ها سخت بود اما با صندلی های تهیه شده فاصله گذاری ها رعایت شد اما این فاصله گذاری مثل رزمایشی بود که بچه هیئتی ها تحت عنوان رزمایش فعالیت کنند.

وی افزود: این مراسم ها درسی شد تا بتوانیم در فضای باز بهتر از این مراسم ها را برگزار کنیم تا کیفیت بهتری را به عزاداران ارائه دهیم.

تصمیم روز آخر ستاد کرونا باعث تعطیلی برخی هیئت ها شد

علی اسدی با بیان اینکه همه ما برنامه ریزی کرده بودیم محرم را طبق پروتکل های اعلام شده برگزار کنیم، تصریح کرد: درخواست های ما با زمانی که پروتکل ها در شب محرم اعلام شد کاملا تغییر پیدا کرد.

مسوول شورای هیئات مذهبی گلستان بیان کرد: حتی ما این ذهنیت داشتیم که می توانیم در فضای مسقف مراسم ها را برگزار کنیم اما سلامت مردم را خط قرمز خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: دستورالعمل جدید همه ما را شوکه کرد اما با توجه به سخنان رهبری تابع ستاد کرونا بودیم، در فضای بسته هزینه ها و تجهیز هیئت با با فضای باز متفاوت است به همین جهت دچار برخی مشکلات آماده سازی و تجهیز مکان شدیم.

اسدی با اشاره به اینکه حساسیت ها در این مراسم ها نسبت برگزاری مراسم های هیئت ها بیش از اندازه بود، ابراز کرد: باید تصمیم گیری های جدید خود را کمتر از 24 ساعت می گرفتیم که متاسفانه در این فضا برخی هیئت ها چون امکانات را نداشتند با چالش رو به رو شدند و مراسم های خود را لغو کردند.

مسوول شورای هیئات مذهبی گلستان گفت: ما فکر نمی کردیم می توانیم روی صندلی برای امام حسین(ع) گریه کنیم چرا که این بیماری باعث شد تعریف جدیدی از کار هیئتی به جامعه معرفی شود.

وی متذکرشد: چه کسی فکر می کرد در فضای ورزشی ذکر ائمه گفته شود؟ اما برخی هیئت ها که فضای باز در اطراف خود نداشتند برای هماهنگی مکان با مشکل رو به رو شدند یا اینکه برخی به دلیل سن بالا و بیماری های دیگر مراسم های خود را تعطیل کردند.

اسدی اظهار کرد: گروه هایی که توانستیم را فضا در اختیارشان قرار دادیم و گروه هایی که توانستیم را نیز به خیران معرفی کردیم اما با همه این وجود شرمنده برخی هیئت ها شدیم.

مسوول شورای هیئات مذهبی گلستان با اشاره به ارائه پیشنهاد برگزاری مراسم های محرم با رعایت پروتکل ها در فضای مسقف شهرستان ها، خاطرنشان کرد: ستاد کرونای استان با توجه به برخی مصلحت ها با این موضوع مخالفت کرد.

کمک رسانه ها برای با شکوه تر برگزار کردن مراسم ها چه می تواند باشد؟

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه رسانه ها در حال حاضر نقش بسزایی در تبلیغات برنامه ها دارند، گفت: رسانه ها می توانند در فضاهای مجازی که در اختیار دارند مساجد و هیئت های شاخص را تبلیغ کنند.

کارشناس مسائل مذهبی، اذعان کرد: بسیاری از دوستان امسال برنامه های منبرمجازی داشتند که فقط در صفحه های خود منتشر می کردند اما اگر این تبادل با هم افزایی های بیشتری صورت پذیرد قطعا بازخورد بیشتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: باید مطالبه گری هایی از مسوولان شود تا آن ها نیز به خود بیایند و در زمینه هیئت های شاخص کمک های مالی به هیئت ها صورت پذیرد.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گرگان با اشاره به لزوم افزایی ها تاکید کرد: در زمینه تولید تیزرها و انتشار آن ها رسانه ها می توانند به هیئت ها و گروه های مذهبی کمک کنند.

انتظار ما از رسانه این است قدرت اقناعی خود را در اختیار گروه های مذهبی قرار دهد

حجت الاسلام انتصاری در پاسخ به انتظار از رسانه ها عنوان کرد: یکی از ایرادهای رسانه این است نسبت به جریان های انقلابی شناخت دور دارد، برای مثال مجموعه ما 597 جایگاه آغول در آق قلا ساختند اما رسانه ها خبری ندارند.
وی ادامه داد: امروز پیراهن مشکی که می پوشیم برند خودمان و تولید گروه های مذهبی خودمان است که طرح الگو و دوخت نیز از خودمان است.

