1394-07-01 05:50
1712
0
20897
گلستان ما به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر مي كند:

مواضع امام خميني (ره) در نخستین روزهای جنگ - قسمت دوم

امام به عنوان فرمانده کل قوا و رهبرکبیر انقلاب اسلامی همواره با اتخاذ مواضع و تصمیمات مُدبّرانه سُکان انقلاب اسلامی را در تلاطم حوادث بخوبی پیش راند. یکی از بزرگترین حوادث تاریخ سیاسی معاصر ایران و جهان 8 سال دفاع مقدس است که طی این مدت ایران بطور بی رحمانه مورد تجاوز ارتش متجاوز عراق به فرماندهی صدام حسین قرار گرفت .

 به گزارش گلستان ما ؛ غلامرضا خاركوهي تاريخنگار و نويسنده گلستاني مواضع امام خميني (ره) در زمان دفاع مقدس را طي مجموعه اي جمع آوري نموده كه قسمت اول آن را خواهيد خواند.

0.Copy-of-200701206510

امام به عنوان فرمانده کل قوا و رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره با اتخاذ مواضع و تصمیمات مُدبّرانه سُکان انقلاب اسلامی را  در تلاطم حوادث بخوبی پیش راند. یکی از بزرگترین حوادث تاریخ سیاسی معاصر ایران و جهان 8 سال دفاع مقدس است که طی این مدت ایران بطور بی رحمانه مورد تجاوز ارتش متجاوز عراق به فرماندهی صدام حسین قرار گرفت . در این مدت همه کشورهای اروپایی و آمریکا و روسیه و حتی برخی از دول آفریقایی و عربی و اسرائیل و ژاپن نیز به کمک صدام شتافتند. مواضع اصولی و شجاعانه حضرت امام در روزهای پر حماسه دفاع مقدس، در واقع مهمترین سرفصل تاریخ جنگ می باشد که بسیار راهگشای ملت رزمنده ایران در مقابله با متجاوزان بود. لذا در اینجا مروری داریم بر نخستین مواضع امام در نخستین روزهای جنگ از 31 شهریور تا 8 مهر ماه سال 1359شمسی .

*************************

پیام 7 ماده ای امام در روز دوم جنگ

پيام راديو - تلويزيونى حضرت امام خمینی  به ملت ايران در باره اتكال به خدا، اطاعت از شوراى فرماندهى، وظيفه رسانه‏ها در نقل اخبار جنگ، تكليف مردم و نيروهاى انتظامى در برابر شايعه‏سازان در تاریخ اول مهر سال 1359/ 13 ذى القعدة 1400قمری به شرح زیر صادر شد.

بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

مطالب زير ابلاغ مى‏گردد:

1- بايد اطاعت از شوراى فرماندهى بدون كوچكترين تخلف انجام گيرد، و متخلفين با سرعت و قاطعيت بايد تعيين و مجازات شوند.

2- بايد اشخاص و مقامات غير مسئول از دخالت در امر فرماندهى خوددارى كنند و فرمانده كل قوا به نمايندگى اين جانب و شوراى فرماندهى، مسئول امور جنگى هستند.

3- در شرايط فعلى اقدام دادگاههاى ارتش در امورى كه شوراى فرماندهى صلاح نمى‏داند، بدون اطلاع اين جانب ممنوع اعلام مى‏گردد.

4- راديو و تلويزيون موظفند اخبارى را نقل كنند كه صد در صد صحت آن ثابت مى‏باشد و براى عدم اضطراب و تشويش اذهان، اخبار را از غير منابع موثق نقل ننمايند.

5- نيروهاى انتظامى موظف هستند كسانى را كه دست به شايعه‏سازى مى‏زنند از هر قشر و گروهى كه باشند، فوراً دستگير و به دادگاههاى انقلاب تسليم و دادگاههاى مذكور آنان را در حد ضد انقلابيون مجازات نمايند.

مردم مبارز ايران موظف هستند شايعه‏سازان را به دادگاههاى انقلاب معرفى و با نيروهاى انتظامى همكارى نمايند.

6- روزنامه‏ها در وضع فعلى موظفند از نشر مقالات و اخبارى كه قواى مسلح را تضعيف مى‏نمايد جداً خوددارى نمايند؛ كه امروز تضعيف اين قوا عقلًا و شرعاً حرام و كمك به ضد انقلاب است. من كراراً از نيروهاى مسلح عزيز پشتيبانى نموده‏ام؛ و امروز كه آنان در جبهه جنگ با صدام كافر هستند، تشكر مى‏كنم و از زحمات آنان قدردانى مى‏نمايم، و از خداوند متعال توفيق و پيروزى براى آنان طلب مى‏نمايم.

7- اكيداً همه قشرهاى ملت و ارگانهاى دولتى موظف شرعى هستند كه دست از مخالفتهاى جزئى كه دارند، بردارند و با مخالفت خود كمك به دشمنان اسلام ننمايند.

و السلام.

روح اللَّه الموسوي الخمينى‏///

تدوین: غلامرضا خارکوهی- تاریخنگار انقلاب و دفاع مقدس

  منبع: کتاب صحيفه امام- جلد ‏13

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.