1398-11-16 12:10
1326
0
67417
گزارش گلستان ما از تور یک روزه محیط زیست :

آلاگل تشنه توجه مسئولان + تصاویر

تحول در تالاب آلاگل اتفاق نخواهد افتاد جز با مدیریت صحیح و شناسایی ظرفیت ها، برنامه ریزی و پیگری تا به حاصل نشستن تلاش های دلسوزان این عرصه، کاری که توسط مدیران خوشفکر و جوانمان کلید خورده است.

به گزارش گلستان ما، عنوان دعوتنامه این بود: تور رسانه ای همراه با کارگاه آموزش عکاسی به مناسبت 13 بهمن روز جهانی تالاب ، ایده جالبی به نظر می رسید، شنیده بودم جوانی سمت مدیریت محیط زیست استان گلستان را برعهده دارد، همین چیزهای جوانگرایی خوب است، ایده های کاربردی معمولا از مغزهای جوان سرمیزند.

نزدیک ساعت 8 بود که به سمت تالاب آلاگل حرکت کردیم، پاهایم را سرمای صبحگاهی منجمد کرده بود اما کم کم صفا و صمیمیت همسفرانم گرمابخش محفلمان شد، ساعتی طول کشید تا به ساختمان محیط بانی تالاب آلاگل برسیم.

تصوری از شدت زیبایی این تالاب نداشتم؛ هوای پاک، آب شفاف، تلالو نور خورشید و دسته های پرندگان گوناگونی که بر روی تالاب فرود می آمدند و برمی خواستند، جلوه هایی از لطف پروردگار را به ساکنین این مناطق به رخ می کشید.

طبیعت کار خودش را کرده بود، خونگرمی و صفا از سکنات کارکنان محیط بانی پیدا بود بعد از صرف صبحانه، کلاس آموزشی استاد مهاجران در دوبخش آموزش نحوه بکارگیری و تنظیم دوربین در طبیعت و رفتارشناسی سوژه و عکاس محیط زیست برگزار شد، تسلط و شیرینی کلام استاد سرعت دریافت نودانشجویان عکاسی محیط زیست تور امروز را بالابرده بود.

در نظرم همیشه عکاسی کار جذابی بود اما گویی عکاسان محیط زیست جذابیتی دوچندان را تجربه می کنند، به یاد دوستان دانشگاهی ام در گرایش حفاظت محیط زیست افتادم، چقدر خوب می شد اگر آنها نیز با ما در این تور گردشگری حضور داشتند، با آن علاقه و تعصبی که نسبت به طبیعت در آنها دیده بودم شک نداشتم که ارتباط تنگاتنگی بین گرایش خود و این حرفه می یافتند.

در کلاس بودیم که مدیر کل محیط زیست استان گلستان وارد شد و بی تکلف در گوشه ای از کلاس درس مان نشست، در طول سفر یک روزه خود، رفتارش را با کارکنان محیط بانی زیر نظر داشتم، احساس مشخصی از غرور و خود برتر بینی که متاسفانه در خوی و حرکات برخی از مدیرانمان دیده می شود را مشاهده نکردم، بالاخره علاوه بر روایت رویدادها و پیگیری مطالبات مردم از مسئولین، بخشی از وظیفه هدهد شما دیدن و انعکاس همین ظرافت ها در مدیران است.

بعد از کلاس به سراغش رفتم تا چرایی برگزاری این این تور برای خبرنگاران را جویا شوم، محمدرضا کنعانی، مدیر کل محیط زیست استان گلستان، در این رابطه این گونه اظهار کرد: درست است که در مجموعه سازمان محیط زیست محیط بانان و کارشناسان وظیفه حفاظت و حراست از عرصه های آبی را به عهده دارند اما حقیقت امر این است که عده و عُده ما کم است پس باید سازمان به سمت مدیریت مشارکتی و درگیر کردن جوامع محلی حاشیه این عرصه ها در جهت شناسایی ظرفیت ها، توانمندسازی و بهره برداری پایدار پیش رود.

کنعانی برای توانمندسازی جوامع محلی به دو رکن اشاره کرد: دو رکنی که به توانمندسازی جوامع محلی کمک می کند تشکل های مردم نهاد و اصحاب رسانه اند، که خود اصحاب رسانه برای شناسایی ظرفیت های جوامع محلی نیز مؤثر خواهند بود، در این راستا با هدف آشنایی اصحاب رسانه و تشکل های فعال در این حوزه برنامه تفرجی و آموزشی امروز در نظر گرفته شد و کارگاه آموزشی عکاسی به منظور جذب علاقه مندان در حوزه عکاسی محیط زیست نیز برگزار شد.

به نظر می آمد که این مدیر جوان برای حفاظت و حراست از محیط زیست استان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را بررسی کرده و در دستور کار دارد که برای نمونه به چند مورد از آنها اشاره کرد: در سازمان محیط زیست ایجاد قرارگاه رسانه ای هم گام مؤثر دیگری برای رسیدن به این هدف خواهد بود، در حال حاضر حمایت از تولید مالتی مدیاهای محیط زیست محور نیز در دستور کار قرار دارد، از طرف دیگر علاوه بر محدودیت اعتباری سازمان، ما به دنبال برگزاری استارتاپ هایی برای شناسایی استعدادها در حوزه محیط زیست هستیم چرا که مدیریت فضای مجازی تاثیر مهمی در حوزه محیط زیست خواهد گذاشت، به ویژه اگر تولید محتوا برای رده سنی پیش دبستانی، دبستانی، مهدهای کودک ها اتفاق بیفتد تبدیل به فرهنگی برای نسل آینده ما خواهد شد.

دیگر نوبت قایق سواری به روی تالاب بود، ابتدا خانم ها با هیجان و اندکی ترس سوار قایق موتوری شدند، در طول قایق سواری بر روی این تالاب بی نهایت زیبا به این می اندیشیدم که مدیریت صحیح یک تالاب و فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری در کنار تورهای علمی-تفرجی و پرنده نگری کمک به فعال شدن اقتصادهای خرد این مناطق خواهد کرد و این ارتباط بین گردشگران و محلی ها خود باب رونق اقتصادی را برای آنها به ارمغان می آورد که شاید خود این رونق و پیدایش احساس شکرگزاری از طبیعت در بومی های این مناطق، مانع از شکارهای غیرقانونی و آسیب به محیط زیست شود.

و این اتفاق نخواهد افتاد جز با مدیریت صحیح و شناسایی ظرفیت ها، برنامه ریزی و پیگری تا به حاصل نشستن تلاش های دلسوزان این عرصه، کاری که از مدیران خوشفکر و جوانمان انتظار داریم.

به قلم الیا وطن پرست

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.