سخنران هیئت حسین جان گرگان ابراز کرد: شما نمی توانید همه مجموعه ها را پوشش دهید اما می توانید صفحه های ما را معرفی کنید تا گاهی برخی از کارهای مجموعه های مذهبی نیز دیده شود که جذب خیر نیز افزایش پیدا می کند.

حجت الاسلام انتصاری با اشاره به اینکه از رسانه قدرت تبلیغ آن را می خواهیم، عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف ما این است کارهای بسیاری انجام می دهیم اما پیوست رسانه ای نداریم که این موضوع می تواند به ما کمک شایانی کند.

حمایت رسانه ای از هیئت های انقلابی به پر شور بودن هیئت ها کمک می کند

عمار فرجی در پاسخ به نقش رسانه ها در با شکوه تر برگزار کردن مراسم های مذهبی گفت: وقتی مراسم های خوبی در استان گرفته می شود چرا مردم استان خبر ندارند؟

مسوول هیئت یاحسین بندرگز ابراز کرد: وقتی عکس های خوب از رعایت پروتکل ها گرفته شود و مردم ببینند رعایت می شود قطعا در این عرصه حضور پیدا می کنند و این کاری است که رسانه می تواند به هیئت ها کمک کند.

وی ادامه داد: ما از روز چهارم محرم به مدت 20 دقیقه غروب ها جلوی خانه شهدا مراسم روضه خوانی می گرفتیم که اگر این موضوع بازنشر داده می شد قطعا الگوی خوبی برای دیگر شهرهای استان می شد.

فرجی تصریح کرد: رسانه وظیفه سنگینی دارد و دنبال خوراک گیری از هیئت ها نباشد من ندیدم رسانه های کشور خیلی به کارهای نویی که صورت گرفت ورود جدی داشته باشند و آن را باز نشر دهند.

برخی هیئت ها دغدغه رسانه ندارند

علی اسدی اظهار کرد: برخی هیئت ها در حوزه رسانه آنطور که باید به اهمیت آن پی نبرده اند.

مسوول شورای هیئات مذهبی گلستان اذعان کرد: کارهای خوبی توسط هیئت ها صورت می پذیرد اما برای انتشار این کار ها با مشکل رو به رو هستند ضمن اینکه تخصص این کار را هم ندارند به همین جهت نیازمند کمک نیروهای تخصصی هستند.

وی ادامه داد: در مجموعه هیئات مذهبی ما نیازمند شکل گیری یک رسانه قوی هستیم اما رسانه قدرت فنی بیشتری دارد که می تواند با همکاری های بیشتر به ما کمک کنند هر چند امسال نسبت به سال های گذشته رسانه ها بیشتر به ما کمک کردند.

اسدی تصریح کرد: کارهای خوبی در شهرستان ها صورت گرفت که اگر با یک استوری موشن ها حمایت می شد می توانست بازخوردهای بسیار بیشتری را از مردم دریافت کرد.

بازتاب فعالیت هیئت ها نیازمند همبستگی رسانه های انقلابی است

مجتبی رستگار گفت: 100کار اگر در جامعه انجام می شود رسانه یک کار آن را بازتاب می دهد و از کارهای دیگر بی خبر است.
مسوول جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه کارهایی که انجام می پذیرد بسیار است، بیان کرد: تمام دغدغه ما امسال این بود یک نفر مبتلا نشود و یک درصد هم از شور و شعور حسینی کم نشود.

وی افزود: در کنار اتفاق هایی که افتاد کمک های دیگری صورت گرفت که اصلا به چشم نیامد اما در رسانه مستلزم همبستگی رسانه ها است.

رستگار متذکرشد: در این سال ها اتفاق های خوبی توسط هیئت ها رخ داده اما آیا رسانه ها با تمام توان و همبستگی کامل برای بازتاب برنامه های مذهبی وارد میدان شده اند؟

مسوول جامعه ایمانی مشعر عنوان کرد: خواسته ما این است رسانه ها نیز قدرت واحدی شوند و برای کار امام حسین(ع) اختلافات درونی و سلیقه ای خود را کنار بگذارند چرا که برای بازتاب کار هیئت ها یک گلستان ما کفایت نمی کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.